افتتاح نخستین پاسگاه محیط‌بانی خیرساز کشور در قمیشلو/افتتاح ۶ مدرسه تالابی در اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خبر داد
افتتاح نخستین پاسگاه محیط‌بانی خیرساز کشور در قمیشلو/افتتاح ۶ مدرسه تالابی در اصفهان
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: افتتاح اولین پاسگاه محیط‌بانی خیرساز در کشور واقع در پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو از توابع شهرستان تیران و کرون جزو افتخارات اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان در دولت یازدهم است.

به گزارش ارک خبر:حمید ظهرابی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:اصفهان د ر حوزه کاهش آلودگی هوا موفق‌ترین کلان‌شهر ایران بودیم که در این راستا حذف مازوت در نیروگاه‌های حاشیه اصفهان از مهم‌ترین اقدامات محیط‌زیست در این حوزه است.

وی توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان را از دیگر اقدامات حفاظت محیط‌زیست در حوزه کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: افزایش 4 برابری تعداد پایش‌های انجام شده از صنایع و واحدهای خدماتی استان از 3 هزار و 105 به 12 هزار و 598 واحد از دیگر اقدامات محیط زیست در این زمینه است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: در سال 92، 108 روز هوای «سالم» در کلان‌شهر اصفهان داشتیم که در سال 95 این میزان به 294 روز افزایش پیدا کرد.

وی در رابطه با مقابله با گرد و غبار تأکید کرد: شناسایی کانون‌های بحران فرسایش بادی، شناسایی کانون‌های انسان ساخت مولد گرد و غبار در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان، تدوین و تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار، اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در شعاع 50 کیلومتری و تدوین برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با برش شهرستانی برای شهرستان‌های خارج از شعاع 50 کیلومتری از جمله اقدامات حفاظت محیط‌زیست در رابطه با مقابله با گرد و غبار بوده است.

ظهرابی ادامه داد: نتایج حاصل از اجرای برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار زیاد بودند که تعطیلی کارخانه‌های تولید گچ سنتی، تعطیلی و عدم تمدید معادن گچ خاکی با تصویب شورای عالی معادن کشور، انتقال پساب تصفیه‌خانه شمال اصفهان به کانون‌های فرسایش بادی، اجرای پروژه نهال‌کاری در سطح 5 هزار هکتار و تأمین و رساندن بخشی از حق‌آبه تالاب بین‌المللی گاوخونی و جلوگیری از تبدیل آن کانون بحرانی و فرسایش باد از جمله نتایج این اقدامات بودند.

وی در خصوص پایش آب‌های سطحی و زیرزمینی با اشاره به آمارها در این حوزه بیان کرد: پایش و نظارت بر کیفیت پساب واحدهای صنعتی و تصفیه‌خانه‌های شهری و صنعتی از اقدامات حفاظت محیط‌زیست در دولت یازدهم است که نمونه‌برداری‌های آن نسبت به سال 92 رشد خوبی داشته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی با مشارکت تمامی ذینفعان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری از مهم‌ترین اقدامات در بخش احیای تالاب گاوخونی بود.

وی با اشاره به ایجاد ۶ مدرسه تالابی در اصفهان گفت: دراین راستا همچنین ظرفیت‌سازی در جوامع محلی و ذی‌نفعان، جلب مشارکت مردم، ایجاد و توسعه مدارس تالابی و برگزاری نشست‌های مشورتی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد از برنامه‌هایی است که در راستای حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی مدنظر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان اضافه کرد: در بخش مدیریت پسماند نیز اقداماتی خوبی در دولت یازدهم انجام شد که اجرای مدیرت پسماند در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان و تدوین برنامه مشترک برای مدیریت پسماندهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان با تجهیز 100 درصد بیمارستان‌های استان به سیستم بی‌خطر ساز پسماند عفونی با پیگیری‌های این اداره و افتتاح بزرگ‌ترین مرکز امحای مدیریت پسماند صنعتی و ویژه در کشور از فعالیت‌های مهم بود.

ظهرابی در ادامه گفت: 93 درصد جمعیت استان تا پایان سال 96 تحت پوشش کارخانه‌های تولید کود کمپوست قرار می‌گیرند که این مورد از اولویت‌های اداره کل حفاظت از محیط‌زیست در سال جاری است.

وی در رابطه با حفاظت محیط‌ زیست طبیعی اضافه کرد: افزایش جمعیت حیات‌وحش شاخص در مناطق تحت مدیریت از اقدامات شایسته حفاظت محیط‌زیست بوده چرا که در سال 92، 21 هزار و 977 عدد پستاندار در حیات‌وحش استان داشتیم که این رقم در پایان سال 95 به 29 هزار و 15 عدد افزایش یافت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال 92 تعداد مناطق حیات‌وحش در استان اصفهان 9 عدد بود که این عدد در اواخر سال قبل به 12 عدد رسید که در دولت یازدهم یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و یک اثر طبیعی ملی به تعداد پارک‌ها و عناصر حیات‌وحش محیط‌زیست استان اصفهان اضافه شدند.

ظهرابی ادامه داد: افتتاح اولین پاسگاه محیط‌بانی خیرساز در کشور واقع در پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو از توابع شهرستان تیران و کرون جزو افتخارات اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان در دولت یازدهم است.

وی اظهار کرد: در رابطه با فناوری‌های نوین نیز اقدامات خوبی از سوی اداره حفاظت از محیط‌زیست صورت گرفته است که راه‌اندازی مرکز پایش آنلاین صنایع بزرگ استان و پایش تصویری و حفاظت نوین پارک ملی کلاه قاضی با نصب 11 دوربین و سامانه انتقال تصویر از فعالیت‌های این اداره در حوزه فناوری‌های نوین بوده است.

ظهرابی با تأکید بر لزوم مهار کانون‌های ایجاد غبار در استان اصفهان ادامه داد: قریب به یک میلیون و 100 هزار کانون ایجاد غبار در استان اصفهان داریم و یکی از راه‌های مهار آن‌ها، احیای زاینده‌رود است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان گفت: در صورت وجود نداشتن آب در تالاب گاوخونی در آینده با معضل پخش فلزات سنگین در هوا مواجه می‌شویم چراکه به گرد و غبار می‌چسبند و پخش می‌شوند و این فلزات برای انسان و محیط‌زیست مضر است.

وی با بیان اینکه تلاش برای احیای زاینده‌رود به خاطر تضمین سلامت فرزندان و آیندگان ایران است، ادامه داد: جلسه‌های متعددی با ذی‌نفعان تالاب گاوخونی از جمله کارشناسان در چهارمحال و بختیاری تشکیل و برنامه‌ای با عنوان برنامه جامع تالاب بین‌المللی گاوخونی ایجاد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا