افزون بر 2400 پروژه حوزه کشاورزی دهه فجر در کشور بهره برداری می شود

پایگاه خبری ارک خبر- کرمان:

افزون بر 2400 پروژه حوزه کشاورزی دهه فجر در کشور بهره برداری می شود

 معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزون بر 2 هزار و 400 پروژه در زیربخش های مختلف کشاورزی با اعتباری بالغ بر 44 هزار و 980 میلیارد ریال در ایام دهه مبارک فجر در کشور بهره برداری می شود.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا حسن رکنی روز یکشنبه در آیین افتتاح طرح های دهه فجر سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر افزود: کرمان یکی از استان های کشاورزی فعال کشور است که در بخش های مختلف باغبانی بخصوص کشت پسته ، موقعیت ممتاز دارد.
وی ادامه داد: 107 پروژه در بخش های آب و خاک، باغبانی و زراعت در دهه فجر سال جاری افتتاح می شود که تعدادی از آنها به صورت حضوری و مابقی همزمان با سایر طرح ها بهره برداری خواهد شد.
رکنی خاطرنشان کرد: کرمان در کنار باغبانی و زراعت، در بخش های دام و طیور هم رشد خوبی داشته و زنجیره های تولید در بخش شیر ، گوشت ، مرغ و تخم مرغ در این استان فعال شده که می تواند به پایداری تولید و افزایش بهره وری کمک زیادی کند.
وی گفت: امروز یکی از برنامه هایی که در کرمان پیش بینی شده، افتتاح یکی از زنجیره های فعال تولید شیر و گوشت است که در 35 کیلومتری شهر کرمان واقع است.
رکنی ادامه داد: نکته مهم این است که محصول تولیدی این واحد توسط بهره بردار به بازار عرضه می شود که یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی، بهبود شرایط اقتصادی تولید کنندگان است و امیدواریم این کار زیبا را در استان های دیگر کشور نیز تجربه کنیم.
وی افزود: امروز 15 درصد تولید گوشت مرغ در زنجیره های تولید حاصل می شود که یکی از زنجیره های فعال آن در کرمان مستقر است.
وی بیان کرد: مرغداری هایی که در این زنجیره قرار می گیرند، دغدغه تامین خوراک طیور و کشتارگاه و نقدینگی را نخواهند داشت.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال های زیادی است که کشورهای پیشرفته دنیا زنجیره تولید را گذرانده اند ، گفت: امیدواریم با برنامه ریزی و سیاستگذاری که در کشور انجام می شود، زنجیره های تولید را از مزرعه تا سفره مردم داشته باشیم و در تامین بهبود سبد غذایی موفق تر عمل کنیم.
رکنی خاطرنشان کرد: یکی از رسالت های وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد امنیت غذایی است که امروز آن را هم در کمیت و هم در کیفیت تولید می بینیم و به صورت مستمر در صدد بهبود کیفیت این بخش هستیم.
وی اظهار کرد: تولید شیر و لبنیات یکی از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاورزی است و به دنبال آن هستیم شیر و لبنیات در سبد غذایی مردم شرایط بهتری پیدا کند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال بیش از 9 میلیون و 600 هزار تن تولید شیر را در کشور داشته ایم، عنوان کرد: در 10 ماه سال جاری، بیش از 650 هزار تن مواد لبنی به 30 کشور صادرات داشته ایم.
رکنی بیان کرد: اعتقاد داریم ضمن اینکه صادرات مواد لبنی را انجام می دهیم، با اصلاح الگوی مصرف، لبنیات را در سبد غذایی مردم پررنگ تر کنیم و در این میان، رسانه ها نقش موثری در فرهنگ سازی الگوی مصرف دارند.
وی در زمینه بهینه سازی مصرف آب نیز گفت: در این بخش اعتبار ویژه ای در کشور پیش بینی شده که استان کرمان پیش قراول بهینه سازی مصرف آب در کشور است.
وی اضافه کرد: امروز بیش از 2 هزار و 100 کیلومتر سیستم آبیاری نوین در استان کرمان افتتاح می شود.
یک طرح 80 هکتاری آبیاری تحت فشار، کارخانه گیاهان دارویی، یک مجموعه پرورش ماهی سردآبی 20 تنی و همچنین یک مجموعه بسته بندی پسته در کرمان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی افتتاح می شود.
107 طرح دهه فجر امسال در حوزه های آب و خاک، تولیدات گیاهی، دامپروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر یک هزار و 136 میلیارد ریال در استان کرمان به بهره برداری می رسد.
طرح همیاران آب در راستای کاهش مصرف آب از 18 آبان سال 1393 با همت استاندار کرمان و مشارکت مردم در کرمان اجرا شد و تشکیل شورای حفاظت از آب در استانداری را نیز به همراه داشت. با اجرای این طرح 99 میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی شمال کرمان صرفه جویی شده است.
کرمان دارای 23 شهرستان است و جنوب استان با هفت شهرستان سازمان جهاد کشاورزی مستقل دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا