تدبیر دولت در بخش آب منجر به رشد بخش کشاورزی شد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا؛ علیمراد اکبری پنجشنبه شب در یادواره 122 شهید فصل زمستان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: سال گذشته بخش کشاورزی کشور 5.4 درصد رشد اقتصادی داشت اما رشد بخش های صنعت و خدمات در کشور منفی بود.
وی آب را چالش آینده جهان دانست و گفت: سیاستمداران و صاحبان اندیشه معتقدند که بخشی از دلایل جنگ بین کشورها در سالهای گذشته مربوط به آب بوده و در سالهای آتی جنگ بین کشورها به طور قطع به دلیل آب رخ خواهد داد و این مساله اهمیت برنامه ریزی در حوزه آب را دوچندان می کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: از سال گذشته با اذن رهبر معظم انقلاب، 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به مهار آبها، ساخت سدها، بهره وری و تنظیم مصرف آب کشاورزی اختصاص یافت که در حال هزینه شدن است.
اکبری افزود: در طول تاریخ کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی، هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در بخش آب کشاورزی هزینه نکرده و توجه و اختصاص اعتبار از سوی دولت یازدهم به این بخش بی سابقه بوده است.
وی بیان کرد: عزم و توجه ویژه دولت یازدهم به بخش آب، کشاورزی و امنیت غذایی مردم بوده که افزایش تولید گندم و دانه های روغنی در کشور و نیز افزایش تولید شکر از 900 هزار تن سال 92 به یک میلیون و 600 هزار تن در سال 94 دلیلی بر این مدعاست.
وی اظهار کرد: سال گذشته به رغم محدودیت های آبی، 14.5 میلیون تن گندم در کشور تولید و 11.5 میلیون تن گندم از کشاورزان به قیمت کلی 150 هزار میلیارد ریال خریداری شد که این ارقام خودکفایی و خوداتکایی کشور را در تولید گندم نشان می دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکل کم آبی در کشور بویژه بخش کشاورزی گفت: طی 12 سال گذشته میزان منابع سطحی و زیرزمینی آب در کشور به شدت کاهش یافته است.
وی ادامه داد: تنها بارندگی های سال زراعی 94-95 در غرب کشور بود و در مجموع کل بارندگی در کشور 2 درصد نسبت به میانگین بارندگی سالانه کاهش داشت اما بخش کشاورزی رشد داشت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت در برنامه ششم توسعه احکام قوی برای توسعه زیرساخت های کشور از جمله بخش آب گنجاند که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و اگر بتوان برشی از بودجه سال 96 برای اجرای این مصوبات به وجود آورد، کارهای اقتصادی مطلوبی در کشور انجام می گیرد.
اکبری، در نظر گرفتن نسبت میزان نزولات به مساحت کشور، به عنوان شاخص میزان بارش مورد نیاز را منطقی غلط دانست و گفت: زمانی که در غرب کشور 500 میلی متر و در شمال بیش از هزار میلی متر باران می بارد اما در نقاط دیگر کشور این میزان وجود ندارد نمی توان نسبت درستی برای شاخص افزایش یا کاهش بارندگی ها در کشور در نظر گرفت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید توسعه افقی را در کشور کنار گذاشته و به توسعه عمودی و بالا بردن میزان بهره وری فکر کرد به طوری که به ازای مصرف هر مترمکعب آب به 2 یا 2.5 کیلوگرم تولید دست یافت.
وی افزود: با توجه به توسعه عمومی در کشور می توان زمینه خوداتکایی در همه محصولات کشاورزی را افزایش داد و ایران را به عنوان یک صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان مطرح کرد.
7489/5132 *شبس*1488 *
**خبرنگار: میترا عبداللهی * انتشار دهنده: بهمن بامداد**

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا