اختصاص 150 میلیارد تومان به آبرسانی روستاهای هرمزگان

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

عبدالحمید حمزه پور چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ، با اشاره به اینکه تاکنون 100 میلیارد تومان از اعتبار یاد شده جذب شده است ، افزود: آب و فاضلاب روستایی هرمزگان هم اکنون آبرسانی به 70 روستا را در دست اجرا دارد که 2 برابر بیشتر از حد تعهد اعلام شده است.
وی بیان داشت : در سال های گذشته بیش از 20 میلیارد تومان بودجه آبرسانی به روستاهای هرمزگان اختصاص می یافت که امسال این میزان چندین برابر بیشتر از سال های گذشته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار کرد:امسال 80 قرارداد اجرای پروژه آبرسانی به روستاهای استان با مشارکت بخش خصوصی به ارزش 110 میلیارد تومان بسته شده است که 30 مجتمع آب شیرین کن با سرمایه گذاری 30 میلیارد تومانی بخش خصوصی در دست اجراست که 500 روستا با اجرای این طرح از نعمت آب بهره مند می شوند.
حمزه پور اضافه کرد: برای افزایش منابع آب شیرین در استان همچنین حفر 6 حلقه چاه در مناطق مختلف روستایی در دستور کار قرار گرفته است .
*راه اندازی 20 سایت آب شیرین کن در طول دولت یازدهم در روستاهای هرمزگان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با اشاره به اینکه دولت در بخش آب توجه جدی دارد ، گفت: با اقدامات دولت یازدهم در طول سه سال ، 20 سایت آب شیرین کن با ظرفیت 11 میلیون متر تولید آب با سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره برداری رسید.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح بیش از 200 روستای هرمزگان از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.
این مسئول یادآورشد: قبل از دولت یازدهم 400 روستای هرمزگان ازنعمت آب محروم بودند که این میزان اکنون به زیر 100 روستا رسیده است و تامین آب بیشتر این روستا از طریق آب شیرین کن ها بوده است.
حمزه پور با توجه به اینکه 50 درصد از جمعیت استان هرمزگان روستایی است ، گفت: هم اکنون 90 درصد جمعیت روستایی استان دارای شبکه و تاسیسات آب هستند و تا پایان برنامه ششم تمامی روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت آب بهره مند می شوند.
این مسئول اظهارکرد: استان هرمزگان از لحاظ آبی وضعیت بحرانی دارد و بیشتر دشت ها با بیلان منفی روبرو هستند و مصرف کنندگان بویژه کشاورزان و روستاها باید مدیریت مصرف داشته باشند.
وی اضافه کرد: یکی از چالش های فعلی و آینده مملکت ما بحث آب است و خیلی از تالاب ها و دشت های ما خشک شده است و رسالت رسانه ها ، فرهنگ سازی بهینه در زمینه آب و قلم زدن در این خصوص است.
*فرسودگی شبکه های آب رسانی مهم ترین مشکل آب در روستاها هرمزگان
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: از جمله مشکلات و چالش های عمده آب و فاضلاب روستایی فرسودگی شبکه های آبرسانی روستاهاست و دلیل این امر بالابودن شرجی ، بافت زمین منطقه و همجواری با دریا است .
حمزه پور یادآورشد: استهلاک شبکه های آبرسانی هرمزگان نسبت به سایر استان بالا بوده و 50 درصد از شبکه ها ما مستهلک بوده و نیاز به بازسازی دارند.
وی گفت: برای بهبود بیشتر خدمات در سطح روستاها از ابتدای سالجاری سامانه 1523 راه اندازی شده است که تمام مشترکان روستاها و بخشداران و دهیاران هر گونه خرابی شبکه ها را اطلاع رسانی کنند که بلافاصله اقدامات لازم صورت می گیرد.
حمزه پور خاطرنشان کرد: پرداخت غیرحضوری قبض آب ، اعلام شماره کنتور آب ، اعلام حوادث ، انتقاد ها و پیشنهادها از عملکرد شرکت ، تعیین وقت ملاقات با مدیرعامل و اطلاع رسانی در خصوص خدمات مشترکان از دیگر مزایای راه اندازی این سامانه است.
*600 میلیون مترمکعب آب های شیرین هرمزگان وارد دریا می شوند
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: سالانه 600 میلیون متر مکعب از آب های شیرین استان وارد دریا می شود که این میزان در شرق استان بویژه در جاسک و میناب بیشتر است.
حمزه پور افزود: 6 رودخانه در مسیر جاسک و میناب است که قابل مهار بوده اما در غرب استان بیشتر رودخانه شور است و قابل استفاده نیست.
18 سال خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های استان با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه باشند.
خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا از 168 حلقه چاه تامین کننده آب شرب شهرهای استان ، 58 حلقه چاه خشک و 67 حلقه شور شود.
هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.
در حال حاضر منابع آبی در حال استفاده بخش روستایی هرمزگان 20 دستگاه آبشیرین کن ، 54 چشمه ، 375 حلقه چاه و 98 عدد سایر انشعابات است.
تعداد کل روستاهای استان هرمزگان یکهزار و 731 روستا ، تعداد کل جمعیت روستاها 784 هزار و 798 نفر، تعداد کل خانوار روستاها 191 هزار و 931 خانوار و تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی یکهزار و 206 روستا است.
90 درصد از جمعیت روستایی هرمزگان برابر با 70 درصد از روستاهای استان از نعمت آب آشامیدنی و تاسیسات لوله کشی بهره مند هستند.
7195/6048 /1484
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده : خلیل تنیده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا