خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره، باج خواهی یا دیپلماتیک!

پایگاه خبری ارک خبر-تهران:

خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره، باج خواهی یا دیپلماتیک!

 خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره سوالاتی درباره دلایل این اقدام و این که این خروج موقتی یا دائمی است، پیش آورده است.

ارک خبربه نقل از ایرنا:شبکه خبری الجزیره امروز (شنبه) طی گزارشی در زمینه اعلام کرد: خروج سفیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) از قاهره در حالی صورت گرفته که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن سفر کرده و برخی خبرها حاکی از ایجاد کشوری در منطقه غزه و سینا برای فلسطینیان است.
سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) با اعلام نگرانی های امنیتی، از خروج سفیر این رژیم از قاهره خبر داد و از پاسخ گویی درباره دلایل این اقدام خودداری کرد.
شاباک سه شنبه گذشته اعلام کرد که سفیر اسراییل (رژیم) از چند هفته پیش از قاهره خارج شده است.
در همین حال احمد ابو زید سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که هیچ اطلاعی در باره خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره ندارد و نمی داند که آیا سفیر مذکور به قاهره باز می گردد یا خیر؟.
در فوریه گذشته پس از آن که حاییم کورن به دلیل قید و بندهای امنیتی شدید از مقام خود به عنوان سفیر رژیم صهیونیستی در مصر استعفا کرد، دیوید گوورین به جای وی منسوب شد.
در سپتامبر 2011 تظاهرات کنندگان مصری به ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره حمله کردند و بعد از آن بود که تل آویو سفیر خود را از قاهره فراخواند و ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی را از منطقه الجیزه به منطقه حی المعادی در قاهره منتقل کرد.
خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره اکنون سوالاتی را درباره دلایل این مساله و موقتی یا دائمی بودن آن ایجاد کرده به خصوص که این اقدام با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن همراه بوده و اخباری مبنی بر ایجاد کشوری فلسطینی در منطقه سینا منتشر شده است.
الجزیره در ادامه این گزارش نوشت: بلال المصری دیپلمات سابق وزارت خارجه مصر گفته که خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره با هماهنگی قبلی مقامات مصری در مصر صورت گرفته است.
وی در گفت وگو با الجزیره اظهار داشت: به نظر می آید که رفتن سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره به پیشنهاد مصر بوده است.
این مقام مصری اظهار داشت: گمان می کنم که خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره به مخالفت نیروهای امنیتی مصر با اقدامات و تحرکات وی و ارتباط او با فرماندهانی ارتش مصر ارتباط داشته و مقامات امنیتی مصر صلاح دیده اند که وی بهتر است از قاهره برود.
وی به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مصر که گفته بود، هیچ اطلاعاتی از خروج سفیر رژیم صیهونیستی ندارد اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت خارجه مصر از این مساله اطلاع داشته ولی صراحتا آن را بیان نکرده تا باب سوالات درباره این مساله گشوده نشود.
اسامه الهتیمی تحلیلگر سیاسی مصر نیز معتقد است که تصمیم به خروج سفیر اسرائیل در نتیجه اختلاف سیاسی بین مصر و رژیم صهیونیستی بوده است.
وی گفت: وقتی مسایل بین دو طرف پیچیده شد، رژیم اشغالگر از خروج سفیرش از مصر سخن گفت. این تصمیم پیامدهای خطرناکی بر اقتصاد مصر به خصوص بخش گردشگری دارد.
الهتیمی افزود: لزومی به دائمی بودن حضور سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره نیست به خصوص که بیشتر روابط بین دو طرف امنیتی است و سفیر این رژیم می تواند فعالیت های دیپلماتیک خود را با حضور در تل آویو نیز دنبال کند.
وی گفت: چه بسا بی اطلاع بودن وزارت خارجه مصر از خروج سفیر رژیم صهیونیستی نیز به همین دلیل باشد چرا که از نظر دیپلماتیک طرف اسرائیلی باید طرف مصری را از تصمیم خود به خروج سفیرش و دلیل آن مطلع می کرد.
به اعتقاد الهتیمی، پیش بینی می شود که خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره موقتی باشد و تاثیری در مسیر روابط دو جانبه نداشته باشد.
احمد رامی الحوفی سخنگوی سابق حزب الحریه و العداله مصر نیز در این باره می گوید، روابط بین مصر و رژیم صهیونیستی در سطح استراتژیک ثابت است و خروج سفیر رژیم صهیونیستی باج خواهی های بیشتر تل آویو از قاهره است.
الحوفی به الجزیره گفت که خروج سفیر رژیم صهیونیستی بعد از شلیک خمپاره از منطقه سینا به سمت سرزمین های اشغالی فلسطین و همزمان با اظهارات مقامات مصری درباره توقف طرح های توسعه در منطقه سینا بوده است.
وی اظهار داشت: به نظر من هدف اصلی این طرح ها رساندن آب رود نیل به صهیونیست ها بوده و چه بسا خروج سفیر رژیم صهیونیستی واکنشی به مواضع مصر باشد.
وی همچنین خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره را با مذاکرات تل آویو – واشنگتن درباره ایجاد کشوری برای فلسطینیان در سینا مرتبط دانست.
ایوب قرا وزیر مشاور کابینه رژیم صهیونیستی دو روز پیش در یادداشتی در توییتر نوشت که نتانیاهو با دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا برای ایجاد کشوری فلسطینیی در منطقه غزه و سینا و بر اساس طرح عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر گفت وگو کرده اند.
دیوید گوورین در اوت ۲۰۱۶ (مرداد-شهریور) استوارنامه خود را به عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر ارائه کرد.
سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره در سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور – مهر) و پس از گذشت چهار سال از یورش تظاهرات کنندگان مصری به این سفارتخانه (در سپتامبر ۲۰۱۱) و بیرون کردن دیپلمات‌های اسرائیلی از این ساختمان به طور کامل بازگشایی شد.
در آن تظاهرات معترضان مصری با ورود به ساختمان سفارت، دیوار امنیتی خارجی آن را شکسته و اسناد و مدارک موجود در آن را از بالکن‌های ساختمان بیرون انداخته و پرچم رژیم صهیونیستی را پاره کردند. نیروهای کماندوی مصری نیز چند ساعت پس از این یورش به ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره توانستند شش تن از نیروهای امنیتی این سفارتخانه را که در داخل ساختمان محبوس شده بودند، نجات دهند.
خاورم**1408**1275
مترجم: اکرم کرمی*انتشار دهنده: مجید جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا