مبارزه با آفت سن گندم در12هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا ، پرویز ترابی زاده شنبه در بازدید از مزارع کشت گندم در سطح استان افزود: سن گندم خطرناک ترین آفت برای این محصول است که می تواند بصورت کیفی و کمی بین 40 تا 100 درصد خسارت وارد کند.
وی بیان داشت: مبارزه با آفت سن گندم باید از مراحل کاشت ، داشت و برداشت پیگیری وبا تغذیه مناسب ، گندم بیشتری را تولید کرد.
این مسئول اظهارکرد: هرسال با برگزاری نشست ستاد مبارزه با سن گندم شیوه های مبارزه با آفت ، رصد وضعیت وسایل حمل ونقل ، بررسی تجهیزات سمپاشی ، بهره گیری از مشارکت مردمی و استفاده شبکه مراقبت دولتی و خصوصی مورد بحث و پیگیری قرار می گیرد.
ترابی زاده یادآورشد: سن گندم از مهم ترین آفاتی است که باید با برنامه ریزی مناسب با آن مبارزه شود تا بتوانیم به اهدافمان که همان خوداتکایی در تولید گندم است ، دست یابیم.
وی عنوان کرد : پهنه بندی اراضی با هدف رصد بهتر آفات و مشکلات مزارع توسط یک کارشناس ناظر از دیگر برنامه ها می باشد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهارداشت: نیاز استان به محصول گندم سالانه حدود 55 هزار تن است که امسال پیش بینی می شود 43 هزار و 750 تن گندم برداشت شود.
وی یادآورشد: امسال به دلیل توسعه کشت کلزا در استان ، 500 هکتار نسبت به سال قبل گندم کمتر کشت شده است.
آفت سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده به مزارع خسارت می رساند. همچنین مصرف محصول سن زده از نظر بهداشتی و تغذیه ای برای انسان و دام زیان آور است.
گفتنی است 12هزار و 500 هکتار از زمین های هرمزگان به کشت گندم اختصاص دارد.
شهرستان های رودان ، میناب ، حاجی آباد ، بستک و پارسیان از بیشترین مناطق کشت گندم در هرمزگان هستند.
7195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده : خلیل تنیده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا