سیر تحول تنبک‌نوازی مدیون اساتید اصفهانی است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

سیر تحول تنبک‌نوازی مدیون اساتید اصفهانی است
ویژه‌برنامه کارنامه به منظور تحلیل و بررسی کارنامه هنری اساتید موسیقی از سوی دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، بزرگداشت و تجلیل از محمدجعفر قاضی‌عسکر تنبک‌نواز اصفهانی با حضور جمعیت قابل توجه علاقه‌مندان و هنرمندان در هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.
در ابتدا مجری برنامه بخشی از «تذکره جنون» نوشته حافظ ایمانی شاعر ساکن تهران که خود مهمان برنامه بود را خواند و جشنواره فجر جوان را به حاضران معرفی کرد. فجر جوان جشنواره موسیقی و سازنوازی در سه رده سنی الف، ب و ج است که هر سه نفر برگزیده تنبک‌نوازی امسال از شاگردان محمدجعفر قاضی‌عسکر بودند.
استاد مرتضی قاسمی، از بزرگان موسیقی ایران زمین، در این برنامه به سخنرانی پرداخت و گفت: سیر تحول تنبک‌نوازی در ایران وابسته به اساتید توانایی است که تعداد زیادی از آن‌ها اصفهانی هستند. او از استاد ترانی، بهمن رجبی، استاد اسماعیلی، جان قربان، محبی و جوانانی مانند خطیبی، حسابی و بلوچستانی نام برد که بخشی از آن در اصفهان بوده‌اند، به‌خصوص استاد محبی که در تربیت مدرس در اصفهان تاثیرگذار بود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه محمدجعفر قاضی‌عسکر نیازی به تجلیل ندارد، تصریح کرد: آنچه باید گفته شود در این زنجیره 50ساله تنبک‌نوازی ایران مشخص است. در این زنجیره بعضی از افراد در مهارت تنبک‌نوازی، بعضی در اخلاق و بعضی در مکتوب کردن علمی آن در موسیقی و به‌روز شدن آن تثبیت شده‌اند و این تثبیت موسیقی همیشه مدیون افراد اخلاق‌مدار و انسان بوده است.
پس از آن، کلیپ ساخته‌شده توسط دفتر تخصصی موسیقی از قاضی‌عسکر به کارگردانی حاجی‌پور پخش شد. در این کلیپ قاضی‌عسکر از شاگردی در محضر استاد مسعود بخشی سخن گفت و اینکه چرا او به شیراز سفر کرده است. وی در بخشی از این صحبت‌ها افزود: به شیراز سفر کردم تا با استاد نوید افقر دیدار کنم و با روش متفاوت تنبک‌نوازی او آشنا شوم. پس از آشنایی با استاد افقر متوجه شدم صلاحیت آموزش ندارم پس مدتی آموزش را رها کردم و به تمرین پرداختم.
وی ادامه داد: در طی این مدت با استاد منوچهرغیور، اعظمی‌کیا، استاد داوود آزاد، استاد علی‌اصغر شاهزیدی و استاد ملک مسعودی همکاری داشته‌ام و در کنسرت‌هایشان نواخته‌ام. همکاری با ارکستر موسیقی اصفهان نیز یکی از برنامه‌هایی بود که در آن فعالیت داشتم.
محمدجعفر قاضی‌عسکر نیز گفت: اصفهان در قله تنبک‌نوازی ایران قرار دارد و طی چند دهه گذشته، بهترین تنبک‌نوازان کشور، اصفهانی به شمار می‌رفته‌اند. پدر و مادر من در ابتدا به میزان قابل توجهی نسبت به این هنر مخالفت نشان می‌دادند اما پس‌ازآن حامی و یاور من شدند.
وی افزود: من از تمامی اساتید خود تشکر می‌کنم که ما را در این دوران سخت موسیقی همراهی کرده‌اند تا درحالی‌که حاضر در چنین مراسمی دور همدیگر جمع شده باشیم. پدر و مادر من اگرچه در ابتدا بسیار با من مخالفت می‌کردند اما پس‌ازآن حامی و یاور من شدند که دست آن‌ها را می‌بوسم.
بخش پایانی این برنامه به رونمایی از پوستر تجلیل از محمدجعفر قاضی‌عسکر اختصاص داشت که به امضای اساتید حاضر در این مراسم نیز رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا