والدین با وسواس و آگاهی، دوران بلوغ فرزندان را رصد کنند

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

احمد امانی روز دوشنبه در همایشی که با همت فرمانداری بیجار و با حضور جمع زیادی از فرهنگیان و والدین دانش آموزان با موضوع بهداشت و بلوغ برگزار شد، افزود: دوره نوجوانی یکی از حساس‌ترین دوران زندگی انسان است و با توجه به کنجکاوی نوجوانان و ضرورت پاسخگویی به سوالات خاص آنان، لازم است اولیاء با فرزندان خود همدلی کنند و به درون روح آنان ورود پیدا کنند.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی والدین نحوه پاسخگویی و برخورد با سوالاتی است که فرزندانشان می‌پرسند، ادامه داد: ناتوانی در پاسخ دادن به سوالات، می تواند نوجوان را به خطا هدایت کند.
وی افزود: لذا با مشورت با روان شناسان یا کسانی که آگاهی کامل در زمینه روانشاسی نوجوان دارند، باید به سرعت جواب مناسب برای سوالات آنها پیدا ‌شود.
وی اظهار کرد: دوران نوجوانی ما با دوران نوجوانی فرزندان امروز خیلی تفاوت دارد و والدین نباید توقع داشته باشند مسائل دوران نوجوانی ما با دوران نوجوانی فرزندانمان یکی باشد.
این روانشناس ادامه داد: در 15 سال گذشته، دوره نوجوانی از سن 11 الی 19 سال بود، اما در حال حاضر دوره نوجوانی از سن 15 الی 25 سال است.
وی خاطرنشان کرد: والدین باید مراقب باشند که نظم، ساختار و جایگاه اعضای خانواده به هم نخورد.
وی افزود: هرکسی باید طبق معیار مشخصی حرکت کنند و مسیر و جایگاه خود را درخانواده درک کند.
**آرامش، بهترین روش پاسخگویی است
امانی تاکید کرد: والدین آگاه باشند، سوال‌های فرزندان را با عصبانیت پاسخ ندهند، این حرکت نه تنها موجب قانع شدن فرزند نمی شود، بلکه موجب می گردد فرزند دیگر تمایل و رغبتی نداشته باشد که سوالات خود را با والدین مطرح کند.
این کارشناس مسائل تربیتی اظهار کرد: فرصت نوجوانی و جوانی یک زمان زودگذر و پر مخاطره ای است که می تواند، جایگاه آینده فرزند را به اوج و کمال انسانی و شکوفایی عقلی و علمی سوق دهد و برعکس آن نیز می تواند صادق باشد.
**مواظب جایگزین شدن والدین باشید
جایگزین شدن دیگران و افراد ناباب بجای والدین ناآشنا به موضوع و مسایل دوران بلوغ یکی دیگر از مباحث مهمی بود که این کارشناس روانشاسی روی آن تاکید ویژه ای کرد و افزود: اغلب غفلت ها و ناهنجاری هایی که از فرزندان در سن بلوغ رخ می دهد، ناشی ازخالی بودن جای خالی اولیاء و نا آشنایی آنان به مباحث تربیتی و مباحث دوره بلوغ است.
**کارگاه های آموزشی اهمیت دارد
وی گفت: حضور در دوره های آموزشی و کارگاه های آشنا با امور تربیتی و پرورش فکری نوجوانان برای والدین بسیار راهگشا است.
امانی به ادارات بهزیستی و آموزش و پرورش توصیه کرد بطور همزمان برای آموزش والدین و آشنایی نوجوانان و بویژه دختران نوجوان برنامه ریزی کنند و کلاس های مناسب تشکیل دهند.
وی تاکید کرد: این 2 نهاد وظیفه خطیری بعهده دارند و باید مراقب باشند امور پرورشی در سایه و حاشیه قرار نگیرد.
7350/6108
**خبرنگار: سید باقر سبحانی /**انتشار دهنده: امید بهمنی
** برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا