باید اختیارات آموزشی را به مدیران و معلمان سپرد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی پنجشنبه شب در نشست مشترک با مدیرکل، معاونان و روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در تمامی کلاس های درس باید به دنبال تربیت دانش آموزان در تمام ساحت های مورد تاکید در سند تحول بنیادین بود.
وی با اشاره به این که باید معلم را الگوی تربیتی و اخلاقی برای دانش‌آموز دانست، گفت: باید کلاس های درس را محیطی برای تربیت دانش‌آموز قلمداد کرد.
وی بااشاره به اهداف نظام آموزشی اظهار داشت: علی رغم تلاش ها و زحمات زیادی که در این بخش کشیده می شود خروجی این تلاش ها آن چیزی که مدنظر سند تحول بنیادین باشد، نیست و امروز نقدهای زیادی به آموزش رسمی کشور مطرح است.
وی بااشاره به این که ریل گذاری نظام تعلیم و تربیت نیاز به بازنگری جدی دارد، ادامه داد: افزایش فضاهایی در قالب آموزش و پرورش غیررسمی از مخاطراتی است که با آن مواجهیم و باید با نزدیک تر شدن به آنچه که امروز در نظام های تعلیم و تربیت روز دنیا می گذرد این وضعیت را مدیریت کرد.
وزیر آموزش و پرورش به برخی چالش های موجود در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و با بیان چالشی که در حوزه هایی مانند نیروی انسانی وجود دارد گفت: شاید از ابتدا مسیر را اشتباه رفتیم، از جایی که فلسفه تعلیم و تربیت را از یکدیگر جدا کردیم در حالی که نباید فراموش کنیم که این 2 حوزه جدا نیستند و این موضوعی است که در سند تحول بنیادین برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه، مورد تاکید قرار گرفته است.
دانش‌آشتیانی اظهار داشت: در کشورهایی که دارای نظام های آموزش و پرورشی پیشرفته هستند بحث بر سر این است که در کنار پرداختن به مبحث اصلی درس به عنوان یک ابزار، نباید به آن به عنوان هدف نگاه کرد و تمام ساعات درس باید با محوریت مباحث تربیتی باشد اما در نظام آموزشی کشور ما متاسفانه به این موضوع توجه نمی شود.
وی افزود: اگر به دنبال تربیت واقعی دانش آموزانمان هستیم باید براساس همین اهداف برنامه ریزی و حرکت کنیم، امروز به این ‌نیاز داریم که در کلاس های درس، ذهن دانش آموزان را علاوه بر مبحث اصلی دروس با موضوعات اجتماعی و اخلاقی مختلف درگیر کنیم تا در نهایت شاهد رشد تربیتی آن ها در ساحت های مختلف باشیم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر به دنبال تربیت دانش آموز متفکر و خلاق هستیم باید به گونه ای عمل کنیم که دانش آموزان ما در موقعیت های مختلف تفکر کرده و بر همین اساس هم در زندگی عمل کنند اما باید توجه کرد برای تربیت دانش آموزان و وادار کردن آنان به تفکر نباید به دنبال پیاده سازی نظام آمرانه باشیم بلکه باید به این سمت حرکت کنیم که در کنار دانش آموزان به انتخاب مسیر آن ها کمک کنیم.
وی با بیان اینکه باید به کمک مدیران آموزش و پرورش، در راستای تکریم و تعظیم معلمان گام برداریم و نباید در این مسیر منتظر حرکت دیگر دستگاه ها بود، افزود: کاهش بخشنامه ها و شیوه نامه ها در نظام اجرایی مدارس از مواردی است که باید در این مسیر به آن عمل کنیم.
دانش آشتیانی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که امروز معلمان ما را آزار می دهد نحوه و‌ مدل ارزشیابی همکاران فرهنگی در مدارس است و برهمین اساس به دنبال اصلاح این روند در سال های آتی هستیم که بر این اساس بیشتر به دنبال خودارزیابی معلمان و همچنین بررسی عملکرد در فعالیت های کلاسی و مدرسه ای خواهیم بود.
وی افزود: در حوزه کلان تر نیز برنامه ریزی کرده ایم تا اختیارات از سطح وزارت به استان، از استان به شهرستان و مناطق و از این بخش ها به مدارس منتقل شود و در قالب همین برنامه شوراهای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها تصمیم گیرنده اصلی خواهند بود.
7496/5132
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا