ثبت ۳۷ روز پاک در سال ۹۷ برای اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل محیط زیست اصفهان خبر داد:
ثبت ۳۷ روز پاک در سال ۹۷ برای اصفهان
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: طبق آمار ثبت شده از اول سال ۹۷ تا ۲۳ دی ماه سال گذشته تعداد روزهای پاک اصلاً نداشتیم اما امسال تعداد این روزها به ۳۷ روز رسیده است.

سید رحمان دانیالی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دو عامل شستشوی درختان در شب‌ها و استفاده از برخی از سموم باعث کاهش تعداد پرنده‌ها شده است که این مسأله به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اعلام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان افزود: روش تعطیلی مدارس متفاوت شده است و برگزاری جلسات ستادی که در اداره‌کل مدیریت بحران تشکیل می‌شود دیگر به درخواست اداره محیط زیست نیست؛ اداره کل هواشناسی ۹۶ ساعت قبل باید اعلام کند که شریط جوی چه طور است و دانشگاه علوم پزشکی هم سریعاً اعلام کند که شرایط برای وضعیت سلامت جامعه مضر است که جلسه تشکیل شود.

وی در رابطه با خاموش بودن بعضی تابلوهای اعلام وضعیت کیفیت هوا مطرح کرد: اوضاع اعتباری بد است و ما باید این مسأله را مدیریت کنیم که بعضاً از طریق غیرفعال کردن این تابلوها هزینه‌ها مدیریت می‌شود، البته اعداد متمرکز اعلام می‌شود؛ حاضر هستیم ایستگاه‌ها را به همراه کارشناسان در اختیار شهرداری بگذاریم و مردم اطلاعات را ببینند و مباحث آموزشی مطرح شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تقدیر از صنایع سبز، مطرح کرد: سال گذشته استان اصفهان از لحاظ کشوری در صنایع سبز رتبه اول تا سوم را داشت.

وی با اشاره به پسماندهای ویژه مطرح کرد: در رابطه با پسماندهای ویژه استان مطالعه ۱۰ ساله‌ای از حدود سال ۸۷ داشتیم و کارگروه آمایش ۲ تا ۳ نقطه را تعریف کرده است؛ در کارگروه مدیریت پسماند اخیر باید دانشگاه علوم پزشکی اعلام نظر کند که خودش می‌خواهد عمل کند یا سازمان مدیریت پسماند وارد عمل شود، مدیریت پسماند اگر ورود کند می‌تواند خوب عمل کند، پسماندهای ویژه کم‌خطر می‌شود اما بی‌خطر نمی‌شود.

دانیالی با تأکید بر این‌که کمبود اعتبارات یکی از مشکلات است، گفت: بعضی مسائل آموزش و پایش را نمی‌توان رها کرد، به صورت ویژه نظارت روی واحدهای صنعتی داریم، منطقه حفاظت شده کلاه قاضی استعداد زیادی از نظر محیط زیست دارد که به شکل مشارکتی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به این‌که سال گذشته آمار حیات وحش اصفهان ۳۳ هزار مورد بوده که به حدود ۴۰ هزار مورد رسیده است، از عباس‌آباد نایین به عنوان بهشت گربه‌سانان ایران یا آفریقای غرب استان اصفهان نام برده می‌شود؛ اقدامات خوبی هم به کمک خیران زیست محیطی صورت گرفته است و در دهه فجر اداره شهرستان مبارکه و نمایندگی فریدون‌شهر افتتاح می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در ادامه به بیان آمار روزها به لحاظ کیفیت پرداخت و عنوان کرد: طبق آمار ثبت شده از اول سال ۹۶ تا ۲۳ دی ماه هیچ روز پاکی نداشتیم اما امسال تعداد این روزها در همین مدت به  ۳۷ روز رسیده است، روزهای سالم سال گذشته ۲۲۸ مورد و امسال ۲۱۶ روز بوده است، همچنین تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس سال گذشته ۶۳ روز بوده که امسال به ۴۱ روز رسیده است، تعداد روزهای ناسالم برای عموم سال گذشته ۶ روز و امسال ۵ روز بوده است، روزهای خیلی آلوده سال گذشته یک روز بوده که امسال به صفر رسیده است.

وی در پایان گفت: در راستای طرح‌های آموزشی طرح یک ساعت با محیط بان در ۷۳ مدرسه، نخستین دوره پسماند ویژه و دوره آموزشی برای محیط بانان به مدت ۳۸۴ نفر ساعت از جمله دوره‌های برگزار شده بوده است؛ توسط اداره کل محیط زیست استان اصفهان ۳۸ قبضه سلاح‌های غیرمجاز ثبت و ضبط شده است و همچنین ۲۳۱ نفر دستگیری شکارچیان متخلف را داشته‌ایم.

وی با تأکید بر این‌که پروژه‌های بزرگ شامل ارزیابی زیست محیطی قرار می‌گیرند، گفت: ارزیابی زیست محیطی ۲۱ طرح عمرانی بزرگ برای ما ارسال شده است که اظهار نظر کنیم.

ریاحی در ادامه بیان کرد: در قسمت پایش واحدهای صنعتی خدماتی که بحث آلایندگی آن‌ها مطرح است در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷ تعداد ۹ هزار و ۳۶۵ واحد صنعتی و خدماتی و تولیدی از لحاظ وضعیت آلودگی هوا و خاک و پسماند پایش شده‌اند که ۲ هزار و ۳۷۹ پایش شبانه و به صورت غیرمنتظره بوده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: این تعدادپایشی که انجام شده منجر به هزار و ۹۷۸ اخطار شده است که ۴۶۳ مورد به پیگیری قضایی منجر شده است، ۱۸۲ مورد پرونده‌های پیگیری قضایی منجر به صدور رأی شده است که البته قسمتی مربوط به پرونده‌های قضایی سال قبل است و ۲۱ مورد رأی پلمب صادر شده است؛ در تعداد شکواییه‌های مردمی هم ۷۸۳ مورد ثبت شده است.

حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان نیز در ادامه این نشست در رابطه با محیط طبیعی استان اصفهان مطرح کرد: استان اصفهان حدود ۱۰٫۵ میلیون هکتار وسعت دارد که یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده در قالب ۹ منطقه بوده که تحت عناوین چهارگانه نام‌گذاری شده است، ۷۵۰ هزار هکتار مناطق شکارممنوع در قالب ۱۲ منطقه و ۹ منطقه بسیار مستعد که برای مدیریت مشارکتی حیات وحش پیشهاد می‌شود با وسعت یک میلیون هکتار نیز در اصفهان داریم.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان در رابطه با حیات وحش و ذخایر ژنتیکی استان ادامه داد: ۴۸۴ گونه مهره‌دار شامل ۶۲ گونه پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده، ۴۲ گونه خزنده، ۸ گونه دوزیست و ۴۱ گونه ماهی ذخایر حیات وحش استان هستند، ذخایر ژنتیکی استان هم شامل ۲ هزار گونه گیاهی شامل ۷۰۰ جنس، ۱۳۰ خانواده، ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، ۴۵ گونه انحصاری، ۱۶ گونه نادر، ۵۴ گونه آسیب‌پذیر و ۱۲ گونه در خطر انقراض است.

وی در ادامه به بیان اقدامات محیط زیست در حوزه محیط طبیعی پرداخت و اضافه کرد: معادن، پروژه‌های عمرانی، مباحث دام، تخریب و تصرفات مناطق، اصلاح و معرفی مرزهای مناطق، بیماری‌ها، خشکسالی، تغییرات اقلیم، جاده و راه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، حفاظت، پیشنهاد ارتقای مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع، اکوتوریست، بازدید مناطق و موزه‌ها، سرشماری حیات وحش، پروژه‌های پژوهشی در حوزه محیط طبیعی، مباحث آموزشی و مدیریت خشکسالی از جمله این اقدامات است.

اکبری با بیان این‌که مهم‌ترین عامل خشکسالی در مناطق حفاظت شده آب است، مطرح کرد: بیشترین حجم کار محیط زیست استان پیگیری رودخانه و تالاب گاوخونی بوده است که از این وضعیت با یک اراده جمعی دربیاید؛ سند مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی قبلاً تدوین شده و امسال هم ۵ جلسه برگزار شده و در شورای برنامه‌ریزی استان رفته است، در صورت تصویب سند الزام‌آوری برای پیگیری مباحث حقوقی تالاب گاوخونی خواهد بود؛ امیدوارریم قبل از عید در شورای برنامه‌ریزی استان این سند را به تصویب برسانیم؛ احیای تالاب گاوخونی در دستورکار دولت قرار گرفته است، قطعاً مباحثی پیش می‌آید که این موضوع را به صورت ملی می‌توان پیگیری کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا