توفان سهمگین ساریکا در چین/12 سرنشین یک قایق ناپدید شدند

به گزارش ارک خبر، این بیست و یکمین توفانی است که در سال جاری میلادی وارد چین می شود که سرعت باد آن 162 کیلومتر در ساعت عنوان شده است.
اگرچه در مورد خسارت و تلفات انسانی توفان آمار دقیقی منتشر نشده اما از هنگ کنگ در جنوب چین خبر می رسد که یک قایق با ۱۲ خدمه طعمه توفان شده و از سرنوشت سرنشینان آن اطلاعی در دست نیست.
همزمان اعلام شده که دستکم ۲۵۰ پرواز در استان «های نن» لغو شده و در شماری از استان های جنوبی چین از جمله «گوانگ دونگ» شماری از قطارها از حرکت باز ایستاده اند.
سازمان هواشناسی چین از یک هفته قبل نسبت به وزش این توفان شدید هشدار داده بود و برای همین قبل از وقوع آن هزاران نفر از سکنه مناطق ساحلی به مکان های امن منتقل شدند.
تصاویر تلویزیون مرکزی چین نشان می دهد که باد شدید در سطح استان های جنوبی باعث قطع درختان و افتادن آنها به روی خودروها و کابل های برق شده و برخی از خانه ها در خاموشی بسر می برند.
همزمان تمامی قایق ها و کشتی های ماهیگیری از دو روز قبل به اسلکه ها بازگشته اند و مسئولان از مردم خواسته اند از رفتن به مناطق ساحلی که موج های بلندی در آنها مشاهده می شود، خودداری کنند.
همچنین شرایط نامساعد جوی باعث شده است تا مدارس و بسیاری از مکان های آموزشی در بیشتر بخش های استان «های نن» در دو روز گذشته تعطیل شوند.
مسئولان می گویند که توفان به قدری سهمگین بوده که یک دستگاه اتوبوس را در روز سه شنبه در این استان با ۴۵ سرنشین واژگون کرد اما خوشبختانه این حادثه تلفاتی نداشته است.
گزارش ها حاکیست، که تا عصر دیروز (سه شنبه) 500 هزار نفر از ساکنان مناطق توفان زده مجبور به ترک خانه های خود شده اند که 137 هزار نفر از آنان فقط ساکن شهر ساحلی واینینگ بودند.
همچنین ایستگاههای هواشناسی منطقه گزارش کرده اند که از ساعت 8 صبح روز دوشنبه تا شب گذشته بیش از 300 میلیمتر باران در منطقه «های نن» باریده است.
چین نیمه اول مهر ماه جاری نیز شاهد توفان بزرگ «مگی» در مناطق جنوب شرقی بود که بر اثر بارندگی های شدید و رانش زمین بیش از 30 نفر مفقود شدند.
مناطق جنوبی و شرقی چین در حد فاصل ماههای اردیبهشت تا شهریور (مه، ژوئن، ژوئیه) همواره شاهد توفان و بارانهای سیل آساست که خسارات مالی و جانی زیادی به مردم این نواحی وارد می کند که از ابتدای تابستان امسال تاکنون بیش از 200 نفر در این کشور جان خود را از دست داده اند.
سازمان هواشناسی چین قبل از شروع فصل تابستان هشدار داده بودند که امسال یکی از پربارش ترین سال ها برای نواحی شمالی، جنوبی و شمال غرب کشور خواهد بود.
فصل های مرطوب همراه با باران موسمی، شرایط آب و هوایی غالب در بیشتر نقاط چین است و توفان های موسمی متعدد در فصل تابستان و در امتداد سواحل جنوبی و شرقی چین همواره سیل های مخربی به همراه دارد.

دکمه بازگشت به بالا