مصرف غذاهای فیبردار عامل موثر کاهش بیماری‌های مزمن است

پایگاه خبری ارک خبر-کاشان:

کارشناس تغذیه:

مصرف غذاهای فیبردار عامل موثر کاهش بیماری‌های مزمن است

کارگاه مهارت‌های زندگی با موضوع «تغذیه سالم» در فرهنگسرای المهدی(عج) سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، سعید بالاور در این کارگاه آموزشی که با هدف اصلاح سبک زندگی و ارتقای سلامت شهروندی برگزار شد اظهار کرد:یکی از اثرات مهم فیبرهای غذایی پیشگیری از سرطان است.

وی خاطرنشان کرد: زندگی در جامعه کنونی به دلیل عادات تغذیه‌ای غلط برابر است با احتمال بروز انواع بیماری‌های مزمن مثل دیابت، افزایش چربی‌های نامطلوب خون، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و سکته است.

به گفته وی، یکی از مهمترین عوامل در کاهش احتمال بروز بیماری‌های مزمن، تغذیه صحیح است و فیبر از جمله موادی است که با خواص بسیار خود احتمال بروز این بیماری ها را کاهش می دهد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: سبزی های تازه، میوه های تازه به همراه پوستشان، غلات با سبوس و حبوبات از جمله موادی هستند که حاوی فیبر بوده ونقش موثری در کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها دارند.

بالاور خاطر نشان کرد: افراد باید دقت داشته باشند بیشترین مقدار موجود در میوه ها در پوستشان ذخیره است و نباید برای خوردن میوه پوست آن را جدا کنند چرا که مقدار فیبر موجود در میوه با گرفتن پوست آن کاهش زیادی پیدا می‌کند.

وی اذعان داشت: فیبرها از بروز یبوست نیز پیشگیری می کنند و باعث تنظیم گردش خون شده و در نتیجه از بروز بیماری هایی نظیر واریس هم جلوگیری می کنند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: در الگوی غذایی سنتی ایرانی مواد غذایی فیبردار زیاد هستند و حبوبات جایگاه مهمی در آن داشت اما امروزه به دلیل تغییر در شیوه زندگی و تغذیه مصرف این ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد در نتیجه مصرف غذاهای آماده فرآوری شده و غلات تصفیه شده و میان وعده هایی نظیر چیپس و پفک و… کاهش پیدا کرده است در نتیجه این عوامل، افراد فیبر کمتری دریافت می کنند و دچار انواع مشکلات می‌شوند.

بالاور، کمبود ویتامین D  را نیز یکی از موارد ناشی از خلأهای مواد مغذی دانست و گفت: نور خورشید، مصرف ماهی و لبنیات از منابع تأمین این ویتامین مهم برای استحکام ساختار استخوانی بدن به شمار می رود.

وی، همچنین با اشاره به گستره وسیع گروه نان و غلات در رژیم غذایی بیان کرد: با توجه به این فراوانی استفاده باید در مورد مصرف این نوع گروه غذایی با توجه ویژه به مواد دارای سبوس دقت بیشتری کرد.

این کارشناس تغذیه، لبنیات را به عنوان بهترین منبع تامین کلسیم دانست و به خوردن مواد لبنی و استفاده از آن تاکید کرد.

بالاور، با اشاره به شعار هفته سلامت امسال و موضوع افسردگی، مصرف ماهی تازه بصورت هفتگی و خوردن یک یا 2 بار در هفته و ارتباط مصرف ماهی با طول عمر بیشتررا مورد تاکید دانست.

وی اظهار داشت: تغذیه صحیح در افسردگی نقش موثری دارد و استفاده از گوشت بوقلمون و گوشت سفید در کاهش افسردگی تاثیر گذار است.

شایان ذکر است: کارگاه مهارت‌های زندگی یکشنبه های هر هفته در فرهنگسرای المهدی(عج) سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا