طرح تحول سلامت، دلگرمی بیماران نیازمند/هزینه بیش از 1712 میلیارد ریال در اردبیل

پایگاه خبری ارک خبر-اردبیل:

طرح تحول سلامت، دلگرمی بیماران نیازمند/هزینه بیش از 1712 میلیارد ریال در اردبیل

ارک خبربه نقل از ایرنا- پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیمار و بستگانش هم از بیماری و هم از هزینه های هنگفت آن دل نگران بودند، درد بیماری و بدتر از آن گاهی اوقات در بیماری های سخت و صعب العلاج، فروپاشی زندگی کابوسی برای بسیاری از مردم بود.

هم اکنون پس از چند سال اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت، به بیمارستانها که گذرت می افتد، آرامشی بر جان خسته بسیاری از بیماران بویژه آنهایی که برگه های ترخیص را در دست دارند می بینی.
حسن احمدی مرد میانسالی است که پس از عمل جراحی آپاندیس و سه روز بستری در حال ترخیص ازبیمارستان است و باور نمی کند که برای این همه خدمات مبلغی زیر یک میلیون ریال پرداخت می کند.
وی می گوید: چندین سال پیش برای عمل جراحی های مشابه این باید علاوه بر ارقام میلیونی به عنوان زیر میزی مبالغ زیادی نیز به بیمارستان می پرداختی.
دیگر بیماران نیز که عمل های سبک و یا سنگینی انجام داده اند و اکنون زمان خروج از بیمارستان است از نوع خدمات و هزینه های بیمارستان بسیار راضی هستند و کمتر کسی است که در این زمینه دلگیر و یا معترض باشد.
اجرای طرح تحول نظام سلامت گامی بلند به سمت کاستن از بار مالی مردم و بیمارانی است که علاوه بر درد جسمانی باید راه علاجی برای پرداخت هزینه های درمان می یافتند.
با اجرای این طرح مردم تنها بین سه تا 10 درصد از هزینه های درمانی خود را در مراکز درمانی و بیمارستانی پرداخت می کنند یعنی 90 درصد و حتی فراتر از این میزان را دولت تقبل کرده و مردم از این وضعیت بسیار راضی هستند.

**رضایتمندی 91 درصدی مردم از اجرای طرح تحول نظام سلامت
قدرت اخوان اکبری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اردبیل به ایرنا گفت: در راستای طرح تحول سلامت خدمات بسیار گسترده و ارزشمندی در استان اتفاق افتاده و هم اکنون شاهد رضایتمندی 91 درصدی مردم از اجرای این طرح هستیم.
وی افزود: دولت تدبیر وامید در استان اردبیل برای اجرای طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه 93 تاکنون یک هزار و 712 میلیارد و 298 میلیون ریال هزینه کرده است.
اخوان اکبری اضافه کرد: 408 میلیارد و 515 میلیون ریال از این مبلغ برای هتلینگ بیمارستانها ، 84 میلیار د و 901 میلیون ریال برای ارتقای کیفیت ویزیت پزشکان ،195 میلیار د و 566 میلیون ریال برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم ،83 میلیارد و 227 میلیون ریال برای اقامت پزشکان متخصص ، 28 میلیار د و 218 میلیون ریال برای ترویج طرح زایمان طبیعی و 911 میلیارد و 871 میلیون ریال برای بسته کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در مراکز درمانی این استان هزینه شده است
وی کاهش 13 درصدی سزارین ، استقرار 78 پزشک متخصص در مناطق محروم ، حضور پزشکان متخصص در بیمارستان ها به صورت 24 ساعته ، راه اندازی 17 کلینیک ویژه و پنج کلینیک سونوگرافی و افزایش 20 تخت ویژه را از جمله اقدامات انجام شده در استان در اجرای طرح سلامت دانست.
او افزود: احداث پنج طرح بزرگ شامل کلینیک های ویژه تخصصی در مساحت 87 هزار و 300 متر مربع در پنج شهرستان ، احداث بلوک های زایمانی در هفت شهر با سه هزار و 100 متر مربع ، احداث 2 مرکز غربالگری و تشخیص سرطان در اردبیل و پارس آباد ، احداث مرکز رادیو تراپی و انکولوژی دانشگاه و احداث اورژانس بیمارستان امام اردبیل با 2 هزار و 800 متر مربع از جمله طرح های در دست اجرا در استان می باشد که بیشتر آنها تا پایان سال به بهره برداری می رسند و این امر در سایه اجرای طرح تحول نظام سلامت می باشد.
اخوان اکبری بیان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، پرداختی از جیب مردم در مراکز درمانی بابت هزینه های درمانی از 33 درصد به 7.5 درصد کاهش یافته و این موضوع صرفه جوئی قابل توجهی را در هزینه کرد درمانی مردم به همراه داشته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: با تامین بخش عمده هزینه های بهداشتی درمانی از سوی دولت در اجرای طرح تحول نظام سلامت، یک هزار و 300 میلیارد ریال از هزینه های یادشده در جیب مردم این استان باقی مانده است.
اخوان اکبری بیان کرد: انجام 28 هزار زایمان طبیعی در استان با هزینه رایگان در کارنامه دولت تدبیر و امید از ثمرات دیگر طرح تحول سلامت در نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می شود.

** طرح تحول نظام سلامت و رفع مشکلات درمانی استان اردبیل
مجید خدابخش استاندار اردبیل هم در این باره به ایرنا گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت شاهد پیشرفت قابل توجهی در حوزه بهداشت و درمان در این استان هستیم.
وی افزود: راه اندازی بخش جراحی مغز و اعصاب با اعتبار 15 میلیارد ریال در مشگین شهر از جمله دستاورد عظیم طرح تحول نظام سلامت در مشگین شهر می باشد.
او به کاهش هزینه های سرسام آور بیماری ها و بستری های مختلف در سایه اجرای طرح نظام سلامت اشاره کرد و گفت: بیماران صعب العلاجی که باید میلیونها ریال هزینه پرداخت می کردند با اجرای این طرح علاوه بر پرداخت بسیار اندک می توانند به راحتی دارو و سایر تجهیزات خود را در بیمارستان ها و مراکز درمانی تامین کنند.
وی اظهار کرد: زایمان های غیر طبیعی و سزارین با اجرای این طرح در مناطق شهری تا 6 درصد و روستاها تا سه درصد کاهش یافته و این موضوع نیز یکی از ثمرات طرح تحول نظام سلامت است.

**قطار توسعه سلامت در دولت تدبیر و امید و رضایت مردم
اقبال عباسی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار اردبیل هم در این باره به ایرنا گفت: قطار توسعه سلامت در دولت تدبیر و امید شتاب گرفته و اجرای طرح تحول سلامت بعنوان یکی ازابزارهای این توسعه رضایت مردمی را به همراه داشته است.
وی افزود: در دولت تدبیر و امید خدمات خوبی در حوزه درمان صورت گرفته و علاوه بر افزایش تخت های بیمارستان ها ، هزینه های درمانی مردم هم کاهش یافته است.
عباسی گفت: این طرح با استقبال مردم روبرو است و باعث شده در بسیاری از هزینه های درمانی که مردم قبلا متحمل می شدند صرفه جویی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار اردبیل اضافه کرد: طرح تحول سلامت از سال 93 به اجرا گذاشته شده و موجب شده کاهش هزینه های درمانی مردم از 33 درصد به هفت درصد برسد
عباسی گفت:با تامین بخش عمده هزینه های بهداشتی درمانی از سوی دولت در اجرای طرح تحول نظام سلامت، یک هزار و 300 میلیارد ریال از هزینه های یادشده در جیب مردم این استان باقی مانده است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه 93 در کشور با هدف کاهش هزینه های بهداشتی درمانی مردم در کشور آغاز شده و به جای اخذ 37 درصد هزینه ها از مردم، در شهرها 6 درصد و در روستاها 3 درصد هزینه ها دریافت می شود.
وی اظهار کرد:اجرای این طرح کاهش هزینه های بهداشتی درمانی مراکز دولتی، افزایش 11 درصدی مراجعه و بستری در مراکز فوریت های پزشکی و افزایش 6 درصدی بستری در سایر مراکز را موجب شده است.

** طرحی که برکات زیادی برای محرومان دارد
شفیع شفیعی مدیرکل امور اجتماعی وفرهنگی استانداری اردبیل هم در این باره به ایرنا گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان اردبیل در کنار صرفه جویی هزینه های درمانی مردم و نیز ترویج برخی امور مربوط به سلامت از جمله ترغیب زنان به زایمان طبیعی به جای سزارین و نیز افزایش سطح سلامت و درمان در روستاها برکات دیگری نیز داشته است.
وی افزود: در استان 530 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح تحول سلامت اختصاص یافته است و اجرای این طرح کاهش هزینه های درمانی از 33 درصد به 7.5 درصد در شهرها و سه درصد در روستاها را برای مردم به ارمغان آورده، ضمن اینکه تاکنون صرفه جویی 820 میلیارد ریال در هزینه های درمانی نیز داشته است.
شفیعی اضافه کرد: از دیگر اقدام ها در حوزه سلامت در استان اردبیل در دولت تدبیر و امید می توان به اختصاص 55 میلیارد ریال برای هتلینگ بیمارستانها ،هزینه کرد سه هزار و300 میلیارد ریال در حوزه زیر سازی وبازسازی مراکز بهداشتی ودرمانی ، راه اندازی 17 فقره مرکز کلینیک تخصصی وپاراکلینیک ، راه اندازی بیمارستان پروما وبیمارستان پارس آباد ، راه اندازی کلینیک تخصصی امام رضا(ع)، راه اندازی بخش دیالیز بیمارستان بوعلی ،ایجاد مرکز پژوهشی سرطان در بیمارستان امام خمینی (ره)، افتتاح مرکز هدایت بحران، خرید دستگاه رادیو تراپی پیشرفته و استقرار 98 پزشک در مناطق محروم اشاره کرد.
به گفته مردم و مسئولان طرح تحول نظام سلامت نمونه عملی شدن یکی از شعارهای مهم نظام در تامین عدالت اجتماعی و تلاش برای تحقق شعار جامعه سالم با افراد سالم می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا