روش کشت در البرز برای کشور الگو شود

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، سید مجید موسوی روز یکشنبه در آیین تجلیل از بهره برداران و تولیدکنندگان بخش های مختلف جهاد کشاورزی استان البرز که در سالن اجتماعات موسسه علوم دامی کشور در کرج برگزار شد، افزود: عملکرد مناسب و برتری بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی این استان نشان دهنده استفاده مناسب از موقعیت های موجود درالبرز برای تولید است.
وی تجلیل از تولیدکنندگان کشاورزی را یکی از برنامه های مستمر وزارت جهاد کشاورزی در ادوار مختلف دانست و اظهار داشت:در واقع بهره برداران نمونه بخش کشاورزی البرز با استفاده مناسب از منابع پایه شاگرد زرنگ های این بخش هستند.
وی گفت: استان البرز به رغم وسعت کم، عملکرد خوبی در بخش های مختلف دارد به طوریکه یکی از تولیدکنندگان گندم دراین استان با عملکرد 12 هزار و 396 کیلوگرم برداشت در هکتار توانست رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص دهد.
موسوی با اشاره به اینکه میزان متوسط برداشت در استان البرز بالاتر از میانگین کشوری است، افزود: این درحالی است که متوسط برداشت گندم در البرز 5450 کیلوگرم در هکتارو درکشور 3526 کیلوگرم بوده است.
وی بیان داشت: همچنین با وجود 210 شرکت تولیدکننده بذر در کشور که بذر گواهی شده تولید می کنند شرکت پیشرو کشت البرز توانست نمونه کشوری شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: در تولید دانه روغنی کلزا که اکنون به عنوان یک محصول استراتژیک در کشور است سطح زیر کشت در استان به بیش از 3 برابر افزایش یافته و متوسط عملکرد این محصول در استان 2100 کیلوگرم است در حالیکه متوسط کشوری 1500 کیلوگرم است.
وی همچنین به تولیدات دامی نیز اشاره کرد و گفت: در البرز واحدهای دامی مناسبی داریم به طوریکه تولیدکننده برتر این استان با شاخص عملکرد 44 کیلوگرم شیراز یک راس دام از شرکت دامپروری زرین است.
وی افزود: این در حالی است که متوسط عملکرد در استان 35 کیلوگرم و متوسط کشوری 34 کیلوگرم است.
موسوی اضافه کرد: این امر نشان دهنده این است که تولیدکنندگان ما توجه ویژه ای به استفاده از علوم روز دارند.
وی به مقایسه ای کوچک در تولید در سال 92 و سال جاری پرداخت و اظهار داشت: در سال 92 فقط 9 هزار تن خرید گندم از کشاورزان داشتیم ولی در سال جاری به رغم تنگناهای مالی دولت توانستیم بیش از 45 هزار تن گندم از کشاورزان بخریم.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در این دولت تنها بخشی بوده که رشد منفی نداشته, افزود: در سفر رئیس جمهوری به البرز 480 میلیارد ریال اعتبار به عنوان اعتبارات یارانه بلاعوض برای ابیاری نوین اختصاص یافت.
موسوی اضافه کرد: تا سال گذشته 12 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم های نوین ابیاری مجهز شده بود ولی با این اعتبار در سالجاری و سال اینده 7 هزار هکتار به این سیستم ها مجهز می شوند.
در پایان این ایین از بهره برداران مختلف کشاورزی استان البرز تجلیل شد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا