شناسایی ۴۰۰ فضای بی‌دفاع شهری/مناطق ۱و۳ بیشترین سهم را دارد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان:

شناسایی ۴۰۰ فضای بی‌دفاع شهری/مناطق ۱و۳ بیشترین سهم را دارد

 مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان گفت: تاکنون ۴۰۰ نقطه بی دفاع شهری در اصفهان شناسایی شده و پیش‌بینی ‌می‌شود با ادامه این طرح تعداد این نقاط به بیش از یکهزار برسد.

مسعود مهدویان فر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با توسعه فضاهای شهری با دو معضل افزایش فضاهای جدید شهری و فرسوده شدن فضاهای قبلی مواجه هستیم، اظهار داشت: ما در کلانشهرها با رشد این دو عرصه لاجرم با پیدیده‌های جدیدی تحت عنوان فضاهای بی دفاع شهری مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه بافت‌های فرسوده مستعد ایجاد فضای بی‌دفاع شهری هستند، افزود: ما به تبع توسعه شهرها و اقدامات عمرانی و فرسوده شدن بافت‌های کنونی با این معضل مواجه هستیم.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان  با بیان اینکه فضاهای بی دفاع شهری به آن دسته از ساختارهای اماکن و المان‌های شهری گفته می‌شود که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های نامناسب فیزیکی شرایط برای بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی و جرایم فراهم می‌کند، ابراز داشت: در این راستا می‌توان از دیوار یا ساختمان نیمه مخروبه در بافت فرسوده، پل عابر پیاده و زیرگذر، ساختمان جدیدالاحداث نیمه تمام ، دالان‌ها و معابر، کانال‌های آب، مادی‌ها، انهار، پارک‌ها و بوستان‌های فاقد نور مناسب، پارکینگ‌های حجیم، کنج‌ها و عقب نشینی ساختمان‌ها و نهایتا نقاط غیر قابل دید پل‌های عریض را از جمله نقاط بی دفاع شهری تلقی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان از ابتدای سال جاری شناسایی نقاط بی دفاع شهری را در دستور کار خود قرار داده است، ابراز داشت: تاکنون ۴۰۰ نقطه بی دفاع شهری در اصفهان شناسایی شده است و پیش‌بینی ‌می‌شود با ادامه این طرح تعداد این نقاط به بیش از یک هزار نقطه برسد.

مناطق بی دفاع شهری هر روز در حال توسعه هستند

مهدویان‌فر با اشاره به اینکه پدیده ایجاد فضاهای بی دفاع شهری به دلیل پویا و زنده بودن شهر هر روز در حال توسعه است، اضافه کرد: ما دائماً با تولد فضاهای بی دفاع جدید مواجه هستیم و چنانچه ساز و کار دقیقی برای این امر نداشته ‌باشیم با مشکلات جدی در آینده روبرو خواهیم شد.

وی  با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری سفارش انجام پژوهش در خصوص فضاهای بی دفاع شهری را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: همچنین در بودجه سال ۹۶ نیز hعتبار خوبی برای شناسایی، ساماندهی و بهسازی فضاهای شهری در نظر گرفته شده است.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ساماندهی فضاهای بی دفاع شهری نیاز به فعالیت عمرانی ندارد، اضافه کرد: کشیدن فنس، استقرار نور مناسب، ایجاد معبر و محل دسترسی و کوتاه کردن پوشش گیاهی از جمله اقدامات مورد نیاز برای ساماندهی فضاهای بی دفاع شهری است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای بهسازی فضاهای بی دفاع شهری نیازمند فعالیت‌های عمرانی هستیم، ابراز داشت: بیشترین اماکن بی دفاع شهری در بافت‌های فرسوده مانند مناطق یک و سه شهرداری اصفهان قرار دارند و از این رو تامین اعتبار مورد نیاز برای این امر در دستور کار قرار گرفته است.

مهدویان فر، در خصوص شناسنامه دار کردن فضاهای بی دفاع شهری نیز ابراز داشت: برای شناسنامه دار کردن این محلات ۳۰ آیتم تعریف شده است که این فضاها چنانچه دارای همه آیتم‌ها باشند شناسنامه دار خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا