پزشکیان: تولیدات کشاورزی باید صادرات محور باشد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با برنامه ریزی اصولی شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تمام کاربری های اراضی کشاورزی کشور باید قانونی و مجاز باشد ، افزود: باید حیات نسل آینده تضمین شود.
نماینده مردم تبریز ، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه طرح کاداستر اراضی کشاورزی بسیار با ارزش است، افزود: با اطلاعات حاصله از این طرح می توان تصمیمات علمی و فنی در بخش کشاورزی گرفت و هرگونه نقل و انتقال و فعالیت را اصولی کرد.
وی با بیان اینکه مصرف بهینه آب نباید درکشاورزی خلاصه شود، ادامه داد: در این خصوص همه مسولند و با این روند مصرف غیرکارشناسی آب به یقین در10 سال آینده تامین آب به معضل بزرگ تبدیل خواهد شد.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بر استفاده بهینه از آب و خاک تاکید کرد و گفت: اگر رعایت نکرده و عادلانه برخورد نکنیم نسل آینده زیان خواهد دید .
معصومه آقاپور نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر کاهش هزینه های تولید، گفت: اصلی ترین اتکای کشور باید ارزش افزوده این بخش باشد .
رئیس زامان جهاد کشاورزی استان اذربایجان شرقی هم با بیان اینکه 90 درصد اراضی کشاورزی استان زیرکشت محصولات زراعی است، گفت: پتانسیل بالقوه منابع آبی استان 5 میلیارد متر مکعب است و 2.5 میلیار متر مکعب آن قابل استحصال است .
کریم مهری با اشاره به تولید بیش از 5 میلیون تنی استان در بخش کشاورزی گفت: ضریب مکانیزاسیون این بخش 1.7 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است .
وی با اشاره به 28 درصد از چاه های استان برق دار شده است، گفت: 565 واحد صنایع تبدیلی با ظرفیت 2 میلیون تن در سال در استان فعالند.
مهری با اعلام اینکه تا زمان حاضر 684 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 199 طرح کشاورزی استان پرداخت شده است، گفت: صادرات 9 ماهه امسال با 3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 186 میلیون دلار رسید .
وی طرح پهنه بندی استان را از طرح های ویژه بخش کشاورزی و الگویی برای کشور عنوان کرد و در 9 ماهه امسال سرمازدگی 97 میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت زد .
قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه فعالیت در بخش کشاورزی متاثر از حوادث قهری است، پرداخت به موقع غرامت خسارات وارده به محصولات کشاورزی را ضروری دانست.
اکبر فتحی با بیان اینکه پرداخت یارانه به محصولات صادراتی کشاورزی در تمام دنیا مشوق آفرین است و اجرا می شود ، افزود: لازم است که در کشورمان هم چنین اتفاقی بیفتد تا کشاورزان کشورمان با رویکرد صادرات محور بودن تلاش مضاعف کنند.
وی ادامه داد: پرداخت منابع اعتباری به طرح پهنه بندی باعث رونق و توسعه انتقال دانش به بخش کشاورزی خواهد شد .
فتحی با بیان اینکه تشکیل سازمان توسعه و عمران روستایی در کنار وزارت جهاد کشاورزی برای عمران و آبادی روستاها از نظر خدمات زیربنایی و تضمین و تثبیت درآمد در روستاها لازم است، افزود: با انجام این مهم از مهاجرت بی رویه روستائیان پیشگیری می شود و توزیع امکانات فرهنگی، آموزشی، رفاهی و عمرانی در جامعه روستائی عادلانه تر خواهد شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: پرویز انصاری **
3071

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا