بهره برداری از طرح های آبرسانی به 870 روستا در دهه فجر

پایگاه خبری ارک خبر-خرم آباد:

بهره برداری از طرح های آبرسانی به 870 روستا در دهه فجر

وزیر نیرو گفت: با بهره برداری از طرح های آبرسانی به 870 روستا در دهه فجر امسال تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی سالم به یکهزار و 970 روستا می رسد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا ،حمید چیت چیان روز چهارشنبه در آیین بهره برداری از فاز نخست مجتمع آبرسانی کوثر کهمان سلسله و آبرسانی به 47 روستای لرستان افزود: به جمعیتی بیش از یک میلیون و 650 هزار نفر با این طرح ها آبرسانی می شود.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزار و 100 روستا در کشور به جمع روستاهای برخوردار از آب مطمئن و مطلوب پیوسته اند که در دهه فجر امسال 870 روستای دیگر به جمع آنها اضافه می شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه شهرها، روستاها و تمامی عشایر باید زیرپوشش خدمات آب و برق باشند، گفت: وزارت نیرو 2 خدمت بسیار حیاتی در حوزه آب و برق در گستره تمام کشور به افراد جامعه ارائه می کند و مسئولیتی بسیار سنگین بر دوش دارد.
به گفته وی با توجه به فعالیت های سد سازی متعدد در استان لرستان، فعالیت های گسترده در زمینه آب و برق در این استان در حال انجام است.
وی افزود: اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی که آب را به صورت تنظیم شده و به موقع در اختیار کشاورزان قرار می دهد از فعالیت های این بخش در لرستان است.
چیت چیان بیان کرد: اجرای طرح های آبرسانی، اجرای تصفیه خانه شبکه های جمع آوری فاضلاب از مسائل بسیار مهم برای سلامتی محیط زیست و افراد جامعه و از جمله فعالیت های مفید وزارت نیرو است.
وی با بیان اینکه اقدامات آب و برق رسانی قابل قبول در لرستان در حال اجرا هستند، ادامه داد: در طول فعالیت دولت یازدهم سه سد بزرگ در لرستان به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به آبگیری سد عظیم رود بار افزود: نیروگاه این سد سال آینده وارد مدار می شود و سد عظیم بختیاری نیز به 65 میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد و در حال حاضر دارای 20 درصد پیشرفت فیزیکی است.

** احداث سد معشوره به صورت جدی دنبال می شود
به گفته وی اقدامات مقدماتی حفر تونل و جاده های دسترسی سد تنگ معشوره نیز انجام شده است و با تمام ظرفیت به دنبال انجام آن هستیم.
وی اظهار کرد: تاقبل از شروع فعالیت دولت یازدهم تنها سد بزرگ خان آباد به بهره برداری رسیده بود که بهره برداری از سه سد نشانگر حجم فعالیت های گسترده دولت یازدهم در حوزه سد سازی بوده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه 11 طرح شبکه آبیاری و زهکشی در استان لرستان داریم، افزود: هشت طرح از این طرح ها با جدیت در حال اجرا است که بیش از 50 هکتار از زمینه های کشاورزی استان را زیر پوشش قرار خواهند داد.
وی گفت: 53 طرح کوچک از جمله ساماندهی رودخانه ها شبکه های کوچک و طرح های کوچک و پر بازده داریم که 38 طرح در حال اجرا و 15 طرح نیز در حال مطالعه هستند.
وی افزود: موضوع آبرسانی روستایی از اولویت های طرح های حوزه آب است و در سال 92 هیچ ردیف ملی برای اجرای آبرسانی روستایی نداشتیم در حالیکه در سال 93 این ردیف ایجاد و 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح ها منظور شد.
وی افزود: در سال 95، 20 هزار میلیارد ریال طرح های آبرسانی روستایی در سراسر کشور در حال انجام است و امروز نیز در لرستان 47 روستا در قالب 14 مجتمع روستایی از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.
وی گفت: در حوزه برق رسانی اجرای نیروگاهی در خرم آباد با هزار مگا وات با اعتبار 20 هزار میلیارد ریال در حال انجام است که از پیشرفته ترین فناوری برق دنیا برخوردار است.
وزیر نیرو اظهار کرد: وزرات نیرو این طرح را به دلیل حجم گستردگی بهره برداری از آن انجام می دهد که در توسعه اقتصادی لرستان سهم قابل قبولی خواهد داشت.
وی افزود: اعتبار هزینه شده این روستاها 100 میلیارد ریال است و جمعیتی افزون بر 11 هزار و 242 نفر را پوشش می دهد.
به گزارش ایرنا روز چهارشنبه با حضور وزیر نیرو 47 روستای استان لرستان با صرف 100 میلیارد ریال هزینه آبرسانی شدند که جمعیتی افزون بر 11 هزار و 242 نفر را پوشش می دهد.
چیت چیان به منظور بهره برداری از مجتمع آبرسانی کوثر کهمان سلسله و ایستگاه برق فشار قوی پلدختر به استان لرستان سفر کرد.
7265/3022

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا