آیرینا فردریکا تارویدا در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان مطرح کرد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

آیرینا فردریکا تارویدا در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان مطرح کرد:

افزایش مخاطب جوان با جشنواره ی فیلم کودک

آیرینا فردریکا تارویدا، کارگردان اهلِ لتونی «جنگلی (لِشی)» جشنواره را فرصتی برای دور هم جمع شدن هنرمندان بر شمرد و گفت: کودکان، نوجوانان و سایر شرکت‌کنندگان می‌توانند با تازه‌ترین آثار کارگردانان ایرانی و خارجی آشنا شوند.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، این کارگردان درباره مشخصات فیلم «لِشی» اظهار کرد: فیلم من داستان کودکی است به نام فِدیا که با شِلی، روح جنگل از اساطیر اسلاویک آشنا می‌شود. این داستان من را یادِ داستان‌هایی می‌انداخت که وقتی کودک بودم برایم تعریف می‌کردند. ایده این بود که جهانی خارق‌العاده را پیش چشم مخاطبان بیاوریم که آن ابهامِ میان تخیل واقعیتِ خاص کودکان اداره‌اش می‌کرد. همه‌مان می‌دانیم فانتزی در زندگی کودکان نقشی مهم دارد و بدین ترتیب باور دارم که آن نوع فانتزی باید بازتابی از درکِ آنها از واقعیت قلمداد شود.

وی افزود: دیگر جنبه‌ی مهمی که دوست دارم به آن اشاره کنم حضور کاراکتری است که باعث می‌شود رفتارِ قهرمان کم سن و سال داستان، در قبال خانواده‌اش و طبیعت و همینطور نگاه‌ش به جهان عوض شود. از آنجا که فیلم‌های کودک باید اهداف روشنِ آموزشی داشته باشند، وجود این کاراکتر برای مخاطب جوان مغتنم است.

فردریکا تاکید کرد: این رویکرد برای رشد شخصی و اخلاقی کودک ضروری است کودکان می‌توانند با تماشای فیلم سرگرم شوند و در عین حال پس از ترک سالن چیزی هم برای‌شان به یادگار بماند.

فیلمساز اهل لتونی با اشاره به جشنواره فیلم کودک و نوجوان ایران، گفت: توزیع کننده‌ی فیلم، داوید اباتشیان، دنبال رویدادهای بین‌المللی بود که فیلم را در آن به نمایش بگذارند و جشنواره‌ی اصفهان را پیشنهاد داد. دلیلش هم شباهت تاریخی جشنواره‌ی اصفهان با رویدادی در ایتالیا (جشنواره‌ی فیلم جیفونی) است.

فردریکا ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره اصفهان تاکید کرد: برگزاری جشنواره برای کودکان و نوجوانان راهی عالی برای ترویجِ فیلم‌های کوتاه و بلندی است که برای مخاطب نوجوان هدف گذاری شده است. آنقدری که من می‌دانم جشنواره‌های زیادی نیست که به فیلم‌های کودک اختصاص داشته باشد؛ گرچه این اواخر تعدادی رویداد فرهنگیِ مشابه در سرتاسر جهان برگزار می شود.

وی ادامه داد: افراد زیادی با تماشای فیلم‌های کودک به انیمیشن و فیلمسازی علاقه‌مند می‌شوند سن‌شان کم است و تحت تاثیر جادوی سینما قرار می‌گیرند. چه کسی می‌داند؛ شاید یکی از همین تماشاچی‌های فیلم‌ها در اصفهان از دیدن فیلم‌ها الهام بگیرد و راه فیلمسازی را پیش بگیرد. چنین جشنواره‌هایی فرصتی فراهم می‌آورد تا هنرمندان دور هم جمع شوند و در همین حین، کودکان، نوجوانان و سایر شرکت‌کنندگان می‌توانند با تازه‌ترین آثار کارگردانان ایرانی و خارجی آشنا شوند.

این کارگردان اروپایی ضمن ابراز امیدواری از شناخت سینمای ایران به واسطه جشنواره کودک، گفت: هر سال فیلم های زیادی با موضوع کودک ساخته و اکران می‌شود که هم بُعد سرگرمی دارد، هم آموزش. به باور من فیلم ابزاری عالی برای آموزش ارزش‌های درست و الهام کودکان و نوجوانان فراهم می‌آورد. بنابراین، با انتخاب رویکرد درست و به تصویر کشیدن داستان‌های ملموس می‌توان جای ارزش‌های واقعی را در ذهن نسل نو باز کرد که آینده سازانِ ما هستند. همین است که کیفیت فیلم‌های کودک و آموزه های آنها اهمیت می یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا