پیشگامی آذربایجان شرقی در طرح پهنه بندی کشاورزی

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، کریم مهری روز یکشنبه در نخستین همایش مروجان پهنه بندی کشاورزی در استان با بیان اینکه طرح پهنه بندی کشاورزی با هدف افزایش ضریب نفوذ کارشناسان در زیربخش های مختلف زراعی، باغی، دامی و شیلات طراحی شده است، گفت: این طرح توسط این سازمان به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد و به تصویب رسید.
وی اظهارکرد: در قالب این طرح تلاش می شود بعد از جمع آوری اطلاعات مربوط به نیازها، قابلیت ها و نقاط ضعف هر روستا، نسبت به ارایه راهکارهای لازم از سوی کارشناسان کشاورزی به بهره برداران اقدام شود.
وی ادامه داد: در طرح پهنه بندی، امور ترویجی پنج تا 13 روستا به هر کارشناس سپرده می گیرد تا با مدیریتی جزئی تر زمینه افزایش تولیدات کشاورزی از نظر کمیت و کیفیت فراهم شود.
مهری اظهارکرد: استفاده درست و بهینه از اراضی، نیازمند ارزیابی دقیق منابع اکولوژی کشاورزی بوده که در این طرح تمامی اطلاعات جزیی بهره برداران هر روستا به صورت کوتاه مدت راستی آزمایی می شود.
وی گفت: طرح پهنه بندی کشاورزی، افق و ابعاد جدیدی برای پایش موثر و مدیریت منابع اراضی باز کرده و اطلاعات مورد نیاز توسط کارشناسان جمع آوری و به کار گرفته می شود.
مهری افزود: در پهنه بندی کشاورزی علاوه بر میزان و توان تولید، تمامی بیماری ها و موانع تولید هر روستا به صورت جداگانه توسط کارشناسان بررسی می شود.
وی با بیان اینکه توسعه نیازمند هدف گذاری و استمرار فعالیت هاست، گفت: برای اینکه ضریب نفوذ دانش فنی در مزرعه بالا برود باید تلاش عملی داشته باشیم و طرح پهنه بندی این هدف را محقق می کند .
مهری با تاکید بر بهره وری بهینه خاک و آب به عنوان عوامل اصلی تولید، گفت: چه محصولی ، در کجا و با چه روشی بکاریم سوالاتی است که برای توسعه بخش کشاورزی باید پاسخ داده شود و مروجان نقش مهمی در پاسخگویی به این سووالات دارند .
وی با اشاره به ابلاغ طرح پهنه به کل کشور گفت: سامانه اینترنتی پهنه بندی هر استان باید بر اساس شرایط و اقلیم آن استان طراحی شود .
مهری بر محور قرار دادن مروجان در استخدام نیرو در جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: مروجان باید به علم روز مسلط باشند و برنامه های ترویج را مطابق با نیاز بهره برداران ارائه دهند .
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاوزی آذربایجان شرقی هم با اشاره به شاخصه های توسعه گفت: هدف نهایی تمامی برنامه های این بخش دستیابی به توسعه پایدار است .
علی اکبر نژادرضا با بیان اینکه طرح پهنه بندی با هدف افزایش کارایی و اثربخشی مروجان در عرصه تولید با رویکرد مسئله یابی و مبادله دانش و اطلاعات بین مراکز تولید کننده دانش و بهره برداران از سال 1393 در آذربایجان شرقی اجرایی شد، گفت: با اجرای این طرح هیچ آبادی در استان بدون مروج نبوده و هر آبادی دارای پرونده جداگانه خدمات ترویجی است .
وی اعلام کرد: 479 پهنه روستایی در استان آذربایجان شرقی تشکیل یافته که مسئولیت هر پهنه بر عهده یک مروج کشاورزی است.
نژادرضا افزود: این طرح 2 هزار و 948 روستا و 62 شهر این استان را در برگرفته و در قالب آن به 242 هزار بهره بردار خدمات ترویجی ارائه می شود.
وی گفت: به دبیرخانه این همایش 107 عنوان مقاله ارسال و 53 عنوان پذیرفته شده بود که 9 مقاله در قالب سخنرانی و 18 مقاله در قالب پوستر ارائه می شود.
نژادرضا اظهارکرد: نخستین همایش پهنه مروجان کشاورزی استان با هدف ایجاد انگیزه در جهت خلاقیت مروجان، تقویت اعتماد به نفس مروجان، ارتقای سطح آگاهی و تقویت قدرت تصمیم گیری مروجان پهنه های کشاورزی، بهره گیری از نظرات استادان و صاحب نظران مراکز علمی و تحقیقاتی و تجربیات مروجان برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، در کنار این همایش نمایشگاه عکسی از فعالیت های مروجان کشاورزی در قالب طرح پهنه بندی به نمایش گذاشته و به 10 عکس برتر جایزه تعلق گرفت.
در این همایش همچنین از مولفان مقالات برتر تقدیر شد .
این همایش با حضور معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.
طرح پهنه بندی یکی از برنامه های دولت در قالب نظام نوین ترویج کشاورزی است که به منظور ارتقای بهره وری در این بخش اجرا می شود.
خبرنگار و انتشار دهنده: پرویز انصاری **
3071

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا