همدان رتبه نخست کشور را در مدیریت جامع حوزه آبخیز کسب کرد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان روز سه شنبه به ایرنا گفت: حوزه آبخیز یعنی مجموعه نقاطی که نزولات جوی از آن خارج شده و همانند دره گنجنامه دارای شیب هم عرض هستند.
محمدرضا همتی افزود: با توجه به وجود منابع غنی آب، خاک، پوشش گیاهی و جنگل همواره حوزه های آبخیز دارای پتانسیل ها و محدودیت هایی هستند.
وی اظهار کرد: هدف از مدیریت جامع حوزه آبخیز استفاده بهینه از منابع متناسب با پتانسیلهای موجود در این مناطق و استفاده از توان مردم ساکن در این محدوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: باید از آب، خاک، مراتع و جنگلها به صورت بهینه استفاده شود همچنین به مسئله احیای آنها و حفظ خاصیت تولیدی برای آینده توجه کرد.
همتی اضافه کرد: برای عملی کردن این هدف ابتدا باید شناخت دقیقی از حوزه آبخیز داشته باشیم و در گام دوم نیز با تعریف ساختار اجرایی و بررسی دستگاه های ذینفع آنها را در یک کمیته اجرایی سازماندهی کرد.
وی بیان کرد: سپس باید برای تهیه سند راهبردی حوزه آبخیز اقدام کرده تا بدانیم چه فعالیت هایی باید در این منطقه اجرایی کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: پس از تهیه سند راهبردی باید ظرفیت سازی، فرهنگسازی و آموزش در اولویت قرار گیرد.
همتی بیان کرد: بهره برداران و ساکنان در مناطق مدیریت جامع حوزه آبخیز را برای فعالیت های جانبی نظیر جنگل داری، مرتع داری، فعالیت های گردشگری و جذب توریست و کشت گیاهان دارویی آموزش داد.
وی اضافه کرد: در گام بعدی هماهنگ سازی طرح های دولتی مورد توجه قرا گیرد یعنی تمامی دستگاه های فعال در حوزه آبخیز باید فعالیت منسجم داشته باشند و اقدام های آنها ذیل سند راهبردی قرار بگیرد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: مرحله نهایی ، اجرایی کردن اهداف تعیین شده و نظارت و ارزیابی فعالیت ها است.
همتی افزود: حوزه فارسبان نهاوند از سوی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان حوزه الگویی استان همدان در زمینه مدیریت جامع حوزه آبخیز در سال گذشته معرفی شد و اقدام های اجرایی یاد شده در این منطقه عملیاتی شد.
وی گفت: پس از معرفی شدن حوزه فارسبان به عنوان حوزه الگویی مدیریت جامع حوزه آبخیزداری مورد تصویب قرار گرفته و ساختار اجرایی این حوزه در استان و شهرستان شکل گرفت و اعضای کارگروه مشخص و سند راهبردی نیز تهیه شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: ظرفیت های حوزه مشخص شده و فعالیت های آموزشی، فرهنگسازی و اجرایی در این منطقه در حال اجرا است.
همتی ظرفیت های حوزه آبخیز فارسبان را فراهم بودن زمینه گردشگری و طبیعت گردی به علت وجود سراب فارسبان، کشت گیاهان صنعتی و دارویی، جنگل داری و جنگل کاری، زنبورداری و فعالیت های جنبی در حوزه کشاورزی ذکر کرد.
وی گفت: با توجه به فعالیت های صورت گرفته در حوزه آبخیز فارسبان ، استان همدان موفق به کسب رتبه نخست کشوری در زمینه مدیریت جامع حوزه آبخیز شد.
مدیرکل منابع طبلیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: حوزه آبخیز الگویی فارسبان در شهرستان نهاوند با پنج هزار و 200 هکتار مساحت پنج روستا را شامل می شود.
همتی افزود: 11 سامان عرفی روستایی و عشایری در این حوزه آبخیز قرار دارند و با مشارکت مردم تاکنون 100 هکتار جنگلکاری در این منطقه انجام شده است.
وی کاشت 50 هزار اصله نهال، کشت 6 هکتار گیاه موسیر با مشارکت مردم و آموزش 50 تن برای فعالیت زنبورداری را از دیگر اقدام های صورت گرفته در این حوزه آبخیز برشمرد.
استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که بیش از 42 هزار هکتار از آن جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی است.
822 هزار هکتار اراضی ملی همدان به صورت مرتع است که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه مرتع خوب متوسط و فقیر دسته بندی می شوند.
7526 /6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار دهنده: اکبر بهاروند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا