توزیع بذور طرح‌های تحقیقی- ترویجی و مشارکتی غلات آبی در اردبیل

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا ، حسین کربلایی خیاوی روز شنبه افزود: این طرح در راستای سیاست‌ های وزارت جهاد کشاورزی و اجرای مصوبات جلسه برنامه ‌ریزی طرح ‌های تحقیقی – ترویجی و طرح ‌های مشارکتی تحقیقاتی غلات آبی در مناطق سردسیر استان اجرا می شود.
او گفت: در این طرح بیش از 700 کیلوگرم بذور ارقام جدید و لاین های در شرف معرفی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل بین زارعان پیشرو شهرستان‌ های مناطق سردسیر استان توزیع شد.
وی افزود: با توجه به اهمیت رساندن آخرین ارقام و نتایج طرح ‌ها و پروژه ‌های تحقیقاتی در زمینه ‌های محصولات زراعی و باغی و آخرین یافته ‌های تحقیقاتی به دست بهره‌ برداران و کشاورزان ، اعضای هیات علمی و مجریان طرح‌ ها و پروژه‌ های تحقیقاتی غلات آبی درصدد هستند تا هر چه سریع تر آخرین ارقام گندم و جو آبی را در قالب پروژه ‌های تحقیقی- ترویجی و یا تحقیقات مشارکتی در عرصه‌های زارعان توزیع و کشت کنند.
کربلایی خیاوی اظهار کرد: در سال زراعی 96-95 دو فقره طرح تحقیقی – ترویجی غلات و بیش از هفت مورد برنامه تحقیقات مشارکتی گندم و جو در مدیریت ‌های جهاد کشاورزی شهرستان ‌های اردبیل، نمین، نیر، سرعین، کوثر، خلخال، گرمی و مشگین شهر اجرا شده تا ارقام امیدبخش غلات ایستگاه در طرح‌های تحقیقات مشارکتی در شرایط زارعان (PVS) بررسی و بهترین و زارع پسندترین ارقام با مشارکت زارعان انتخاب و در اسرع وقت تکثیر و در دسترس کشاورزان قرار بگیرد.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
امسال برای دومین سال پیاپی در این استان رکورد تولید گندم شکسته شد و با تولید بیش از از 740 هزار تن گندم و خرید 550 هزار تن از آن از رتبه 11 به 4 کشوری ارتقا یافت.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا