گامهای عملی برای احیای تالاب میانکاله بالغو پروانه اب بندانهای ماهی

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

مریم موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : لغو مجوز این آب بندان ها طبق تصمیم کمیته ملی احیاء تالاب بین المللی میانکاله که با حضور مسوولان رده بالای سازمان محیط زیست برگزار می شود، گرفته شد.
وی اضافه کرد : برنامه زمان بندی برای احیاء تالاب میانکاله در قالب طرح های کوتاه مدت و بلندمدت انجام می شود که مطابق با برنامه ریزی این کار دردست اجراست.
وی لغو مجوز آب بندان ماهی و سایر آبگیرها آبشخوراز آب ورودی به میانکاله، لایروبی کانال تامین آب، ایجاد کانال انتقال آب دریای خزر را از برنامه های اولویت دار برای احیاء این تالاب بین المللی اعلام کرد.
براساس آمار غیررسمی افزون بر 150 آب بندان پرورش ماهی وکشاورزی در روستاهای بالادست میانکاله در شرق مازندران وجود دارد که حدود یک سوم آب بندان های موجود درسطح استان است.
رئیس اداره محیط زیست دریایی محیط زیست مازندران دلیل اصلی خشک شدن بخشی از تالاب بین المللی میانکاله را پسروی آب دریای خزر، کم شدن میزان ورودی آب و کم شدن نزولات آسمانی در سال های اخیر دانست.
موسوی افزود : تالاب میانکاله یکی ازذخیره گاههای مهم زیست کره جهان محسوب می شود و باید برای احیاء این تالاب اقدام عملی صورت گیرد و سازمان محیط زیست در این کار در صف اول قرار دارد و باید سایر دستگاه ها و گروه های مردمی نیز کمک کار باشند.
شبه جزیره میانکاله با 68هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود .
بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است .
تالاب میانکاله یکی از ذخیرگاههای هشت گانه بیوسفری است که در 12 کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر واقع است و یکی از631 ذخیرگاه زیست کره جهان است وطبق بررسی کارشناسان محیط زیست مازندران درسال های اخیربه دلیل خشکسالی و کاهش دبی آب ورودی به تالاب حدود 20 درصد ازمساحت این ذخیرگاه زیست کره جهان خشک شد و نیمی از پرندگان مهاجر زمستان گذران به این منطقه نیزکاسته شد.
در سال جاری با موافقت هیات دولت و با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور کمیته ملی احیاء تالاب میانکاله تشکیل شد وانتقال آب تالاب محلی لفور زاغمرز در نزدیکی این تالاب از مهمترین تصمیم این کمیته بود که عملیاتی شد.
خبرنگار : حسین فلاحتی** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
6982/1899

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا