قولی بدهیم که شرمنده نشویم

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جدیدترین گفت وگوی زنده تلویزیونی خود گفت که در زمینه رشد اقتصادی به مردم قول می دهیم سال آینده نیز دارای رشد اقتصادی باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال با بررسی هایی که انجام می دهیم، بتوانیم برای سال آینده قولی به مردم دهیم که شرمنده نشویم و همانطور که پیش بینی می کنیم، رشد اقتصادی داشته باشیم.
این سخنان یادآور پیام نوروزی رییس جمهوری در سال جاری است که اظهارداشت: امسال سالی است که هدفگذاری کردیم پنج درصد رشد داشته باشیم.
هرچند به گفته روحانی همان موقع برخی دوستان گفتند این اعلام زود بود، چون معلوم نیست ما امسال به رشد 5 درصد برسیم اما از همان ماه های اولیه حرکت هایی که در جامعه بود، نشان می داد که به سمت این رشد خواهیم رفت.
اینکه رییس دولت نمی خواهد قولی را به مردم بدهد که بعدها شرمنده آنها باشد، نشان از برنامه ریزی ، سیاستگذاری و تصمیم گیری و کارکرد گروهی دارد تا وعده ها منطبق بر مطالعه و ظرفیت های اجرایی باشد.
با نگاهی به آمارهای رسمی که در بخش های مختلف منتشر شده است، در بیشتر بخش های کشاورزی، صنعت و صادرات نفتی و غیر نفتی شاهد رشد هستیم.
نخستین سالی که رشد اقتصادی مورد محاسبه قرار گرفت در سال 93 بود که به گفته رئیس دولت تدبیر و امید رشد اقتصادی عدد 3 درصد را نشان داد و این در حالی است که در سال 91 رشد اقتصادی منفی 6.8 بود .
همچنین بعد از فضای برجام شرایط برای رشد صادرات نفتی و غیرنفتی مناسب شد و صادرات غیرنفتی ما امسال در 6 ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهترشده و صادرات غیرنفتی ما در 9 ماهه اول امسال حدود 31 میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد رشد نشان می دهد.
علاوه بر آن، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال تلاش کرد تا مشکل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نیازمند به تسهیلات بانکی را برطرف کند و تاکنون حدود 17 هزار واحد تولیدی از این تسهیلات بهره مند شده اند.
در زمینه تولید گندم نیز کشور پس از سالها، بار دیگر به خودکفایی دست یافت و١٤ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان هم بابت خرید ١١.٥ میلیون تن گندم خریداری شده به گندمکاران پرداخت شد.
بنا بر اظهارات مسعود سلطانی فر رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، میانگین رشد ورود گردشگران خارجی به کشور نیز طی 2 سال گذشته 2 برابر میانگین جهان بوده است.
به گفته وی، در سال گذشته 5 میلیون و 200 هزار نفر گردشگر خارجی به کشور ما سفر کردند و باید در 10 سال گذشته به گونه ای اقدام کنیم که ورود 20 میلیون گردشگر خارجی به کشور محقق شود.
معاون سابق رئیس جمهوری درآمد کشور از گردشگری فعلی را 7 و نیم میلیارد دلار برآورد کرده بود که می بایست به 35 میلیارد دلار برسد.
همچنین رشد اقتصادی در بخش صنعت کشور نیز بنابر اظهارات محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، در 6 ماهه نخست معادل 9.1 درصد بوده که در همین رابطه رشد در حوزه ساخت نیز معادل 4.2 درصد ثبت شده است. این رقم در سه ماهه دوم امسال برای حوزه ساخت به 5.1 درصد رسیده است.
همه این آمار و ارقام نشانگر آن است که هدفگذاری و سیاستگذاری های صورت گرفته برمبنای اصولی و منطقی در حرکت است که دستاورد آن رشد اقتصادی در بسیاری از زمینه ها بوده و از طرف دیگر موجب اشتغال شده است.
امروز اشتغال به پاشنه آشیلی برای کشور تبدیل شده است و همانطور که رییس جمهوری همواره در سخنان خود تاکید داشته است؛ مهمترین اولویت دولت نیز موضوع اشتغال است.
روحانی در گفت وگوی تلویزیونی شب گذشته خود با اشاره به وضعیت فارغ التحصیلان و افراد جویای کار خاطر نشان کرد با وجود تراکمی که در سال های 85 تا 90 وجود داشته، وقتی به آمار اشتغال نگاه کنید، تقریبا اشتغال خالص ثابت است.
به گفته وی در طول این سال ها، سالانه حدود 14 هزار شغل خالص ایجاد شده و موضوع بیکاران در جامعه متراکم شده و الان هم کسانی که در دهه های 60 یا 70 متولد شده اند، سالهای اشتغال آنهاست.
رییس دولت یازدهم با اشاره به اینکه درطول یکسال گذشته بیش از 700 هزار شغل ایجاد شده است که سال قبل هم همین میزان اشتغال صورت گرفت به این موضوع نیز اشاره کرد که این میزان اشتغال، رقم بالایی است و برای اینکه مردم به این موضوع توجه کنند، تنها پنج کشور توانسته بودند در طول سال های گذشته 700 هزار شغل ایجاد کنند.
اشاره به این آمار و ارقام علاوه بر نمایش تحقق وعده های داده شده آن هم در شرایطی که بسیاری از طرح ها و پروژه های نیمه تمام از دولت گذشته به ارث رسیده بود، نمایش هم افزایی ظرفیت های درونی در سایه عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است.
این گفته رئیس جمهوری که «ما هم به مقاومت و ایستادگی و هم به دیپلماسی معتقد هستیم. دیپلماسی و مقاومت دو روی سکه هستند؛ مقاومت نباشد با دیپلماسی تنها کاری نمی شود کرد؛ مقاومت باشد بدون دیپلماسی باز هم کار نهایی نخواهد شد» در بعد داخلی هم تعریف شدنی است چرا که تلاش فرزندان انقلاب در نیروهای مسلح برای ایجاد امنیت و در دیپلماسی سیاسی، مسیر حرکت رو به رشد و پیشرفت را هموار کرده تا فعالان اقتصادی،‌اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در پرتو منافع ملی برای تداوم طرح ها و برنامه های رکن اجرایی کشور قدم بردارند.
سیام**1053**1429
خبرنگار:حمید شریفی کیا**انتشار:محسن طاهرزاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا