رهبر انقلاب: عقلانیت واقعی در انقلابی گری است/دهه 60 یک دهه مظلوم است/امام میراث فرهنگی نیست
پایگاه خبری ارک خبر-تهران:
رهبر انقلاب: عقلانیت واقعی در انقلابی گری است/دهه 60 یک دهه مظلوم است/امام میراث فرهنگی نیست
ارک خبربه نقل ازایرنا:حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر یکشنبه در آئین بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) که در حرم مطهر ایشان در تهران برگزار شد، با زبان روزه به مدت بیش از یکساعت و 20 دقیقه با مردم سخن گفتند که گزیده آن در زیر می آید.
**سلام و درود الهی بر فرزند شایسته نبی اکرم و احیاگر دین نبوی، امام بزرگوار ما؛
** امروز سالگرد رحلت دردناک آن بزرگوار را بزرگ می داریم و در این روز به یاد آن بزرگوار این جمع علاقمند و عاشق گرد آمده اند، مطالبی را در این زمینه و در مسایل لازم عرض می کنیم.
**امام و انقلاب به هم گره خورده اند؛ یاد امام و نام امام از نام انقلاب جدا نیست.
**آنچه در این باب گفته شده است همه مسایل مربوط به امام وانقلاب نیست؛ ناگفته هایی وجود دارد که باید به مرور در ذهنیت جامعه قرار گیرد.
**آنچه هم در باب انقلاب و امام گفته اند و گفته ایم و تکرار کرده ایم، باید مرور بشود. باید مجددا تکرار شود چون اگر یک حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیات و خصوصیات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت به مرور وجود دارد.
**انگیزه هایی برای تحریف شخصیت امام و انقلاب که بزرگترین هنر امام بزرگوار بود، وجود دارد.
**می دانید که انگیزه هایی برای تحریف انقلاب هست و باید حقایق را که در باب انقلاب و امام گفتیم، تکرار کنیم؛ بازهم بگوئیم و تکرار کنیم و مجال تحریف را از تحریف کنندگان بگیریم.
** عمده خطابم در صحبت امروز به شما جوانهای عزیز است. علت این است که جوانها دوران حماسه های بزرگ را مشاهده نکرده اند و ندیده اند؛ دوران پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، دوران حرکات عظیم ومجاهدت های بزرگ در مقابل تجزیه طلبان را اینها را جوانان شنیده اند ولازم است برای آنها بیشتر توضیح داده شود.
** ذهن جوانها آماج تحریف تحریف کنندگان است، می خواهند نگذارند نسل جوان گسترده این کشور با بسیاری از حقایق آشنا شود.
**جوانهای عزیز! انقلاب اسلامی که بوسیله امام بزرگوار تحقق پیدا کرد و با دست تدبیر او، اراده الهی محقق شد، صرفا یک جابجایی سیاسی نبود، بلکه انقلاب، تحول عمیق بود. هم تحولی در عرصه سیاست وهم تحولی در متن جامعه ایرانی بود.
** این تحول در عرصه سیاست به این معنا بود که یک دیکتاتوری بسته ارثی وابسته به دشمنان را که در کشور حاکم بود، یک دنباله روی بیگانگان را به یک حکومت مردم پایه که متکی به مردم و مستقل، سربلند و دارای هویت تبدیل کرد.
**در عرصه متن جامعه هم، جامعه ما یک جامعه بی هویت شده بود و ایران با این سابقه فرهنگی وعظمت، با این همه دانشمند و فلسفه ومعارف عظیم بشری، به جامعه دنباله رو غرب و بدون هویت تبدیل شده بود.
**هدف انقلاب، تغییر این وضعیت بود که جامعه را به جامعه با هویت دارای استقلال، اصالت، خلاقیت وحرف نو تبدیل کند. انقلاب اسلامی که امام بزرگوار به کمک مردم به پیروزی رساند، یک چنین تحولی بود.
**وقتی امام بزرگوار ما این هدفها را در خلال سخنرانی ها و بیانات خود بیان می کرد، در واقع هدفهای حداکثری را مطرح می کرد. به نظر افراد بدبین و وسوسه گر، خیلی بعید می آمد امام یک چنین هدفهایی را محقق کند.
**یکی از سیاسیون معروف معتبر مورد احترام ما به خود من می گفت آن روزی که امام مساله از بین رفتن سلطنت در کشور را مطرح کرد، گفتیم چرا این حرف را می زند؛ این که شدنی نیست. یعنی حتی سیاستمداران مبارز و پخته هم اینطور فکر می کردند.
**امام یک هدف حداکثری را مطرح کرد و شما با هدف نهضت مشروطیت مقایسه کنید. هدف نهضت مشروطیت این بود که از اختیارات شاه به وسیله مجلس کاسته شود؛ یا با هدف نهضت ملی شدن صنعت نفت مقایسه کنید.
**هدف نهضت ملی عبارت بود از اینکه نفت را که در اختیار انگلیس بود، در اختیار دولت خود قرار دهیم. بین این هدفهای حداقلی با هدف های امام مقایسه کنید.
**این نهضت هایی که هدفهای حداقلی داشتند، موفق نشدند و امام با آن هدف حداکثری، با عظمت موفق شد. اینها در اول کار پیروزهای مختصر هم بدست آوردند ولی در ادامه شکست خوردند؛ ولی امام توانست پیروزی کامل به دست آورد و آن را حفظ و ماندگار کند.
**این سئوال است که امام چطور توانست این پیروزی را حفظ کند؟ سرّش برحسب ظاهری البته اراده خداوند بود ولی امام توانست جامعه، کشور و همه آحاد مردم بخصوص جوانها را وارد صحنه کند.
**در هر حرکت و کشوری که آحاد مردم وارد میدان شوند و در میدان بایستند و مقاومت کنند هدف آنها محقق خواهد شد. خلاف این هم در هیچ برهه ای از تاریخ اثبات نشده است. امام توانست این کار عظیم و هنر بزرگ را انجام دهد.
** یک جذابیت های شخصی و یک جذابیت هایی در شعارهای امام وجود داشت. این جذابیت ها آنقدر قوی بود که توانست قشرهای مختلف مردم و جوانها را وارد میدان کند. با این که هم در دوران مبارزات و هم در دهه اول پیروزی انقلاب، جوان با حرفها و فکرهای مختلفی مواجه بود، افکار چپ و وابسته به اردوگاه استعماری بود.
** علاوه بر این جذابیت، زندگی معمولی هم وجود داشت و جوان می توانست آن را انتخاب کند، نهضت، مبارزه وانقلاب را انتخاب کرد. برخی از این جذابیت ها مربوط به شخص امام بود.
** امام دارای شخصیت قوی، مستحکم و دارای قدرت ایستادگی در برابر سختی ها بود. امام دارای صراحت در بیان و صداقت بود. با صداقت حرف می زد و همه مخاطبان امام، صداقت را در گفته او احساس می کردند؛ اینها جذابیت شخصی امام بود.
**ایمان و توکل امام به خدای متعال در رفتار وگفتار بطور مساوی نمایان بود. از جمله چیزهایی که امام به مردم ارائه می کرد، اسلام ناب محمدی بود.
**اسلام ناب یعنی اسلامی که نه اسیر و پایبند تحجر است نه اسیر التقاط.
**از جمله مبانی اعلامی امام، انقلاب، آزادی، عدالت اجتماعی و اقتصادی و بیرون آمدن از چنبره سلطه آمریکا بود.
**امروز بیرون آمدن از چنبره سلطه آمریکا برای جوان ها در کشورهایی که با آمریکا پیمان های طولانی وابستگی دارند، جذاب است.
**عربستان سعودی در خدمت هدف های آمریکا است؛ اگر سراغ جوانان ها بروید، خواهید دید همه جوان ها از وابستگی به آمریکا متنفرند و علاقمند به جدایی از این سلطه ظالمانه اند.
**از جمله مبانی مطرح شده به وسیله امام و شعارها، مساله مردم سالاری بود. یعنی اختیار حاکمیت کشور در دست مردم باشد، مردم انتخاب کنند.
**یکی از شعارهای امام، مساله خودباوری ملت بود؛ یعنی این که به مردم می گفت و تکرار می کرد که شما می توانید، قادرید در علم، صنعت، کارهای اساسی، در اداره کشور، در مدیریت بخش های مهم کشور خودتان روی پای خودتان بایستید.
**پیروزی انقلاب یک زلزله عظیمی در دنیا بوجود آورد. در واقع در یک بخش عظیمی از دنیا یک تقسیمی به وجود آمد؛ طرفداران انقلاب و دشمنان انقلاب.
**دشمنان انقلاب عبارت بودند از قدرت های بزرگ آن روز؛ شوروی و آمریکای آن روز و جریان های قدرت همچون صهیونیست ها.
**در مقابل؛ بسیاری از ملت های مسلمان، حتی برخی ملت های غیرمسلمان که از قضایای انقلاب مطلع شدند، طرفدار انقلاب شدند.
**دشمنی ها از روز اول علیه انقلاب شروع شد و همچنان در طول این 38 سال طراحی شد. در این دشمنی ها، شکست خوردند و ملت ایران بر همه دشمنی ها پیروز شد و بعد از این هم، این چنین خواهد بود.
**نکته ای مربوط به دهه 60؛ دهه اول پیروزی انقلاب و دهه زندگی امام؛ یک دهه مظلوم است. دهه تعیین کننده در سرنوشت ایران و ایرانی. دهه فوق العاده مهم و حساس و در عین حال ناشناخته و اخیرا به وسیله برخی بلندگوها مورد تهاجم قرار گرفت.
**دهه 60؛ دهه آزمون های بزرگ و پیروزی های بزرگ است. دهه خشن ترین تروریسم در کشور است. در طول چند سال، هزاران نفر از آحاد مردم، مسئولین و قشرهای مختلف به وسیله تروریست ها به شهادت رسیدند.
**در این تروریسم، من عدد نمی گویم اما گفته شده تا 17 هزار انسان با شرف و ارزشمند فدا شدند که در میان آنها شخصیت هایی همچون شهید مطهری و بهشتی وجود دارند.
**دهه 60 دهه جنگ تحمیلی است؛ یعنی انقلاب و عمر امام صرف جنگ تحمیلی علیه ایران شد. دهه 60 دهه سخت ترین تحریم ها است؛ همه چیز را تحریم کردند.
**دهه60 دهه افتخارات بزرگ است، دهه مبارزه با تجزیه طلبی است. گروه هایی را تحریک کردند و پول دادند که به جان نظام جمهوری اسلامی بیندازند و تجزیه طلبی کنند. ملت ایران و جوانان ما آنچنان محکم ایستادند که بر همه اینها پیروز شدند که مساله مهمی است.
** به کسانی که اهل فکر هستند و راجع به دهه 60 قضاوت می کنند، توصیه می کنم جای شهید و جلاد عوض نشود.
** در دهه 60، ملت ایران مظلوم واقع شد و تروریست ها و منافقین و پشتیبان های آنها و قدرتهایی که آنها را به وجود آوردند به ملت ایران جفا کردند. ملت ایران دفاع کرد و پیروز شد و توطئه ها را خنثی کرد.
**امام رحلت کردند؛ بعد از رحلت امام عده ای امیدوار شدند که شاید بتوانند راه امام را برگرداند که نتوانستند.
**بعد از رحلت امام، سالهایی گذشت. عده ای در خارج کشور و عوامل آنها در داخل کشور منتظر نشستند که شاید انقلاب غفلت کند و پیر شود تا بتوانند حمله کنند و همان بساط قبل انقلاب را بر سر کار بیاورند که نتوانستند.
**علت این نتوانستن ها چیست؟ همان جاذبه های امام است که در کشور وجود دارد . جسم امام از میان ما رفته است اما روح و راه امام زنده است. نفس امام در جامعه ما زنده است .
**نام امام گره گشا است. بنابراین امروز، هم شعار عدالت اجتماعی و اقتصادی، استقلال، آزادی ، مردمسالاری، جداشدن از چنبره و جاذبه قدرت آمریکا و جهانی برای مردم و جوانان ما جذاب است.
** در تحقق برخی این شعارها، عدالت اجتماعی و برخی مبانی اسلامی عقب ماندگی داریم اما هدف و آرمان ما این است که امام معین کرد؛ ما دنبال آن حرکت می کنیم. این برای نسل جوان ما جذاب است و نه فقط برای ما بلکه برای کشورهای اسلامی جذاب است.
** این قدرت بسیج کنندگی انقلاب است. مسئولان و فعالان سیاسی کشور از این قدرت بسیج کنندگی انقلاب غفلت نکنند. این نعمت بسیار بزرگی است. این نعمتی است که در اختیار کشور و اختیار ملت ما قرار دارد.
** انقلاب قدرت بسیج دارد. می تواند جوانان ها و انسان های با عزم، اراده و سالم را به سوی اهداف والا و بلند هدایت کند و حرکت دهد و پیش ببرد. هیچ پیشرانی به عظمت و قدرت انقلاب و شعارهای انقلاب وجود ندارد.
**ما به این شعارها تا سال های متمادی نیاز داریم، دشمنان ما بیکار نیستند. بله تا امروز دشمن ها نتوانستند لطمه اساسی بزنند؛ ما جلو رفتیم و پیشرفت کردیم و به کوری چشم دشمن کارهای بزرگ انجام دادیم.
** دشمن در کمین است. وقاحت دشمن تا کجا است که رئیس جمهور آمریکا در یک نظام قبیله ای عقب مانده منحط محض می ایستد و در کنار رئیس قبیله، رقص شمشیر می کند؛ آن وقت به 40 میلیون رای ملت ایران در انتخابات آزاد ایراد می گیرد.
** در کنار قاتل روز و شب مردم یمن می ایستند و اسم از حقوق بشر می آورند؛ 2 سال و نیم یمن را بمباران را می کنند، خانه و بازار را بمباران می کند، بیگناهان را می کشند و زن و بچه را به قتل می رسانند.
** در مقابل یک چنین دشمنی، به قدرت بسیج کنندگی انقلاب احتیاج داریم. انقلاب را بزرگ و گرامی بدارید .
** شما که دلسوز ملت و کشور هستید، ارزش های انقلاب را به معنای واقعی کلمه زنده و احیا کنید؛ کشور به این احتیاج دارد.
**اینطور نباشد که به خاطر اهداف کوتاه مدت و تحولات گوناگون عرصه های سیاست های روزمره، آن ارزش های والا و انقلاب را فراموش کنیم.
**اگر می خواهیم در میدان علم و سیاست پیش برویم و اقتصاد و کارهای بزرگ انجام دهیم، به آن جرات و اعتماد به نفسی که انقلاب به یک ملت می دهد که به ما داد، احتیاج داریم. آن را از بین نبرید و تضعیف نکنید.
** ما در داخل کشور میلیون ها جوانی داریم که اگر تجربه ای مثل تجربه سالهای 60 برای کشور پیش بیاید آنها با کمال قدرت، عزت نفس، دلاوری و عزم وارد میدان می شوند و کشور را حفظ می کنند.
**بعضی در مقابل شعارهای انقلاب، عنوان ومفهوم عقلانیت را مطرح می کنند که عقلانیت نقطه مقابل انقلابی گری است؛ این خطا است. عقلانیت واقعی در انقلابی گری است.
**نگاه انقلابی است که می تواند حقایق را به ما نشان دهد، ببینید چه زمانی امام، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ و یک دولت غیر قابل اعتماد معرفی کرد. این را سالها پیش امام به ما یاد داد و امروز بعد از گذشت سالها، روسای کشورهای اروپایی می گویند آمریکا غیر قابل اعتماد است.
**عقلانیت این است که مطلبی را که امروز روسای کشورهای اروپایی می گویند، این حرف را امام 30 و چند سال پیش گفت و ما تجربه کردیم حقیقتا آمریکایی ها در همه موضوعات غیر قابل اعتماد هستند.
**معنای عقلانیت این است که انسان اصالت ها را بشناسد؛ تکیه به مردم و نیروی داخلی است؛ عقلانیت توکل به خدای بزرگ است. عقلانیت در این نیست که انسان خود را بعد از رهاشدن از چمبره قدرت آمریکا و استکبار نزدیک به آن کند.
**عقلانیت را امام داشت. بزرگترین درسی که امام به ما داد درس روحیه، ذهن و عمل انقلابی است. این را باید فراموش نکنیم.
**امام میراث فرهنگی نیست؛ بعضی به امام به این چشم نگاه می کنند؛ امام، امام و پیشوای ماست. بله جسم امام نیست ولی سخن، فکر و روح امام زنده است و با این چشم به امام نگاه کنید و از او بیاموزید.
**برخی عقلانیت را در این می دانند و اشتباه می کنند؛ بله چالش با قدرتها هزینه دارد ولی سازش هم هزینه دارد. شما ملاحظه کنید دولت سعودی برای اینکه با رئیس جمهوری جدید آمریکا سازش کند، مجبور می شود بیش از نیمی از ذخائر مالی خود را در خدمت هدفها و طبق میل آمریکا هزینه کند، اینها هزینه نیست؟
**سازش هم هزینه دارد. اگر چالش، عقلایی و منطبق بر منطق و با اعتماد به نفس باشد، هزینه اش به مراتب کمتر از هزینه سازش است.
**اینطور نیست که قدرتهای توطئه گر وقدرتهای متجاوز به یک حدی قانع باشند. د تعاملات چند سال اخیر مشاهده کردیم وقتی در آن حد عقب نشینی کردید، مطالبه جدید مطرح می کند و با همان فشارها مجبور می کنند، مطالبات را بدهید و این متوقف نخواهد شد.
**انقلابی گری یعنی مسئولین کشور، هدفشان را راضی کردن قدرتهای مستکبر قرار ندهند. این انقلابی گری است.
**معنای انقلابی گری این است که کشور ومسئولان، تسلیم هیچ زورگویی نشوند .دچار ضعف نفس و انفعال نشوند، نه زورگویی را قبول کنند و نه فریب او را بخورند. قدرتها با وجود قلدری وزورگویی از فریب هم دریغ نمی کنند؛ آنجایی که ممکن باشد اهل خدعه و فریب هستند.
**برادران، خواهران و جوانها در سراسر کشور ومسئولین! همه بدانید امروز به گویه و شعار انقلابی، به اصول و مبانی انقلاب امام نیازمندیم. کشور احتیاج دارد.
**انقلابی گری را به عنوان افراطی گری و زیاده گری نشر نکنیم. انقلابی گری نیاز امروز کشور و درسی است که امام به ما داد و باید از آن استفاده کنیم.
** انتخابات ریاست جمهوری درهفته قبل انجام گرفت. بنده باید از یکایک کسانی که آمدند و بیش از 41 میلیون رای را در صندوقها ریختند از صمیم قلب تشکر کنم .
** برای کشور اعتبار و برای نظام جمهوری اسلامی نشانه اعتماد عمومی مردم شد. اکثریت 70 و چند درصدی کشور بیایند به نظام جمهوری اسلامی آری بگویند، تایید و اعتماد کنند این مهم است.
**البته متاسفانه برخی ها از روی کج فهمی انکار می کنند و می گویند رای مردم ربطی به تایید نظام ندارد، ممکن است کسانی که به نظام گله مند باشند ولی وقتی در چارچوب نظام رای می دهند به معنای این است که قبول و اعتماد می کند و آن را کارآمد می دانند.
**خوشبختانه شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد؛ البته اعلام کردند و به ماهم گزارش رسیده بود که تخلفاتی صورت گرفته است، باید دنبال کنند اگر چه به نتایج انتخابات اثری نگذاشته و نمی گذارد ولی تخلف، تخلف است و مناسب نظام نیست. ومسئولین با جدیت دنبال کنند ومتخلفین را مشخص کنند تا اینگونه تخلفات در انتخابات های گوناگونی که کشور دارد، برافتد.
**وقتی از تخلف اغماض کنیم، تکرار می شود. باید جلوی آن گرفته شود. از مسئولان کشور که انتخابات را اجرا ونظارت کردند، تشکر می کنم. البته در تبلیغات و مناظرات حرفهایی زده شد، بداخلاقی هایی شد و برخی دستگاههای کشور مورد اتهام قرار گرفتند؛ کارخوبی نبود. گذشته، گذشته است و باید ادامه پیدا نکند.
**همه توجه داشته باشند آنچه در انتخابات انجام گرفت با چشم اغماض به آن نگاه کنند و تکرار نکنند. یعنی ملت چه گروهی که نامزد آنها رای آورده و چه گروهی که نامزد آنها رای نیاورده، باید از خود ظرفیت و حلم نشان دهند.
**برخی اگر برنده هم شوند بی ظرفیتی نشان می دهند و اگر بازنده هم شوند همینطور. در این انتخابات برخلاف سال 88 که مشکلات را برای کشور بوجود آوردند، ظرفیت نشان دادند.
**درمسایل داخلی، دولت به تولید و اشتغال اهمیت ویژه دهد و رئیس جمهوری طبق قانون اساسی از امکانات بسیاری در کشور برخوردار است و خیلی از کارها را می تواند انجام دهد و از امکانات استفاده کند و ظرفیت های داخلی را بالفعل کنند و درنگی در عمل به وعده ها صورت نگیرد.
**مسئولان بخشهای مختلف را در دولت دوازدهم طوری انتخاب کند که کارکن، فعال وپای کار وتوانا باشند و توانایی انها بتواند کارها را پیش ببرد. اگر خدایی ناکرده در بخش های مختلف اقتصادی یا غیر اقتصادی بخشی از خود ناکارآمدی نشان دهد به حساب ناکارآمدنی نظام گذاشته می شود و این بی انصافی است. بخش های مختلف باید بتوانند پابه پای نظام پیش بروند.
** در مقابل تحریم های آمریکا باید کشور را مقاوم کنند. آمریکایی ها با کمال وقاحت هر روز ساز جدیدی کوک می کنند و باید در مقابل آنها کشور مقاوم باشد و مقاومت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در نظر بگیرند.
** در مسایل جهانی هم در کشور صدای واحدی شنیده شود. همه مسئولان کشور توجه کنند یک صدای واحد شنیده شود و صداهای گوناگون از مسئولان شنیده نشود.
**متاسفانه در ماه مبارک رمضان برادران در برخی کشورها به شدت دچار مشکل هستند. در یمن، سوریه، بحرین، لیبی مسلمانان با دهان روزه دچار مشکلات عظیم هستند.
** دولت سعودی در یمن شب و روز بمباران می کند و یمن را زیر فشار قرار می دهد؛ البته اشتباه می کنند. دولت سعودی بداند اگر 10 یا 20 سال دیگر هم این روش را پیش بگیرد، بر مردم یمن پیروز نخواهد شد. این یک جنایتی است که در حق مردم بی پناه و بی گناه انجام می گیرد و به نتیجه نخواهد رسید و انتقام الهی را نسبت به خود سخت تر خواهند کرد.
** در بحرین هم حضور سعودی غیر منطقی است و مردم بحرین با حکومت خود صحبت کنند. چرا باید یک دولت بیگانه نیروی نظامی وارد و دخالت و سیاستگذاری کند؟ این کارها غیر منطقی و غیر عقلایی است که ملتها وکشورها را دچار مشکل می کند.
** اینکه اراده خود را به ملتی تحمیل کنند، غلط وعملا ناکارآمد است؛ حتی در صورتی که با رشوه چند صد میلیاردی آمریکا را با خود همراه کنند، به نتیجه نمی رسند.
**سوریه هم همینطور. حضور کشورهای بیگانه در سوریه که برخلاف اراده دولت وملت سوریه است، کار خلافی است. مسایل سوریه هم باید با گفت وگو حل شود.
** معتقدیم هم در سوریه، بحرین و یمن و در همه جای دنیای اسلام، دشمنان جنگ های نیابتی به راه می اندازند.