کوچک‌ترین موزه ایران باز هم بزرگی کرد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

کوچک‌ترین موزه ایران باز هم بزرگی کرد

موزه عصارخانه شاهی اصفهان به عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور انتخاب شد.

در یازدهمین آیین انتخاب موزه‌های برتر کشور هفت موزه خصوصی و دولتی استان اصفهان در ۱۲ شاخص از مجموع ۱۲ شاخص دارای رتبه برتر شدند که یکی از آنها، موزه عصارخانه شاهی وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بود.

مریم قانونی مدیر موزه عصارخانه شاهی اصفهان در این مورد اظهار داشت: کمیته ملی موزه‌های ایران موزه‌های دولتی و خصوصی برتر کشور را بر اساس شاخص‌هایی مانند معرفی، پژوهش، آموزش، تعمیر و نگهداری، حفظ و بقا، کودک و نوجوان و … و همچنین طبق شعار سال سازمان بین‌المللی موزه‌ها انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در سال ۹۵ در بخش موزه‌های کوچک دولتی و بر اساس شاخص پژوهش و به عنوان موزه برتر انتخاب و در سال ۹۶ نیز در بخش معرفی، موزه برتر کشور شد.

قانونی افزود: راهکارهایی مانند تهیه و توزیع بروشور که موزه عصارخانه شاهی در سال ۹۶ برای جذب گردشگر و معرفی این موزه به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و افراد معمولی که اطلاعاتی در مورد آن نداشتند، به کار گرفته است، باعث شد این موزه به عنوان موزه برتر کشور در بخش معرفی انتخاب شود.

مدیر موزه عصارخانه شاهی تصریح کرد: اصلی‌ترین اقدام موزه عصارخانه شاهی در سال ۹۶ اجرای برنامه‌های مختلف در محل این موزه بود که در معرفی آن به مردم نقش بسزایی داشت.

وی در مورد برنامه‌های آینده موزه عصارخانه شاهی گفت: برنامه‌هایی مانند داستان‌خوانی و اجرای تئاتر در موزه را طبق روال گذشته ادامه خواهیم داد، همچنین کارگاه‌های داستان‌های عامیانه و مثل‌ها را برگزار می‌کنیم و اصلی‌ترین مأموریت ما که برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی است را در سال ۹۷ نیز پیگیری خواهیم کرد.

قانونی خاطرنشان کرد: عصارخانه شاهی به علت شیوه خاص روغن‌گیری و عصاری و ساختار خاص آن یک موزه بی‌نظیر است و امیدوارم شاهد توجه بیشتر مسئولان به آن باشیم. این موزه مرکز مطالعات فرهنگ عامه است و امیدوارم بتوانیم اصلی‌ترین مأموریت آن یعنی ثبت و ضبط تاریخ شفاهی اصفهان را به خوبی انجام دهیم.

عصارخانه شاهی یک عصارخانه تاریخی در شهر اصفهان است که در سال ۱۰۲۱ هجری قمری هم‌زمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملا عبداله به دستور شاه عباس اول ساخته شده ‌است.

دیوارها و سقف خشتی و به دلیل کاربری آن بدون کادربندی، قاب‌سازی، تزئینات و پنجره ساخته شده است، فضای اصلی دارای پنج قسمت پیشخوان، بارانداز، شترخوان، گرم‌خانه و تیرخانه بوده‌، دانه‌های روغنی که در این عصارخانه به کار می‌رفته و مورد روغن‌کشی قرار می‌گرفته معمولاً کنجد، پنبه دانه، خشخاش و آفتابگردان بوده ‌است.

عصارخانه شاهی از سال ۱۳۹۲، به عنوان نخستین و تنها پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور، به فعالیت می‌پردازد. از سال ۱۳۹۵ این پایگاه طرح تاریخ شفاهی مشاغل سنتی اصفهان را آغاز نمود و چندین فیلم مستند نیز بر مبنای این تحقیقات از مشاغل سنتی اصفهان تولید شد. این مرکز تخصصی در زمینه برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی نیز فعال است.

موزه عصارخانه شاهی در سال ۲۰۱۷، به عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را دریافت کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا