آلودگی هوای اصفهان ناشی از توسعه نامتوازن است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

آلودگی هوای اصفهان ناشی از توسعه نامتوازن است

اصفهان – مدیر کل محیط زیست استان اصفهان گفت: توسعه نامتوازن، رشد بی رویه صنایع و بی توجهی به ظرفیت محیط زیست در حوضه زاینده رود عامل اصلی مشکلات و آلودگی شهر اصفهان بوده است.

حمید ظهرابی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اصفهان در مبحث توسعه به خوبی مدیریت نشده است به نوعی که در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، توسعه شهری و جمعیتی شاهد رشد بوده ایم اما هیچ کدام با اصول توسعه پایدار همراه نبوده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست از ارکان اصلی  توسعه پایدار است که در بخش های مختلف توسعه نادیده گرفته شده و رشد نامتناسب با ظرفیت محیطی در حوضه زاینده رود را در سالهای گذشته شاهد بودیم، افزود: کمبود آب، آلودگی منابع آب، خاک و هوا، رشد بیابان، از میان رفتن اراضی زراعی و توسعه بیابانها محصول این بی توجهی و عدم مدیریت فرآیند توسعه است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه آلودگی هوا نشانه اصلی توسعه نامتوازن و استفاده بیش از ظرفیت نرمال محیطی است، بیان داشت: در حوزه آب و هوا ما بالاترین امکان تولید اکوسیستم یا پذیرش آلودگی را ملاک قرار دادیم در حالیکه عاقلانه این است که حداقل توان محیط را درنظر بگیریم.

وی تاکید کرد: در طول این مدت استفاده بی رویه از آب در کشاورزی، صنعت و انتقال آب این حوضه به شهرهای مختلف متناسب با شرایط ترسالی بوده است و در نتیجه با رسیدن به شرایط خشکسالی با مشکل مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه توان اکولوژیکی شهر اصفهان اصلی ترین ظرفیت رشد و توسعه شهری بوده است، تصریح کرد: باغ شهرهای زیبا و محیط زیست متنوع این استان راهنمای ما به این سمت و سو بوده است که باید از همان ابتدا به سمت صنایع پاک حرکت می کردیم و این در حالی است که اکنون با برخوردن به مشکلات اساسی تازه به فکر توسعه محور گردشگری افتادیم.

ظهرابی خاطرنشان کرد: سازمان‌هایی که به هشدارهای گذشته ما توجه نمی‌کردند امروز از ما مطالبه‌گری می‌کنند؛ بر اساس قوانین، وظایف محیط زیست، آنالیز مسائل زیست‌محیطی و گوشزد آن به دستگاه‌های اجرایی است تا بررسی‌های صورت گرفته در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: امروز نسبت به گذشته دیدگاه های محیط زیستی مسئولان بسیار رشد کرده است اما باید بر این امر تاکید کنم که باید جایگاه سازمان محیط زیست در تصمیم گیری ها تقویت شود.

ظهرابی اضافه کرد: اگر امروز نیز توجه جدی به محیط زیست داشته باشیم امکان رفع بسیاری از چالش ها در زمینه آلودگی های زیست محیطی، مشکلات آب و هوا وجود دارد و مشارکت و همراهی مردم با مجموعه محیط زیست استان می تواند در رفع مشکلات بسیار موثر باشد.

 

ظهرابی با بیان این که 10 هزار واحد صنعتی و صنفی در استان مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: در سال 92 با همین تعداد نیرو و امکاناتی که امروز داریم پایش‌های انجام شده در 9 ماهه ابتدایی سال یک هزار و 953 مورد بوده که این تعداد در سال جاری به 7 هزار و 460 مورد رسیده است؛ همچنین عملکرد پایش شبانه اصفهان در مقایسه با دیگر استان‌ها با اختلاف زیاد، بالاتر است

وی اضافه کرد: همچنین در راستای استفاده از ظرفیت خوداظهاری پایش آزمایشگاه معتمد تشکیل شده است که وضعیت واحدهای بزرگ صنعتی را سه ماه یک بار آنالیز و نتایج را برای محیط زیست ارسال می کند.

.

ظهرابی با بیان این که استفاده از تجهیزات نوین برای پایش آنلاین از اولویت‌های دیگر اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بوده است، اعلام کرد: در سال جاری 116 سلاح ضبط شده که 79 مورد اسلحه مجاز و 37 مورد سلاح غیر مجاز داشتند که از 235 نفر این تعداد جمع آوری شده است؛ شمال و غرب استان، یعنی در شهرستان‌های کاشان و چادگان و فریدن بیشتر از شکارچیان متخلف دستگیر شدنــد.

ظهرابی با انتقاد از قانون مجوز سلاح خاطر نشان کرد: برای حمل سلاح نیاز به مجوز است و برای شکار کردن، پروانه شکار باید گرفته شود که این پروانه توسط حفاظت محیط‌زیست صادر می‌شود؛ این قانون اگر تغییر کند و حمل سلاح هم نیاز به پروانه محیط‌زیست داشته باشد از بروز تخلفات جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزا عنوان کرد: قبل از شناسایی کانون آنفلوانزا، صدور پروانه برای شکار پرندگان را ممنوع کردیم که می‌توانست در صورت شکار پیامدهای بدی را به دنبال داشته باشد؛ البته تاکنون گزارشی مبنی بر تلفات پرندگان وحشی یا بومی در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست گزارش نشده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا