نوبخت: بودجه عمرانی 67 و جاری 59 درصد در دولت یازدهم افزایش یافت

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی عصر امروز(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه بودجه 96 کل کشور در پاسخ به نقدهای برخی نمایندگان اظهار داشت: سال 1392 که دولت یازدهم مستقر شد، منابع بودجه عمومی 210 هزار و 400 میلیارد تومان بود؛ هرچند دولت تلاش کرد این اعداد را تصحیح کند.
وی افزود: این عدد امسال با رشد 40 درصدی به 294 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
معاون رئیس جمهوری، این میزان رشد را نتیجه اقدام نمایندگان دانست و گفت: سقف لایحه دولت برای بودجه امسال 264 هزار میلیارد تومان بود و مجلس آن را به 294 هزار میلیارد تومان افزایش داد.
وی افزود: اگر در چهار سال اخیر نرخ رشد تورم را 10 درصد لحاظ کنیم، باید بگوییم نه تنها بودجه در دولت یازدهم انبساطی نبود، بلکه اندکی انقباضی بود.
نوبخت در ادامه به بودجه جاری اشاره کرد و گفت: در آغاز دولت، بودجه جاری 120 هزار میلیارد تومان بود و در قانون بودجه امسال مجلس این میزان را با 59 درصد رشد به 190 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش داد.
وی افزود: بودجه عمرانی در سال 1392 برابر 22 هزار و 200 میلیارد تومان عملکرد داشت که امسال با رشد 67 درصدی به 37 هزار میلیارد تومان رسید.
نوبخت درباره اینکه چرا همه این افزایش در بودجه عمرانی رخ نداده است؛ گفت: نمایندگان بگویند کدام هزینه ها را از بودجه جاری حذف کنیم، همان را حذف خواهیم کرد.
معاون رئیس جمهوری به برشمردن عمده اعتبارات جاری اشاره کرد و افزود: نمایندگان تا پایان دوره رسیدگی به لایحه هر کدام از این ها را خواستند، برای حذف آن اقدام کنند تا برای تسریع در تکمیل طرح های عمرانی هزینه شود.
نوبخت، امور رفاه اجتماعی را از جمله هزینه های جاری دولت یاد کرد و گفت: این رقم در سال 1392 برابر 37 هزار و 400 میلیارد تومان بود که به 72 هزار و 400 میلیارد تومان رسید و صرف کمیته امداد، صندوق های بازنشستگی، بهزیستی و … می شود.
وی افزود: رقم دوم هزینه ای «آموزش و تحقیقات» است؛ در آغاز دولت یازدهم این بخش 21 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار داشت که در لایحه بودجه سال آینده با رشد 116 درصدی به 47 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.
نوبخت، امور دفاع و امنیت را سومین بخش بودجه جاری کشور بیان و تاکید کرد: در سال 1392 اعتبارات این بخش 17 هزار و 155 میلیارد تومان بود اما در لایحه بودجه تقدیمی دولت با افزایش 128 درصدی به 39 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.
وی تصریح کرد: آنهایی که می گویند دولت یازدهم نسبت به قوت امنیت و بنیه دفاعی بی توجه است، به این موضوع توجه کنند که این بخش بیشترین رشد را در دولت یازدهم داشته است.
نوبخت با تاکید بر اینکه پنجمین بخش بودجه به حوزه «سلامت و درمان» اختصاص دارد، گفت: سهم این بخش از بودجه سال 1392 برابر 11 هزار و 548 هزار میلیارد تومان بود که به بیش از 16 هزار میلیارد تومان رسیده است.

** منابع بودجه متنوع شده است
معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه منابع بودجه سال آینده متنوع شده است، یکی از آنها را مربوط به مالیات ها دانست و اظهار داشت: برخی نمایندگان پیشنهاد کاهش درآمد مالیات ها را داشتند که البته در جریان رسیدگی به بودجه در کمیسیون تلفیق به آن افزوده است.
نوبخت تاکید کرد: دولت هر تغییری که مجلس در ترکیب درآمدها و هزینه های دولت برای سال آینده انجام دهد، رضایت دارد و آن را اجرایی می کند.
وی گفت: مجلس با رای خود به اصلاح قانون بودجه امسال، رای به سه وزیر پیشنهادی و رای اعتماد دوباره به وزیر راه و شهرسازی، حجت را بر دولت تمام کرده است و از این رو رئیس جمهوری نیز بارها تاکید کرده که وزیران کمال همکاری را با مجلس داشته باشند.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در بخش عمرانی به حوزه حمل و نقل ریلی، محیط زیست، آب و فاضلاب با 10 هزار میلیارد تومان اعتبار، توجه ویژه شده است که اگر مجلس بخواهد می تواند آن را تغییر دهد.

** مکانیزم برداشت از حساب ذخیره ارزی از برنامه سوم توسعه اجرایی شد
رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در دفاع از بند ج تبصره یک لایحه بودجه 96 گفت: برداشت از محل حساب ذخیره ارزی برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی و جلوگیری از تعطیلی این پروژه‌ها، از برنامه سوم توسعه آغاز و به این ترتیب مکانیزم برداشت از حساب ذخیره ارزی مشخص شد.
نوبخت افزود: براساس این بند، در سال آینده بیش از 345 هزار میلیارد تومان هزینه خواهیم کرد که بخشی از این منابع از محل مالیات‌ها و حقوق گمرکی، بخشی از محل درآمدهای نفت و گاز و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و بخشی نیز از طریق چاپ و انتشار اوراق بهادار تامین خواهد شد.
وی افزود:‌ اگر به دلیل نواسانهای جهانی قیمت نفت نتوانیم 105 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در بند یاشده را بدست آوریم چه باید بکنیم؟ آیا می‌توانید طرح‌های عمرانی را در سال آینده متوقف کنیم چون منابع مالی کافی نداریم؟
وی تصریح کرد:‌ دولت باید بتواند از حساب ذخیره ارزی که برای دوران عصرت پیشین شده است،‌ استفاده کند تا طرح‌های عمرانی متوقف نشود، اگر به هر برگ اوراق ارزی چون سود تعلق می‌گیرد از انتشار و فروش این اوراق منصرف شویم؛ این مساله موجب می‌شود طرح های عمرانی دچار تعلیق و هزینه تمام شده آن افزایش یابد؛ اشتغال مورد نظر تامین نشود و دیرتر از پروژه‌هایمان بهره برداری کنیم.
در بند ج تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه سال 96 کل کشور آمده است: چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 1396 کمتر از یک میلیون و پنجاه هزار میلیارد (1.050.000.000.000.000) ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل منابع حساب ذخیره ارزی و در صورت عدم کفایت، از محل واگذاری اوراق بدهی تعهدزا و اوراق ارزی یا سایر اوراق مالی برای تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌شده اقدام کند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی این بند را به رای مجلس گذاشت که مورد مخالفت قرار گرفت و در نهایت مقرر شد در جلسه فردا به بررسی پیشنهادهای مربوط به این بند پرداخته شود.
اقتصام** 2025 ** 9121** 2023** خبرنگار: لیلا جودی ** انتشار: لطیف نکوئی

اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا