نماینده مجلس: ارتقای کیفیت موجب رغبت بیشتر مردم برای خرید کالاهای داخلی می شود

پایگاه خبری ارک خبر-اردبیل:

عید ایرانی کالای ایرانی

نماینده مجلس: ارتقای کیفیت موجب رغبت بیشتر مردم برای خرید کالاهای داخلی می شود

 نماینده اردبیل ، نیر ،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: کیفیت کالاهای ایرانی باید ارتقا یابد تا مردم رغبت بیشتری برای خرید کالاهای داخل کشور داشته و از خرید کالای خارجی اجتناب کنند.

ارک خبربه نقل ازاردبیل:محمد فیضی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اینکه تولید کنندگان ایرانی بتوانند کالاهای تولیدی خود را به بازار داخلی عرضه کنند باید اقدامات اساسی برای بالابردن کیفیت کالاهای تولیدی را بکار گیرند تا این کالاها قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد.

وی اضافه کرد: اگر کالاهای ایرانی توان رقابت با کالاهای خارجی داشته باشند قطعا مردم به سمت خرید کالاهای داخل گرایش یافته و از کالاهای ایرانی استفاده خواهند کرد.
فیضی ادامه داد: در خصوص ترغیب برای مصرف کالای داخلی دو رویکرد در داخل وجود دارد که هر دو رویکرد نیز مورد توجه بوده یک رویکرد اعمال تبعیض قیمتی به نفع محصولات داخلی از طریق وضع تعرفه های گمرکی برای کالاهای خارجی و دیگری تبعیض تبلیغاتی به نفع محصولات داخلی است.
وی اضافه کرد: اگر به صنعت خودرو نگاه کنید بخش عمده ای از بازار دست تولیدکنندگان داخلی است و در برخی دیگر از محصولات نیز اینگونه بوده است ولی این رویکردها ایراداتی اساسی دارند.
نماینده اردبیل،نیر ،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: اول اینکه در این رویکردها مکانیسم های حمایت از تولید ملی صرفا در سوق دادن تقاضای ملی به سمت تولید ملی خلاصه شده و مصرف کننده داخلی در عمل بازنده این شرایط بوده و مکانیسم و مشوق هایی برای تقویت کیفیت تولید ملی وجود نداشته است.
فیضی بیان کرد: در این رویکردها عقلانیت مصرف کننده خیلی جدی گرفته نمی شود و تصور بر آن بوده که صرف تبلیغ کالای داخلی می توان تقاضای ملی را در مسیر تولید ملی ساماندهی کرد.
وی با اشاره به راهکارهای تقویت تولید ملی در کشور افزود: ما با دو ابزار می توانیم مصرف کننده داخلی را در مسیر تقویت تولید ملی تشویق کنیم یکی ابزار قیمتی است و دیگری کیفیت است که این دو مقوله در رویکردهای مذکور خیلی جدی دیده نشده است.
نماینده اردبیل ، نیر ،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: در رویکرد اول که ما تا حدودی با ابزار قیمتی وارد شده ایم موفقیت هایی بوجود آمده ولی این رویکرد نه تنها تقویت کننده کیفیت نبوده بلکه برعکس عمل کرده است.
فیضی اظهار کرد: کاهش قیمت محصولات داخلی اگر مبتنی بر کاهش هزینه تولید شود می تواند علائم واقعی و اقتصادی باشد نه وضع تعرفه های گمرکی و ایجاد انحصار در یازار داخلی.
وی افزود: دولت و مجلس تلاش می کند با ایجاد مکانیزم ها و مشوق های لازم گره کور کالاهای تولیدی داخل را بازکند تا کالاهای داخلی علاوه بر استقبال مردم جای پایی را در بازارهای جهانی برای خود بیابند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا