توافق پیمان تجاری با چین، هند و ژاپن در صدر توجه سران آ.سه.آن در فیلیپین

پایگاه خبری ارک خبر-کوالالامپور:

 

توافق پیمان تجاری با چین، هند و ژاپن در صدر توجه سران آ.سه.آن در فیلیپین

  وزیر صنعت و تجارت فیلیپین روز پنجشنبه اعلام کرد از آنجایی که مسائل تجاری مرتبط با آمریکا در حال حاضر مطرح نیست، کشورهای جنوب شرق آسیا ایجاد یک پیمان تجاری شامل چین، هند و ژاپن را در نشست امسال در اولویت قرار می دهند.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا، ‘رامون لوپز’ وزیر صنعت و تجارت فیلیپین در آستانه اجلاس سران آ.سه.آن در مانیل، گفت: خارج شدن آمریکا از توافق تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام و سیاست های نامشخص ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا که بر منافع داخلی آمریکا تاکید دارد، کشورهای آسیایی را بار دیگر به سوی تشکیل همکاری های اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) کشاند.
به نوشته تارنمای روزنامه ‘فیل استار’، وی گفت که دستیابی به توافق همکاری های اقتصادی جامع منطقه ای در مقایسه با وافقات دیگر که کشورهای مختلف روی آن کار می کنند، از اولویت بیشتری برخوردار است.
نشست سران آ.سه.آن قرار است روز شنبه هفته آینده به میزبانی مانیل پایتخت فیلیپین که در سال جاری ریاست این اتحادیه منطقه ای را بر عهده دارد، برگزار شود.
وزیر صنعت و تجارت فیلیپین، گفت: البته هر کشوری متمایل است روابط اقتصادی بیشتری با آمریکا داشته باشد، آمریکا یک کشور بزرگ و یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان است، اما این امر ممکن است در چشم انداز آ.سه.آن جایگاه بالایی نداشته باشد.
طرح تشکیل همکاری های اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) نخستین بار سال 2012 توسط آ.سه.آن مطرح شد، اما با مطرح شدن توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام چندان مورد توجه قرار نگرفت. توافقی که ‘باراک اوباما’ رئیس جمهوری سابق آمریکا آن را پیمانی مترقی عنوان می کرد که می توانست از ‘نگارش قوانین تجارت جهانی’ توسط چین ممانعت بعمل آورد.
چهار عضو آ.سه.آن شامل مالزی، برونئی، سنگاپور و ویتنام توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام را امضاء کردند، اما این توافق با کناره گیری آمریکا دو سوم تجارت ناخالص داخلی خود را از دست داد.
از سوی دیگر، حمایت چین از تشکیل همکاری های اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) این طرح را به بهترین جایگزین برای کاهش تعرفه ها در آسیا که اقتصاد آن صادرات محور است، تبدیل کرد.
این طرح تجاری می تواند باعث پیوستن آ.سه.آن با 630 میلیون جمعیت و تولید ناخالص داخلی دو هزار و 600 میلیارد دلاری به کشورهای ژاپن، هند، نیوزیلند، استرالیا، کره جنوبی و چین شود.
از زمان به قدرت رسیدن ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا، چین خود را به عنوان حامی اصلی تجارت آزاد مطرح کرده است.
وزیر صنعت و تجارت فیلیپین گفت که شعارهای ترامپ در مورد تجارت از نگرانی های اقتصاد صادرات محور جنوب شرق آسیا است، اما کشورهای منطقه امیدوارند وی موضع خود را با این شناخت که رویکرد نگاه داخلی در نهایت به اقتصاد آمریکا آسیب می رساند، تلطیف کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا