برف و یخبندان قدرت باروری را از پنج هزار هکتار باغات زیتون گلستان سلب کرد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا، مختار مهاجر روز جمعه در نشست شورای مدیریت بحران استان گلستان که در فرمانداری آزادشهر در شرق این استان برگزار شد، افزود: براثر برودت هوا و یخبندان ناشی از بارش برف در سه روز گذشته 120 هزار تن مرکبات نیز به ارزش ریالی یک هزار و 500 میلیارد ریال و 31 هزار هکتار از مزارع کلزا استان گلستان دچار خسارت شد.
وی، خسارت به باغات کیوی، زیتون، مزارع توتون و مرغداری ها را از دیگر خسارات برف و یخبندان به بخش کشاورزی گلستان اعلام کرد و افزود: مجموع این خسارت ها که بدون احستاب برخی خسارت ها به زیرساخت های دیگر این بخش می باشد، در مجموع دو هزار و 30 میلیارد ریال برآورد شده است.
مهاجر با تاکید برضرورت دوگانه سوز شدن واحدهای دامداری و مرغداری این استان، تصریح کرد: باتوجه به بالا بودن هزینه انشعاب و احداث شبکه گاز رسانی که برای هر واحد بین یک تا یک و نیم میلیارد ریال است، استقبال این واحدها از این طرح کم است و لازم است، یارانه ای خاصی به این بخش داده شود.
در این نشست که با حضور استاندار گلستان برگزار شد، مدیرعامل شرکت گاز این استان نیز با اشاره به کاهش شدید دمای هوا به دلیل بارش برف در سه روز گذشته، گفت: با این وجود گاز هیچ مشرکت خانگی قطع نشد.
صفرعلی جمال لیوانی افزود: شرکت ملی گاز از سه ماه قبل دغدغه تامین گاز استان های شمالی را در فصل سرما داشت و پیش بینی های لازم را نیز انجام داد که افزایش دو برابری ورودی گاز به استان گلستان از آن جمله است.
وی گفت: با وجود افزایش مصرف مشترکان خانگی، تنها افت فشار گاز در مواردی حادث شد اما گاز مشترکان قطع نشد.
جمال لیوانی درخصوص قطع گاز تعدادی از واحدهای صنعتی و جایگاه های سی ان جی استان گلستان نیز گفت: ازمجموع 10 هزار مشترک غیرخانگی و برخلاف برخی اخبار کذب درج شده در رسانه ها، تنها گاز 258 واحد پرمصرف قطع شد.
وی با تاکید برضرورت دوگانه سوز شدن واحدهای صنعتی گلستان، اضافه کرد: با وجود اینکه از سال 91 دراین خصوص اطلاع رسانی شده اما استقبال واحدهای صنعتی و مرغداری های این استان بسیار اندک بوده که در شرایط اضطراری یا بحرانی بیشتر ضرر می بینند.
جمال لیوانی به صرفه جویی روزانه سه میلیون متر مکعبی مشترکان خانگی استان گلستان و نیز قطع برخی مشترکان صنعتی از جمله نیروگاه علی آباد کتول که روزانه شش میلیون متر مکعب مصرف دارد و ارسال آنها به استان مازندران خبر داد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان نیز با قدردانی از تلاش مدیران عضو شورای مدیریت بحران در شرایط اضطرای چند روز گذشته، از برخی رسانه های ارتباط جمعی این استان به دلیل بزرگ نمایی برخی اشکلات جزئی، انتقاد کرد و آن را غیر حرفه ای دانست.
صادق علی مقدم گفت: رسانه ها باید به شرایط اضطراری و بحرانی توجه نمایند و نباید با دیدن چند اشکال کوچک در مقابل حجم زیاد کارهای خوب انجام شده توسط مدیران، کمبودها و نقص ها را بزرگنمایی کرده و انعکاس دهند.
وی افزود: باوجود همه کمبودها و امکانات، مدیران استان درانجام وظایف و مدیریت شرایط اضطرای چند روز گذشته سربلند بیرون آمدند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش تمام نیروهای این اداره کل در شرایط اضطرای چند روز گذشته، گفت: با اینکه بسیاری از نیروهای راهداری چند ماه حقوق نگرفتند اما با احساس مسئولیت بالا و روحیه بسیجی، وظایف خود را در برفروبی، نمک و شن پاشی جاده های اصلی و فرعی در سرمای بالا به نحو احسن انجام دادند.
مهدی میقانی افزود: نیروهای راهداری گلستان درسه روز گذشته علاوه بر برفروبی جاه ها، حدود چهار هزار تن نمک و ماسه درسطح افزون بر پنج هزار کیلومتر محورهای اصلی، فرعی و روستایی این استان ریختند.
وی فرسودگی خودروهای راهداری استان را از دیگر مشکلات و کمبودهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد و برلزوم تلاش بای نوسازی این ناوگان تاکید کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان نیز دراین جلسه از اختصاص مبلغ 31 میلیارد ریال از منابع اعتباری استان و شرکت طرف قرارداد، برای پرداخت مطالبات نیروهای راهداری گلستان خبر داد.
حسین پیش قدم گفت: تاکنون از منابع اعتباری استان درمجموع 19 میلیارد ریال و مبلغ 12 میلیارد ریال نیز از منابع شرکت طرف قرارداد نیروهای راهدای به پرداخت مطالبات معوق این نیروها اختصاص یافته است که با حقوق آذرماه به آنان پرداخت می شود.
وی افزود: کل مطالبات نیروهای راهداری مبلغ 60 میلیارد ریال است که تاکنون 50 درصد آن پرداخت شده است.
استان گلستان با افزون بر یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارای 14 شهرستان، 29 شهر و افزون بر یکهزار روستا دارای کد شناسایی می باشد.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده : تاج محمد شیری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا