گزینه نظامی علیه ایران کارآیی ندارد

محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتای استرالیایی خود که سفرش به تهران در این سطح بعد از 10 سال صورت می‌گیرد، گفت: زمان آن رسیده روابط را ارتقا دهیم.

1429340036430_ photo - hamid forootam-9

محمد جواد ظریف و جولی بیشاپ وزیران خارجه ایران و استرالیا پس از دیدار با یکدیگر در کنفرانس خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

ظریف گفت: امیدوارم تبادل نظرها و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله بهبود وضعیت پناهجویان ایرانی در استرالیا ادامه یابد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: افزایش تعامل دو کشور، مساله حقوق بشر و موضوع پناهجویان و نیز مسائل منطقه از جمله مقابله با گروه تروریستی داعش مسائلی بود که در مذاکرات امروز مورد بحث قرار گرفت.

ظریف یکی از نگرانی‌های مشترک ایران و استرالیا را موضوع سوء استفاده گروه‌های غیرقانونی از تجارت انسان و سوء استفاده از شهروندان ایرانی برای انتقال به استرالیا و نیز نحوه برخورد با آنها دانست و افزود: در مذاکرات امروز قرار شد گفت‌وگوهای کنسولی میان دو کشور ادامه یابد تا مشکلات و معضلاتی که در این زمینه وجود دارد مورد بحث و بررسی و حل و فصل قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه به ویژه در عراق، تصریح کرد: ما در این خصوص نیز نگرانی‌های مشترک داریم و خانم بیشاپ با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از شهروندان استرالیایی و اروپایی و غربی در میان اعضای داعش این نگرانی را مطرح کردند.

وی تاکید کرد: مبارزه با داعش باید توسط دولت عراق صورت گیرد و مبنا همکاری با دولت عراق باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هر کاری که ایران در عراق انجام می‌دهد با هماهنگی با دولت عراق است. ما معتقد به حمایت بین‌المللی از دولت عراق هستیم و نباید در این رابطه گزینشی برخورد کنیم.

ظریف در رابطه با مقابله با داعش در عراق، گفت: اینکه چه کسانی به این گروه و اعضای آن آموزش می‌دهند و از آنها حمایت مالی می‌کنند مساله‌ای است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و با آن مقابله شود. ما معتقدیم بمباران (هوایی) به تنهایی برای حل مساله افراط‌گرایی کافی نیست و هرگونه اقدام تروریستی در کشتار غیرنظامیان برای ما و دولت عراق قابل قبول نیست و امیدواریم این جنایت‌ها توسط داعش و گروه‌های تروریستی پایان یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه مقامات آمریکایی در روزهای اخیر همچنان بر گزینه نظامی روی میز تاکید دارند، با بیان اینکه ترک عادت موجب مرض است، گفت: من همواره گفته‌ام که گزینه نظامی علیه ایران کارآیی ندارد و بهتر است این حرف‌ها را نزنند البته معتقدم این گزینه اصلا روی میز وجود ندارد.

وی ادامه داد: مذاکره بهترین راهی است که می‌توان از آن به یک نتیجه مطلوب رسید و بر اساس احترام متقابل حرف ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز به رسمیت شناخته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا