/منشور حقوق شهروندی را بیشتر بشناسیم/ «حق کرامت و برابری انسانی»

در متن منشور حقوق شهروندی بعد از «حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی» به عنوان نخستین بند، «حق کرامت و برابری انسانی» عنوان شده است.

57405527

به گزارش ایسنا، بند دوم منشور حقوق شهروندی با عنوان «حق کرامت و برابری انسانی» دارای 55 ماده است و به موارد زیر اشاره شده است:

ماده 7- شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای پیش‌بینی‌ شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند.

ماده 8- اعمال هرگونه تبعیض ناروا به‌ ویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصت‌های شغلی و آموزشی ممنوع است. دولت باید از هرگونه تصمیم و اقدام منجر به فاصله طبقاتی و تبعیض ناروا و محرومیت از حقوق شهروندی، خودداری کند.

ماده 9- حیثیت و اعتبار شهروندان مصون از تعرض است. هیچ شخص، مقام یا رسانه‌ای به‌ویژه آن‌هایی که از بودجه و امکانات عمومی استفاده می‌کنند نباید با رفتار یا بیان اهانت‌آمیز نظیر هجو و افترا، حتی از طریق نقل‌ قول به اعتبار و حیثیت دیگران لطمه وارد کند.

ماده 10- توهین، تحقیر یا ایجاد تنفر نسبت به قومیت‌ها و پیروان ادیان و مذاهب و گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، ممنوع است.

ماده 11- زنان حق‌ دارند در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت، مشارکت فعال و تأثیرگذار داشته و بر اساس موازین اسلامی از فرصت‌های اجتماعی برابر برخوردار شوند.

مخاطبان محترم می توانند دیدگاه‌های خود را در خصوص این بند از منشور حقوق شهروندی در بخش نظرات منعکس کنند.

دکمه بازگشت به بالا