وزیر خارجه جدید عربستان کیست

عادل الجبیر، وزیر خارجه جدید عربستان در طول 29 سال فعالیت دیپلماتیک خود در وزارت خارجه این کشور یکی از نزدیکترین مهره‌های ریاض به آمریکا محسوب می‌شود که اولین مشق سیاسی و دیپلماتیک خود را از واشنگتن آغاز کرده است.

خبرگزاری ارک به نقل از ایسنا عادل بن احمد الجبیر، وزیر خارجه جدید عربستان در سال 1962 در شهر حرمة در شمال عربستان به دنیا آمده است و دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در سال 1984 از دانشگاه جورج تاون آمریکاست و مدرک کارشناسی خود را نیز در اقتصاد و علوم سیاسی در دانشگاه “نورث تگزاس” در همین کشور اخذ کرده است.

وی سال‌های زیادی در آمریکا زندگی کرده و دو سال پس از اخذ مدرک یعنی در سال 1986 از سوی بندر بن سلطان بن عبدالعزیز، سفیر وقت عربستان در آمریکا به عنوان معاون ویژه سفیر تعیین شد. بندر بن سلطان سپس وی را به عنوان معاون خود در امور کنگره و امور اطلاع‌رسانی وابسته به سفارت آمریکا تعیین کرد.

الجبیر در سال 1990 به عنوان سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا تا تابستان سال 1994 به فعالیت مشغول شد و اولین حضور وی در مقابل رسانه‌ها در زمان جنگ دوم خلیج فارس (حمله آمریکا به کویت) در سال 1990 بود تا اینکه در 1994 به هیات دائم عربستان در سازمان ملل پیوست. وی در 1999 به سفارت عربستان در واشنگتن بازگشت تا نظارت بر “دفتر اطلاع‌رسانی در این سفارت” را بر عهده بگیرد و بعد از یک سال نیز به عنوان مشاوره ویژه عبدالله بن عبدالعزیز، ولیعهد وقت عربستان در امور سیاست خارجه تعیین شد.

پس از رخدادهای 11 سپتامبر 2001، عادل الجبیر بارها در رسانه‌های آمریکایی برای دفاع از کشورش در برابر انتقادها و حملات رسانه‌ای علیه ریاض، حاضر شد و نقشی کلیدی در این باره بازی کرد. وی در سال 2005 به عنوان مشاور دفتر پادشاهی عربستان تعیین شد. الجبیر در سال 2005 نیز در شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا و دیگر شبکه‌های تلویزیونی این کشور حضور یافت تا به انتقادهایی که از عربستان در باره حمایتش از افراط‌گرایی و تروریسم می‌شد، پاسخ دهد. وی بالاخره در اوایل 2007 به دستور عبدالله بن عبد العزیز، پادشاه پیشین عربستان به عنوان سفیر عربستان در آمریکا به جای ترکی الفصیل فعالیت خود را آغاز کرد.

بن الجبیر یکی از معدود دیپلمات‌های عربستانی است که از اعضای خاندان حاکم محسوب نمی‌شود و تا این حد توانسته به مرکز قدرت نزدیک شود. وی برای چندین سال به عنوان مشاور ویژه عبدالله بن عبدالعزیز در امور خارجه چه در زمان ولیعهدی و چه در زمان پادشاهی، فعالیت کرده است.

فعالیت احمد بن محمد الجبیر، پدر عادل الجبیر در زمینه سیاست بر زندگی وی تاثیر زیادی گذاشته است. پدر وی سال‌ها به عنوان رایزن فرهنگی ریاض در سفارت‌خانه‌های عربستان در کشورهای مختلف جهان به ویژه اروپا خدمت کرده است و این امر تاثیری مستقیم بر زندگی سیاسی عادل الجبیر داشت.

عادل الجبیر در سال‌ها حضور خود در واشنگتن به عنوان سفیر عربستان یکی از بانفوذترین دیپلمات‌های عرب در آمریکا و به عبارتی “نماینده کشورهای عربی” در این کشور محسوب می‌شد. وی که مدتها تحت حمایت مستقیم ملک عبدالله بوده در طول 10 سال سلطنت وی ریاست هیات‌های مختلف عربستان در واشنگتن را بر عهده داشت و نماینده تام الاختیار ریاض در واشنگتن به شمار می‌آمد.

الجبیر از شخصیت‌های پرحاشیه برای ایران محسوب می‌شود و تاکنون موضعگیری‌های مختلفی درباره ایران داشته است. در سال 2011 آمریکا مدعی شد که “توانسته طرح ترور الجبیر که از سوی ایران ریخته شده بود” را خنثی کند و در این باره یک شهروند ایرانی-آمریکایی و یک شهروند ایرانی را متهمان این پرونده اعلام کرد. الجبیر در حملات اخیر عربستان به یمن نیز نقش سخنگوی سیاسی این عملیات را بر عهده داشته و کسی است که آغاز این حملات را از واشنگتن به رسانه‌ها اطلاع داد.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان در 21 نوامبر 2010 فعالیت عادل الجبیر را به عنوان سفیر این کشور در آمریکا و با رتبه وزیر به مدت چهار سال تمدید کرد. پیش از الجبیر، بندر بن سلطان آل سعود و ترکی بن فیصل آل سعود که هر دو از شاهزادگان عربستانی هستند به ترتیب به مدت 22 و یک سال این سمت را بر عهده داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا