تبدیل اراضی دیم به آبی بخش کشاورزی اردبیل را متحول می کند

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا ، عدیل سروی روز شنبه در جلسه بررسی وضعیت پروژه های آب و خاک و توسعه آبیاری تحت فشار افزود: با توجه به حمایت های جدی دولت از توسعه آبیاری تحت فشار که بی سابقه است و همراهی مجلس شورای اسلامی باید از تمام ظرفیت های موجود برای بهبود و راه اندازی آبیاری بارانی بهره بگیریم.
وی گفت: دشت اردبیل که یکی از سه دشت مهم استان اردبیل است و از کمبود آب کشاورزی رنج می برد از اولویت ویژه ای برخوردار است و با اجرای طرح های آبی تحول مهمی در عرصه تولید محصولات کشاورزی و همچنین کارآفرینی نیروهای بیکار و جوان منطقه ایجاد خواهد شد.
او از دیگر طرح های مهم در دست اجرا در اراضی پایاب سد گیلارلو را در گرمی دانست که با اتمام این پروژه نیز 630 هکتار از اراضی دیم منطقه به آبی تبدیل می شود.
وی در زمینه دیگر طرح های شاخص و پروژه های شاخص آب و خاک در دست اجرا نیز افزود: طرح تبدیل اراضی دیم جعفرآباد بیله سوار نیز در یک هزار هکتار توسط شرکت تعاونی قزل سنبل با جدید دنبال می شود که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افتتاح این پروژه مهم نیز باشیم.
وی گفت: از دیگر طرح های قابل مطرح آب و خاک به طرح آبیاری بارانی اسماعیل کندی در پارس آباد مغان است که 560 هکتار از اراضی منطقه را با بهره گیری از سیستم آبیاری تحت فشار به آبی تبدیل می کند.
او گفت: همراهی کشاورزان در مدرنیزه کردن اراضی خود به سیستم تحت فشار در صرفه جویی آب کشاورزی مهم است و این امر با مشارکت کشاورزان عملیاتی می شود.
وی افزود: ضرورت دارد در مقابل حمایت های دولت تدبیر و امید این تلاشگران عرصه تولید محصولات کشاورزی با انگیزه بالا با همکاری خود پاسخ مناسب دهند و ما را در ارائه خدمات بهتر یاری کنند.
میزان کل اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی استان اردبیل 778 هزار هکتار است که رتبه اول کاربری کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
امسال برای دومین سال پیاپی در این استان رکورد تولید گندم شکسته شد و با تولید بیش از از 740 هزار تن گندم و خرید 550 هزار تن از آن از رتبه 11 به 4 کشوری ارتقا یافت.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6018

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا