400 هکتار مرتع در باشت به کشت گیاه دارویی آنغوزه اختصاص یافت

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

سامان گرجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات کاشت این گیاه از سوی بهره برداران که در قالب تعاونی فعالیت دارند، صورت گرفت.
وی بیان کرد: برنامه ریزی ها در اقتصاد مقاومتی به سمت مرتع داری بدون دام است تا گیاهان به عنوان داروهای گیاهی حفظ شوند.
گرجی ابراز کرد: گیاه دارویی آنغوزه از گیاهان حفاظت شده و ارز آور است که کاشت، داشت و برداشت آن با مجوز رسمی انجام می شود.
وی قیمت هر کیلوگرم شیرابه آنغوزه را یک میلیون ریال اعلام کرد و گفت: از هر هکتار به طور میانگین 160 کیلوگرم شیره آنغوزه تولید می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: بهبود و اصلاح مراتع، تقویت ریشه، افزایش پوشش گیاهی مناطق مرتعی و پیشگیری و مهار سیل از مهمترین اهداف این طرح است.
وی افزود: این گیاهان دارویی در ارتفاعات کوه خامی شهرستان باشت کشت شده است.
گرجی گفت: این شهرستان برای توسعه و تولید گیاهان دارویی، پتانسیل بسیار بالایی دارد که می توان در برنامه های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.
آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان است که طول آن گاه به 2 متر هم می رسد و این گیاه تولیدکننده آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ و علفی و چند ساله است.
آنغوزه یکی از گیاهان مهم و صادراتی ایران به شمار می آید که خریداران آن را با روش های پیچیده، تجزیه و ده ها ماده ارزشمند از آن تولید می کنند.
شیره این گیاهان به کشور های حوزه خلیج فارس صادر که پس از بسته بندی در این کشورها به کشورهای اروپایی صادر می شود.
شهرستان 21 هزار نفری باشت در 110 کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
خبرنگار: مریم صیادی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
2082 /8005

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا