ویروس تب کریمه کنگو برای دام‌ بیماری‌زا محسوب نمی‌شود/ خرید 7 هزار لیتر سم برای سم‌پاشی کانون‎‌های بیماری

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان:
ویروس تب کریمه کنگو برای دام‌ بیماری‌زا محسوب نمی‌شود/ خرید 7 هزار لیتر سم برای سم‌پاشی کانون‎‌های بیماری
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: بیماری تب کریمه کنگو هیچ‌گونه علائمی ندارد به همین دلیل شاهد تلفات، بیماری، سقط و موضوعاتی از این دسته نیستیم، به طور کلی این ویروس برای دام بیماری‌زا محسوب نمی‌شود.

ارک خبربه نقل ازفارس:شهرام موحدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: سابقه بیماری تب کریمه کنگو از حوزه تأیید شدن به 50 سال قبل باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری بومی کشور محسوب می‌شود و جدید نیست، افزود: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است و مخزن اصلی آن هم معمولاً جوندگان در طبیعت هستند اما این بیماری به حیوانات اهلی و وحشی هم ارتباط پیدا می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: زمانی که دام به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا می‌شود هیچ گونه علائمی در دام مشاهده نمی‌شود و این علائم ظاهر نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: بیماری تب کریمه کنگو هیچ گونه علائمی ندارد به همین دلیل شاهد تلفات، بیماری، سقط و موضوعاتی از این دسته نیستیم و به طور کلی این ویروس برای دام بیماری‌زا محسوب نمی‌شود.

موحدی ادامه داد: زمانی که دام به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا می‌شود اگر کنه‌ای این دام بیمار را بگزد، کنه به ویروس نیز مبتلا می‌شود و می‌تواند این ویروس را به شکل یک بیماری به انسان در اثر گزش منتقل کند.

وی بیان کرد: هم‌چنین انسان می‌تواند در تماس با احشام و گوشت‌های آلوده به ویروس تب کریمه کنگو به این بیماری نزدیک‌تر شده و مبتلا شود که این ترشحات از طریق مخاط یا مصرف جگر خام آلوده، نپخته، له کردن کنه‌ها با دست، پاشیدن خون در کشتارگاه‌ها و غیره منتقل می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: بهسازی اماکن دامی یکی از مواد مهم در خصوص پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است که روستائیان باید اماکن دامی خود را به صورت بهداشتی مقاوم‌سازی کنند و به امن‌سازی دیوارها و سقف مکان به پلاتسر سیمان توجه داشته باشند چرا که با پلاستر سیمان قابلیت سم‌پاشی و ضدعفونی برای آن مکان فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه کف اماکن دامی هر روز باید تمیز شود، گفت: هم‌چنین دامداران حتماً باید نسبت به سم‌پاشی و ضدعفونی کردن مکان نگهداری دام اقدام کنند.

موحدی افزود: مردم باید جدا از گرفتن کنه و له کردن آن به وسیله دست جدا خودداری کنند چرا که یکی از موارد ابتلای انسان به بیماری تب کریمه کنگو همین موضوع بود.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان مردم نباید دامی را خودشان ذبح کنند، خاطرنشان کرد: مردم باید فرآورده‌های گوشتی خود را اعم از گوشت سفید و قرمز از مراکز و قصابان مجاز به فعالیت تهیه کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: مردم باید گوشت شترمرغ و قرمز را به مدت 24 ساعت در برودت یخچال نگهداری کنند و دقت داشته باشند که این اقدام فقط به وسیله یخچال صورت بگیرد و نه فریزر.

وی در ادامه با بیان اینکه درجه حرارت در هنگام پخت و پز باعث از بین رفتن ویروس می‌شود، عنوان کرد: پس از این اقدام ترجیحاً مردم به وسیله دستکش گوشت‌ها را خرد کنند و پس از آن، آن‌ها را مصرف کنند.

موحدی تأکید کرد: مردم حتماً باید از مصرف جگر خام به طور جدی خودداری کنند، از مصرف گوشت‌هایی که به طور غیرمجاز کشتار می‌شوند، خودداری و جلوگیری به عمل آورند و به هیچ عنوان دام را خودشان فعلاً ذبح نکنند.

وی در رابطه با اقدامات دامپزشکی در حوزه بیماری تب کریمه کنگو گفت: فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از ابتدای اردیبهشت ماه برای مقابله با این بیماری آغاز شد چرا که این بیماری از قبل در کشور وجود داشت و دامپزشکی از احتمال مبتلا شدن به آن آگاه بود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در قالب یک کارگروه چند جلسه مهم در رابطه با بیماری کریمه کنگو با مدیریت بحران استانداری اصفهان تشکیل شد، اظهار کرد: هم‌چنین بیش از 10 هزار بروشور برای آگاهی مردم از این بیماری توسط دامپزشکی پخش شد.

وی با بیان اینکه بیش از 10 هزار پیامک به مردم در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو ارسال شد، ادامه داد: هم‌چنین مصاحبه‌ها و هشدارهای متعدد در خصوص بیماری تب کریمه کنگو از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص این بیماری بود.

موحدی افزود: در تمام کشتارگاه‌ها برای قصابان کلاس‌های آموزشی گذاشته شد و پیام‌های بهداشتی را حتی به آموزش و پرورش برای تمام مدارس سطح استان اصفهان ابلاغ کردیم.

وی ابراز کرد: با وجود تمام کمبودها، توانستیم با استفاده از اعتبارات استانی و سازمان دامپزشکی کشور 7 هزار لیتر سم برای جلوگیری از انتشار ویروس تب کریمه کنگو در بین دام‌ها خریداری کنیم که این میزان در بین شهرستان‌های استان اصفهان تقسیم شد؛ قطعاً این مقدار سم کل استان را کفاف نخواهد داد اما سعی داریم تا با استفاده از این میزان سم، حداقل کانون‌های بیماری را سم‌پاشی کنیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در پایان اظهار کرد: درخواست داریم تا دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها و دامداران نسبت به خرید سم و سم‌پاشی اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا