نیمه دوم اردیبهشت با برنامه‌های نجومی مرکز نجوم ادیب همراه شوید

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

نیمه دوم اردیبهشت با برنامه‌های نجومی مرکز نجوم ادیب همراه شوید
مرکز آموزش نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در مدت 20 سال فعالیت خود فعالیت‌های زیادی را به منظور آشنایی مردم با نجوم و پدیده‌های نجومی انجام داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، فصل بهار فرصت مناسبی است تا این مرکز با ایجاد تنوع در برنامه‌های خود محیط خوبی را برای سرگرمی و تفریح خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان فراهم کند. بنابراین در دومین فصل بهار مرکز نجوم میزبان بسیاری از شهروندان اصفهانی با ویژه برنامه‌های تازه‌ای است.
22اردیبهشت؛ کارگاه آشنایی با ساعت آفتابی
مهدی اسحاقی، مدیر مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی ساعت‌های آفتابی در 22 اردیبهشت، گفت: سخنران این برنامه دکتر گیاهی یزدی است که در این کارگاه به معرفی یک ساعت آفتابی جدید می‌پردازد. وی درباره این ساعت آفتابی جدید گفت: این ساعت آفتابی با قدمت بیش از هزار سال و منصوب به خوارزمی دانشمند ایرانی است که اخیراً توسط دکتر گیاهی شناسایی و کار شده است.
مدیر مرکز نجوم ادیب با اشاره به اینکه این ساعت آفتابی تنها در نسخ تاریخی موجود است و تاکنون طرحی از آن ساخته نشده، تصریح کرد: این کارگاه به دو بخش تئوری و عملی تقسیم شده است.
وی با بیان اینکه برای شرکت در این کارگاه آشنایی مقدماتی با نجوم کفایت می‌کند، افزود: افراد متقاضی می‌توانند برای ثبت‌نام در این کارگاه به مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مراجعه کنند.
اسحاقی در مورد اهمیت ساعت‌های آفتابی، گفت: اهمیت این دست ساعت‌ها به علت اندازه‌گیری دقیق زمان با روش منحصر به فرد بوده که از گذشته در ایران رواج داشته است.
ایران شهر آفتابی و مهد ساعت‌های آفتابی
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب ایران برای ساخت ساعت‌های آفتابی، بیان کرد: در ایران به علت طولانی بودن روزهای آفتابی این ساعت‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای نشان دادن زمان باشند.
23 و 24 اردیبهشت و نجوم رصدی
مدیر مرکز نجوم با اشاره به برگزاری برنامه نجوم رصدی در روزهای 23 و 24 اردیبهشت در مرکز نجوم ادیب، گفت: موضوع اصلی سخنرانی این دو روز ” طیف‌نگاری و نورسنچی داده‌های رصدی” با حضور سه کارشناس آلمانی پروفسور رولف شینی، دکتر صادق نوروزی و آمیتا ناصری برگزار می‌شود.
سه ستاره‌شناس آلمانی به ایران می‌آیند
وی افزود: موضوع سخنرانی این ستاره‌شناسان آلمانی در زمینه‌های مختلف مانند آشنایی با روش‌های کشف سیارات فراخورشیدی، روش‌های رصدی، نورسنجی و طیف‌سنجی، آشنایی با رصدخانه‌های بزرگ دنیا است.
اسحاقی با دعوت از علاقه‌مندان به نجوم رصدی برای حضور در این برنامه، گفت: افراد علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند در روز تعیین شده به مرکز نجوم ادیب مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه هدف از سخنرانی درک صددرصدی مفاهیم ارائه شده نیست، تصریح کرد: یکی از اهداف سخنرانی علمی آموزش و یاد دادن است، علاوه بر اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان با حضور در این دست برنامه‌ها با افراد مختلف و کارشناسان ماهر آشنا شده و می‌توانند از آنها برای ادامه تحصیل خود راهنمایی بگیرند.
شرکت در برنامه‌های علمی و توسعه تفکر علمی
مدیر مرکز نجوم ادیب ادامه داد: به عبارتی برگزاری این برنامه‌ها موجب تقویت و توسعه تفکر علمی شده، علاوه بر اینکه شرکت در این برنامه‌ها به افراد می‌آموزد علمی فکر کنند و از تفکر غیرعلمی و احساسی دوری کنند، ضمن اینکه شرکت در این دست سخنرانی‌ها از گسترش خرافات در جامعه نیز جلوگیری می‌کند.
25 اردیبهشت و باشگاه نجوم
وی به برگزاری باشگاه نجوم در روز 25 اردیبهشت در کتابخانه مرکزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای بیان موضوع و تعیین سخنرانان در تلاش هستیم و تا چند روز آینده موضوع و سخنرانان آن نهایی و معرفی خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا