دستاوردهای دولت یازدهم در بخش آزمایشگاه دامی

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

«مسعود هاشم زاده» در حاشیه نشست خبری امروز (دوشنبه) در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: تا پیش از این در کشور آزمایشگاه تشخیص بیماری های آبزیان نداشتیم که این آزمایشگاه در دولت یازدهم راه اندازی شد.
هاشم زاده از افزوده شدن یکصد آزمون جدید به بخش بیماری های طیور در دولت یازدهم و توسعه مرکزهای ملی تشخیص خبر داد.
وی به استقرار آزمایشگاهی مجهز برای تشخیص بیماری های شتر در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این مرکز در تشخیص بیماری خطرناک و مشترک «مرس» گام های خوبی برداشته است.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور همچنین از استقرار بخش تشخیص در نوار مرزی با هدف کنترل ورود بیماری ها خبر داد.
این مسوول همچنین از راه اندازی واحد بیماری های ویروسی در استان سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم یاد کرد و افزود: این واحد به شکل کنونی در این استان وجود نداشت.
وی گفت: واحد بیماری های ویروسی در زمینه های ملکولی و سلولوژیک فعالیت می کند.
استقرار آزمایشگاه های معین در سایر استان های کشور، توسعه آزمایشگاه طیور در استان مازندران و همکاری آزمایشگاه های خصوصی و دولتی را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: بیش از 30 آزمایشگاه ممیزی و به عنوان آزمایشگاه همکار معرفی شده اند.

** اثرهای اقتصادی- اجتماعی بیماری های دام و طیور
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد بیماری های دام و طیور مانند تب برفکی یا آنفولانزا نه فقط ضررهای چند صد میلیارد دلاری به همراه دارد بلکه آثار اجتماعی نیز بر جای می گذارد.
هاشم زاده درباره اقدام های بیوتروریستی در این بخش گفت: وجود چنین موردی را رد نمی کنم اما تاکید می کنم باید مطالب در این باره کارشناسانه و دقیق باشد؛ زیرا نمی توان فقط به سبب گفته ای، آن را تایید یا رد کرد.
وی آنفولانزای مرغی را پدیده ای دانست که همه جهان را با خود درگیر کرده است و گفت: هیچ وسیله ای از واحدهای آلوده باقی نمی ماند و همه تجهیزات با طیور آن معدوم می شود.
چندی پیش رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: با آغاز فصل سرما، مهاجرت پرندگان مهاجر و افزایش تبادل کالا و تجارت بین المللی مخاطراتی در زمینه شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به وجود می آید.
مهدی خلج از پایش یک هزار و 500 مرکز پرورش روستایی و سنتی و بازار پرندگان زینتی از نیمه شهریورماه امسال خبر داد و تاکید کرد در شرایط کنونی گزارشی درباره مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشته ایم.
وی به پرورش دهندگان صنعتی، سنتی، روستایی و عرضه کنندگان پرندگان زینتی توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه علائم خاص به نزدیک ترین مرکز دامپزشکی مراجعه کنند و موارد را گزارش دهند.
همچنین مردم برای جلوگیری از شیوع بیماری ها، نباید از بازارچه ها و مرکزهای بین راهی غیرمجاز طیور زنده یا گوشت آنها را بخرند.
اقتصام**2078**1961** خبرنگار: محمدمهدی بهرامی** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا