دو خبر از جامعه معلولان بافق و بهزیستی اردکان

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
ابوالفضل شاهپور زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:جسمی حرکتی، ناشنوا، روحی روانی و ذهنی از دیگر معلولیت هاست که زیر پوشش جامعه معلولین شهرستان بافق قرار دارند.
رئیس جامعه معلولین بافق با تبریک روز جهانی عصای سپید گفت: معلولیت نا توانی و محرومیت نیست، چه بسا فرد معلولی با پشت کار آهنین خلاقیت هایی از خود بروز می دهد که از سایرافراد ساخته نیست.
وی افزود: نابینایان نه تنها نا توان نیستند بلکه از لحاظ روحی و روانی و فکری بسیاری غنی تر و توانمند تر از سایر افراد جامعه هستند.
رئیس جامعه معلولین بافق ،توانمندی روشندل محمد عسکری را یاد آور شد و بیان کرد: این روشندل بافقی با عشق و علاقه و پشتکار خود توانسته است با چشمان بسته در عرصه سرود، قرآن، اذان، کامپیو تر و تحصیل قله های موفقیت را فتح کند.
وی رتبه برتر کنکور کارشناسی و تحصیل او در دانشگاه تهران را خاطر نشان کرد و گفت: در سالجاری نیز این روشندل با رتبه 67 به دانشگاه اصفهان راه یافت و هم اینک در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه به تحصیل اشتغال دارد.
شاهپور زاده همچنین بیکاری معلولان را معضل بزرگ اجتماعی خواند و گفت: طبق قانون، سهمیه سه درصد از فرصت های شغلی دستگاههای اجرایی و شرکت های دولتی به معلولین اختصاص دارد ولی این قانون به درستی اجرا نمی شود.
وی با بیان اینکه تنها 2 نفر از نابینایان بافق به کار اپراتوری اشتغال دارند یاد آور شد: این در حالی است که بنا بر ماده قانونی موجود، نهاد های دولتی باید 60 درصد از اپراتور های خود را از میان نابینایان انتخاب کنند.
شاهپور زاده حدود 10 هزار فرصت شغلی شهرستان بافق را یاد آور شد و افزود: از این تعداد فقط 100 معلول جذب کار شدند و به 200 نفر دیگر توجه ای نشده است.
وی با بیان اینکه تقریبا یک چهارم املاک و اراضی شهرستان بافق موقوفه است تصریح کرد: کمتر از پنج درصد کمک های مردمی به سمت و سوی نیاز معلولین سوق داده می شود.
این مسوول وظیفه جامعه معلولین را مددکاری و پیشگیری از معلولیت عنوان کرد و افزود: این جامعه مسایل و مشکلات معلولان را شناسایی و بررسی و افراد معلول را برای برقراری مستمری و رفع نیازها، به بهزیستی معرفی می کند.
شاهپور زاده با ابراز گلایه از کسبه هایی که مقداری از کالای خود را در معابر بر سر راه معلولان به ویژه نابینایان قرار می دهند، از ارگانهای ذیربط خواست تا نسبت به رفع مشکلات سد معبر و مناسب سازی برای عبور و مرور معلولا تلاش کنند.
بیش از 800 معلول تحت پوشش جامعه معلولان بافق قرار دارند و از کمک های غیر نقدی این نهاد بهره مند می شوند.
***
رئیس اداره بهزیستی اردکان گفت: 207 نفر کم بینا و نابینا در این شهرستان تحت پوشش این اداره هستند.
امیرولی عضدزاده روز شنبه در گفتگو با ایرنا به مناسبت پانزدهم اﮐﺘﺒﺮ(بیست و چهارم مهرماه) روز ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن و ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ افزود: هدف از نامگذاری اﯾﻦ روز ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت روشندلان و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺖ.
وی با بیان اینکه نابینایان از جمله افراد جامعه هستند که با توجه به شرایطی که دارند کمتر از امکانات شهری استفاده می کنند تصریح کرد: اگر چه در یک ساله و نیم گذشته مدیران شهرستان اعم از فرمانداری ، اعضاء شوراها و شهرداران در اردکان تلاش کردند تا در این بخش محدویت ها را کاهش دهند اما بازهم مشکلات در این زمینه کم نیست.
عضدزاده اظهارداشت : افراد عادی در شهر مشکلی برای استفاده از امکانات عمومی ندارند اما نابینایان در این زمینه با مشکلات زیادی روبرو هستند.
وی ادامه داد: ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از تمامی اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ ﻣﻌﻤﻮل در ﺟﺎﻣﻌﻪ را دارﻧﺪ، آﻧﺎن بایستی بتوانند به مانند دیگر شهروندان در استفاده از ﭘﯿﺎده روﻫﺎ، ﺧﯿﺎﺑﺎنها و وﺳﺎﯾﻞ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺗﻮﺑﻮس و نیز اﻣﺎﮐﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ.
عضدزاده یکی از نیازهای اصلی معلولان بویژه نابینایان را ایمنی تردد دانست وگفت: هم اکنون تعداد پروژه های شهری که در شهرستان انجام می شود قابل توجه است و جای تقدیر دارد و امیدواریم در تمامی این پروژه ها کمیته مناسب سازی نظارت داشته باشد.
رئیس اداره بهزیستی اردکان خاطر نشان کرد : نیازهای نابینایان و کم بینایان تنها به مناسب سازی معابر و خیابان ها ختم نمی شود ، اشتغال و نبودن کار مناسب از مهمترین مشکل نابینایان اردکانی است.
عضد زاده با بیان اینکه 207 نفر کم بینا و نابینا در این شهرستان تحت پوشش این اداره هستند، افزود: از این تعداد 56 نفر مستمری بگیر و 151 نفر خدمات موردی دریافت می کنند.
وی اضافه کرد: خدمات بهزیستی به نابینایان شامل دریافت وسایل کمک توانبخشی نظیر ویلچر، واکر، عصا،عینک، ساعت گویا و خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، گفتار درمانی ، شنوایی سنجی است .
بهزیستی اردکان بیش از دو هزار معلول و 300 خانوار نیازمند شهرستان را تحت پوشش و حمایت خود دارد و خدمات خود را از طریق 16 مهد کودک، 11 مرکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی و ویزیت در منزل، 10 موسسه فعال در حوزه پیشگیری و سه موسسه خیریه همکار به آحاد مردم و مددجویان ارائه خدمت می کند.
7544/7543/6197 خبرنگاران: دشتی و عسکری ** انتشار: محمدحسین فلاح تفتی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا