دو مشکل اصلی اقتصاد از نظر وزیر اقتصاد

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، در نشست با هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، با اشاره به “نفتی بودن” و “دولتی بودن” اقتصاد کشور گفت: از دیدگاه دولت، اولویت اصلی کشور تولید و رونق اقتصادی است.

طیب نیا بیان کرد: خوشبختانه اکثریت نظرات مطرح شده در این جلسات در بسته پیشنهادی دولت و همچنین لایحه بودجه مدنظر قرار گرفته است.

وزیر اقتصاد با اشاره به متفاوت بودن ریشه رکود در ایران با کشورهای دیگر جهان اظهار داشت: رکود در کشورهای غربی عوامل داخلی داشته و از برخی سیاست گذاری ها و برنامه های دولت ها سرچشمه گرفته است، اما در کشور ما رکود حاصل تحریم ها است.

وی همچنین معتقد است: هزینه های رکود و بیکاری برای کشور بسیار از هزینه های تورم بیشتر است اما ما در ابتدا به تورم پرداختیم چون معتقدیم برای رشد و رونق باید تورم کنترل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به “نفتی بودن” و “دولتی بودن” اقتصاد کشور گفت: باید تلاش نمایم تا این دو مشکل اصلی اقتصاد ایران مرتفع گردد تا شرایط مشابهی همچون دوران تحریم ها و یا کاهش ناگهانی قیمت نفت، نتواند تا این حد فضای اقتصادی و تولیدی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز کنترل تورم را یکی از مهم ترین و ارزشمند ترین اقدامات صورت پذیرفته توسط دولت تدبیر و امید دانست اما به نظر وی لازم است فضای رکود حاکم بر کشور در کمترین زمان مرتفع شود.

وی ادامه داد: در این خصوص نشست هایی با حضور مدیران بانک مرکزی و نمایندگان بخش خصوصی به محوریت خانه های صنعت، معدن و تجارت در دو استان کشور تشکیل گردیده و امیدواریم این نشست ها در کلیه استان ها برگزار و مصوبات آن اجرایی و باعث رونق فضای اقتصادی گردد.

سهل آبادی همچنین به لزوم ایجاد فرهنگ پرداخت مالیات در کشور اشاره کرده و اظهار امیدواری کرد که پرداخت مالیات به یک ارزش تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: امیدواریم در این شرایط خاص کشور از جمله عدم توان فعالان اقتصادی در تامین نقدینگی، عدم پرداخت بدهی های دولت به واحد های تولیدی و همچنین موانع ایجاد شده به دلیل تحریم ها مد نظر قرار گرفته و حرمت تولید کنندگان و صنعتگران حفظ گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا