شهرداری تبریز اولین نهاد غیردولتی کشور در برگزاری همایش حقوق شهروندی

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

دستیار ویژه رییس جمهور در همایش ملی نگرشی نو بر حقوق شهروندی تصریح کرد؛

شهرداری تبریز اولین نهاد غیردولتی کشور در برگزاری همایش حقوق شهروندی

دستیار ویزه رییس جمهور در همایش ملی نگرش نو بر حقوق شهروندی، تبریز را اولین شهری دانست که نشانه های تمدن، فرهنگ و افتخار ایران در آن جا پیداست.

به گزارش ارک خبربه نقل ازشهریار، دکتر الهام امین زاده، در سخنان خود در این همایش گفت: برای اولین بار در بین استان های کشور، شهرداری تبریز به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی عهده دار برگزاری همایش حقوق شهروندی شده و این امر، خود یک اولین دیگر برای تبریز محسوب می شود که همواره در امور مدنی و فرهنگی، پیشگام بوده است.

وی افزود: همبستگی بین نهادهای دولتی و غیردولتی که در تبریز به چشم می خورد، موجب دلگرمی مسوولان در انجام وظایف مربوط به شهروندان و تقویت حقوق آنان است.

دستیارویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی، در ادامه، به دلایل حضور خود در استان های مختلف کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طی این سفرها، در هر استانی، الگویی را انتخاب می کنیم تا آن استان، به عنوان پایلوت اجرای یکی از اصول حقوق شهروندی، این اصل را عملیاتی کند و بر این اساس، از شهرداری تبریز و استانداری آذربایجان شرقی می خواهم که موضوعی نیز از توانمندی های تبریز مشخص کرده و اعلام کنند تا سرلوحه فعالیت ها این حوزه در این استان قرار گیرد و نماد شهرتبریز باشد.

دکترامین زاده، در بخش دیگری از سخنان خود، به تفاوت حقوق شهروندی در حکومت اسلامی با انواع دیگر حکومت گفت: در حکومت های استبدادی و اشرافی، ارتباط حکومت و مردم، ارتباط ارباب و رعیتی است و در حکومت های دموکراسی نیز، عمل بر اساس خواسته های مردم در راستای قدرت یافتن خودشان است؛ اما در حکومت اسلامی، رابطه ها بر اساس مسوولیت برای حفظ منابع مردم و سوق دادن آن ها به سوی نفع عمومی جامعه است و در همین حکومت اسلامی است که هر شهروند در کنار ذیحق بودن، صاحب مسوولیت نیز هست.

وی همچنین، با بیان سابقه مردم تبریز در انقلاب مشروطه، اذعان کرد: با اطمینانی که از توانمندی های مردم تبریز داریم، امیدواریم که این شهروندان، در زمینه تقویت و عملیاتی کردن حقوق شهروندی نیز، مشروطه ای دیگر خلق کنند.

دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی، در ادامه، به تشریح مراحل تدوین منشور حقوق شهروندی پرداخت و متذکر شد: این منشور، حاصل تلاش قریب به چهارسال جناب رییس جمهور و اینجانب و دیگر کارشناسان محترم است که پس از اتمام به تمامی وزارتخانه ها ابلاغ و از آن ها خواسته شده تا مصادیق عمل به اصول این منشور را در دستگاه مربوطه گزارش دهند.

دکترامین زاده، اشاره کرد: تا کنون 15دستگاه و وزارتخانه، گزارش خود را ارسال کرده اند و انشالله پس از بررسی کامل این عملکردها، برترین دستگاه در حوزه عمل به منشور حقوق شهروندی، معرفی خواهدشد.

وی به اقدامات اموزشی در زمینه ترویج منشور حقوق شهروندی پرداخت و عنوان کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش، مقرر شده که دوره های آموزش حقوق شهروندی برای معلمان برگزار شود و در همین راستا، بسته های اموزشی با موضوعیت حقوق شهروندی نیز به خانواده ها ارائه گردد.

دستیارویژه رییس جمهور در حوزه حقوق شهروندی، در پایان سخنان خود، تاکید کرد: با توجه به این که حق و تکلیف، دو امر قرین و همزاد هستند و باید در کنار هم گفته شوند، قوه مجریه کشور نیز سعی دارد حقوق شهروندی و تعالی آن را در راس برنامه های خود قرار دهد.

گفتنی است در انتهای سخنان دکتر امین زاده، شهردارتبریز لوحی از عمارت شهرداری تبریز و کتاب تبریز را به عنوان یادبود به وی اهدا کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا