سازمان دامپزشکی در انتظار تصویب اعتبار یک هزار میلیارد ریالی در صحن علنی مجلس است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهدی خلج» روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت سی و هشتیمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی درباره وضعیت بیماری تب برفکی گفت: در 10 ماهه سال جاری حدود 6 میلیون و 800 هزار نوبت واکسیناسیون تب برفکی انجام شد.
وی اظهار داشت: این درحالیست که در سال 1393 حدود هفت میلیون و 880 هزار نوبت و در مدت مشابه سال 1394 نزدیک به 5 میلیون و 800 هزار نوبت واکسیناسیون تب برفکی برای دام سنگین انجام شده بود.
خلج علت کاهش واکسیناسیون دام سنگین در سالجاری را کمبود اعتبارات در تامین و خرید واکسن و واکسیناسیون عنوان کرد و افزود: این درحالیست که در سال 1394 علت کاهش واکسیناسیون نبود و کمبود واکسن برای عملیات واکسیناسیون بوده است.
رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه این سازمان به عنوان متولی کنترل بیماری های واگیر دامی همیشه تلاش دارد با منابع محدود نهایت پوشش واکسیناسیون را داشته باشد، تصریح کرد: در اکثر کشورهای دنیا برای کنترل بیماری های واگیردار دامی تامین اعتبار برای هزینه های تامین و خرید واکسن و واکسیناسیون توسط دولت ها انجام می شود تا سازمان های مربوطه با برنامه ریزی بتوانند با بیماری ها مبارزه کنند.
خلج افزود: این درحالیست که ما به دلیل محدودیت منابع مالی ناچاریم امکانات محدود خود را در کانون های اصلی و شعله ور بیماری اختصاص دهیم، درصورتی که کشوری که به دنبال صادرات محصولات است باید با الزامات صادرات حرکت کند و دولت منابع مبارزه با بیماری های واگیردار دام را تامین کند.
وی ادامه داد: برای افزایش منابع اعتباری ردیف واکسن و واکسیناسیون این سازمان، کمیسیون های تلفیق و کشاورزی مجلس افزایش یک هزار میلیارد ریالی (100 میلیارد تومان) اعتبار این بخش را در نظرگرفتند که متاسفانه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با یک رای کم به تصویب نرسید.
خلج با بیان این که تامین واکسن و واکسیناسیون دام سنگین برعهده دامداران و دامپروران است، اظهار داشت: ما تلاش داریم با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی بتوانیم هزینه های تامین و خرید واکسن و واکسیناسیون این بیماری را به دولت محول کنیم.
رییس سازمان دامپزشکی کشور به دامداران و دامپروران توصیه کرد، برای حفظ سرمایه دامی خود تا تعیین تکلیف این وضعیت مشارکت و هزینه های واکسن دام سنگین را خود تقبل کنند.
خلج ابراز امیدواری کرد، افزایش یک هزار میلیارد ریالی ردیف اعتباری واکسن و واکسیناسیون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بودجه سال 96 مطرح و تصویب شودتا بتوانیم اعتبارات لازم را برای این بخش دریافت کنیم.
وی درباره واکسیناسیون بیماری تب برفکی دام سبک اظهار داشت: در 10 ماه سال 93 به میزان 16 میلیون نوبت، سال 1394 نزدیک به 16 میلیون و 232 هزار نوبت و امسال 65 میلیون و 130 هزار نوبت واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی انجام شد.

**رشد 5.5 برابری پوشش واکسیناسیون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ایران را جز کشورهای ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک تا سال 2030 دانست و گفت: به دلیل سیستم کنترلی در نشخوار کنندگان کوچک اهلی، مشکل چندانی نداشتیم به طوری که باوجود کمبود اعتبارات توانستیم واکسن را از منابع داخلی و خارجی تامین کنیم.
خلج اظهار داشت: در 10 ماهه امسال حجم واکسیناسیون علیه طاعون نشخوار کنندگان کوچک به 23 میلیون و 600 هزار راس رسید، درحالی که در سال 1393 حدود 4 میلیون و 291 هزار بوده است و آمارها رشد 5.5 برابری پوشش واکسیناسیون این بیماری را نشان می دهد.
وی درباره کاهش کانون های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: در 10 ماهه سال 1393 کانون بیماری حدود یک هزار و 471 مورد بود و در مدت مشابه سال 1394 به نزدیک 664 مورد و در سال 1395 به 360 مورد رسید که کاهش 208 درصدی کانون بیماری را در کشور نشان می دهد.
این مقام مسئول تاکید کرد، در کنترل بیماری در نشخوارکنندگان کوچک وحشی نیز مشکل چندانی نداشتیم.

**صدور بیش از 17 هزار مجوز بهداشتی صادراتی درسال جاری
خلج با بیان اینکه در 10 ماهه امسال 17 هزار و 153 مجوز بهداشتی صادراتی برای 69 کالا صادر شده است، افزود: در این مدت 25 هزار و 400 تن گوشت مرغ، 43 هزار تن تخم مرغ و 79 هزار تن فرآورده های شیلاتی از کشور صادر شده که حدود 14 هزار تن آن فرآورده های شیلاتی میگو بوده است.
وی وضعیت صادرات میگو را در سال جاری خوب ارزیابی کرد.

** صدور بیش از 5 هزار مجوز وارداتی
رییس سازمان دامپزشکی افزود: همچنین در 10 ماهه امسال پنج هزار و 266 مجوز بهداشتی برای واردات صادر شده است.
خلج با بیان این که برای تسهیل تجارت در بخش صادرات غیرنفتی تفاهم نامه‌های منعقده در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی با سایر کشورها افزایش یافته است، اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای مختلف اروپایی منعقد شده است و ما به دنبال گسترش این تفاهم‌نامه ها هستیم.

** عراق به شرکت های معتبر ایرانی مجوز واردات می دهد
این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در مذاکراتی که با مقام های عراق در یک ماه و نیم گذشته انجام شد، مقام های این کشور اعلام کردند از این پس فقط به شرکت های معتبر ایرانی اجازه صادرات مرغ از کشتارگاه های دارای کد IR و با ماندگاری بالای هشت ماه داده می شود.
خلج با تاکید براین که ما تمامی مسائل بهداشتی مورد نظر کشورهای وارد کننده را مورد توجه قرار می دهیم به تولیدکنندگان توصیه کرد، در این زمینه با سازمان دامپزشکی کشور همکاری کنند.
وی با اشاره به این که سازمان دامپزشکی کشور برای افزایش کیفیت فرآورده های خام دامی نظارت های متعددی انجام می دهد، گفت: در 10 ماهه سالجاری دو میلیون و 307 مورد بازدید در زنجیره نظارت داشتیم که به نسبت سال 1393 در این زمینه با 39 درصد افزایش عملکرد مواجه بودیم.

** شیرخام عاری از آنتی بیوتیک غیرمجاز
وی با اشاره به پایش های انجام شده درباره شیرخام اظهارداشت: امسال در 926 نمونه شیرخام، 32 آلاینده و مخاطره را مورد مطالعه قرار دادیم که در زمینه آنتی بیوتیک های غیرمجاز و مجاز مشکلی نداشتیم و همچنین درباره چهار فلز سنگین سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم انطباق نداشتن وجود نداشت.
رئیس سازمان دامپزشکی درباره پایش ماهی قزل آلا افزود: در 903 نمونه برداشت شده از مراکز پرورش قزل آلای سراسر کشور، 24 آلاینده را مورد آزمایش قرار دادیم که نتیجه آن در زمینه باقی مانده انواع داروها، سموم و فلزات سنگین منفی بود.
این مقام با اشاره به این که فقط در زمینه مالاشیت گرین مشکل داریم، افزود: مالاشیت گرین، یک ماده رنگی غیرمجاز است که در حوزه مبارزه با قارچ ها و انگل های خارجی قزل آلا مورد استفاده قرار می گیرد؛ در حالی که نباید استفاده شود.
خلج با بیان این که سازمان دامپزشکی برای مالاشیت گرین جایگزین معرفی کرده است، اضافه کرد: ما تمام آزمایشگاه های خود را تجهیز کرده ایم و از تابستان 94، هر مزرعه ای که از آن نمونه برداری و مشخص شود از این ماده استفاده کرده پلمپ و محصولاتش معدوم می شود به طور مثال به تازگی، در یک استان 16 مزرعه به همین دلیل معدوم شده است و بیشترین معدوم سازی ها به استان چهارمحال و بختیاری مربوط می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در یک تا دو استان برخی مراکز به صورت غیرمجاز از این محصول استفاده می کنند، ابلاغ کرده ایم محموله هایی که قرار است وارد شهرهای دیگر به ویژه تهران شود باید مجوز عاری بودن از مالاشیت گرین داشته باشند، در غیر این صورت اجازه ورود به بازار مصرف پیدا نمی کنند که این طرح باعث می شود مواردی که در مرحله اول از چشم ما پنهان مانده، شناسایی شوند.

** امسال کانون بیماری وی اچ اس قزل آلا کاهش یافت
رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری وی اچ اس قزل آلا نیز گفت: در سال 92 در اوج بیماری 322 کانون داشتیم که با اقدام های صورت گرفته در سال 1393 تعداد کانون ها به 156 مورد و در سال 1394 به 65 مورد کاهش یافته است.
خلج ادامه داد: امسال با رسیدن کانون بیماری وی اچ اس قزل آلا به 62 مورد، پیش بینی می شود 160 هزارتن ماهی قزل آلادر مزارع پرورشی تولید شود.

** کاهش بیماری لکه سفید میگو در سال جاری
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که امسال 7 هزار و 600 هکتار در سطح کشور تحت پوشش کشت و پرورش میگو قرار گرفته است گفت: امسال 6 هزار و 560 استخر فعال داشتیم که برای انجام بهتر پایش ها از 2 هزار و 905 مزرعه بازدید به عمل آمد و 5 هزار و 600 نمونه برداشت شد.
به گفته خلج ، 13 هزار و 421 مورد آزمایش برای بیماری های ویروسی در این حوزه انجام شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در سال 1394 مزارع آلوده به بیماری لکه سفید در سراسر کشور 202 مورد بوده که امسال این تعداد به 36 مورد کاهش یافته است.

** تجهیز کشتارگاه های طیور به سورتینگ
این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: اکنون برنامه کاهش سن و وزن طیور را در دستور کار داریم که به همین منظور باید سن کشتار طیور به 35 تا 40 روز کاهش یابد.
خلج با بیان اینکه منطقی کردن وزن و سن کشتار طیور در اقتصادی کردن این صنعت تاثیرگذار است، اظهار داشت: براساس توافقی بین سازمان دامپزشکی و اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی قرار شد این طرح عملیاتی شود که البته این مهم نیازمند فرهنگسازی برای پرورش دهندگان طیور ، کشتارگاه و زنجیره تولید و همچنین مصرف آحاد جامعه است.
به گفته وی، اکنون برنامه تجهیز کشتارگاه ها را به سیستم جداسازی( سورتینگ) در دست اقدام داریم.
اقتصام**9186 **1561**خبرنگار: هما همت خواه** انتشار: مژگان توانا
اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا