منافع مالی اپراتورهای غالب از اجرای رومینگ ملی

به دنبال منافع حداکثری که مشترکان و اپراتورها از برقراری کامل رومینگ ملی برخوردار شدند، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از گام بعدی رومینگ ملی خبر داد. این اقدام به منظور برقراری ارتباط متقابل مشترکان اپراتورها در راستای بهره‌مندی از خدمات نسل‌ بالاتر است.

وزارت ارتباطات پیش از ورود اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه به عرصه‌ی ارائه‌ی خدمات نسل سوم ارتباطی، الزامی برای آن‌ها در نظر گرفت که این اپراتورها می‌بایست پیش از ورود به این حوزه، نسبت به اجرای رومینگ ملی اقدام کنند. همچنین شبکه رایتل به سوی مشترکان دو اپراتور دیگر باز شود.

رومینگ ملی به سرویسی گفته می‌شود که یک اپراتور با استفاده از آن می‌تواند خدمات شبکه‌ی خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای میهمان قرار دهد. البته اپراتور میزبان با انعقاد موافقتنامه از اپراتور میهمان هزینه دریافت خواهد کرد و هیچ هزینه‌ای به مشترک تحمیل نمی‌شود. به عبارت دیگر، اگر اپراتوری در یک نقطه پوشش‌دهی مناسبی نداشته باشد، مشترک آن اپراتور بتواند در آن نقطه، از شبکه‌ی اپراتورهای دیگر که در آن نقطه پوشش دارند استفاده کرده و ارتباط برقرار کند.

با اینکه اپراتورها موظف‌اند نسبت به تکمیل پوشش شبکه‌ی ارتباطی خود اقدام کنند، اما با استفاده از رومینگ ملی می‌توانند در هزینه‌های بالای خرید تجهیزات برای تمام نقاط صعب‌العبور و یا کم جمعیت صرفه‌جویی کنند.

کمسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز به منظور ترغیب اپراتورها به پیوستن به این طرح تصویب کرد که اپراتور میزبان از پرداخت حق‌السهم دولت از درآمدهای رومینگ ملی معاف شود.

گفتنی است علی‌رغم مقاومت‌های صورت گرفته در اجرای این طرح از سوی برخی از اپراتورها، پس از اجرای آن، تنها در روز اول و فقط در تهران، حدود 8600 نفر از مشترکان رایتل به شبکه همراه اول و حدود 5000 نفر از آن‌ها به شبکه ایرانسل منتقل شدند.

بر اساس گزارش دریافتی از شبکه‌ی اپراتورها، در نخستین ماه سال 94 حدود 18 هزار و 785 مشترک ایرانسل و 393 هزار و 522 مشترک رایتل به شبکه همراه اول روم شده و از پوشش آن استفاده کرده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد در همین بازه زمانی 12 هزار و 437 مشترک همراه اول و 13 هزار و 959 مشترک رایتل به شبکه ایرانسل روم شده و پوشش تلفن همراه داشته‌اند.

در حال حاضر با گذشت چندین ماه از اجرای این طرح شاهد منافع مردم و اپراتورها هستیم. رومینگ ملی توانست عنوان مهمترین اقدام حوزه‌ی اپراتوری در سال گذشته را به خود اختصاص دهد. جنبه حائز اهمیت این طرح عدم اعمال هزینه اضافی برای مشترکان است. ولی بر اساس این طرح، منافع مطلوب مالی عاید اپراتورهایی می‌شود که شبکه‌ی خود را به سوی مشترک میهمان باز کرده‌اند.

دکتر “علی اصغر عمیدیان” معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با اجرای رومینگ ملی، اظهار کرد: با اجرای این طرح بین اپراتورهای مختلف شبکه سیار در نقاطی که امکان فنی اجرای موضوع میسر بود، در حال حاضر مشترکان اپراتور سوم در بیش از 50 هزار کیلومتر در جاده‌های اصلی و فرعی و بیش از 30 هزار روستا امکان دریافت سرویس شبکه سیار با استفاده از امکانات اپراتورهای اول و دوم را پیدا کرده‌اند.

در نهایت با نگاهی به آمار و ارقام و گزارشات، به وضعیت مطلوب اجرای رومینگ ملی و منافع مالی اپراتورها پی می‌بریم.

منبع: تک نیوز

دکمه بازگشت به بالا