کرسی شهرداری شایسته شهردارفعلی /اصفهانی خلاق باشهرداری خلاق

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

کرسی شهرداری شایسته شهردارفعلی /اصفهانی خلاق باشهرداری خلاق

همین چند سال پیش بود که پس از گذشت ۲۲ روز از استیضاح شهردار اصفهان شورایی‌ها، “مهدی جمالی نژاد” را به‌عنوان شهردار اصفهان انتخاب کردند.
جمالی نژاد گزینه پاک دستی به شمار می‌رفت مورد تأیید همگان بود، اگرچه پشتوانه سیاسی محکمی چون سلف خود نداشت اما با روابط عمومی بالای خود می‌توانست قایق طوفان‌زده مدیریت شهری به دریای آرام هدایت کند.
درنتیجه جمالی نژاد با ۴۶ سال سن و با کسب ۱۹ رأی موافق و دو رأی ممتنع جوان‌ترین شهردار اصفهان پس از انقلاب اسلامی شد و بر مسند شهرداری اصفهان نشست.
اگر نیم‌نگاهی به پرونده فعالیت‌های دکتر جمالی نژاد کنیم آوازه بسیاری از طرح‌هایش به گوش سایر استان‌ها رسیده و به‌عنوان یک طرح ملی پیاده‌سازی شده به‌عنوان‌مثال اصفهان از قدیم شهر دوچرخه نامیده شده و در حال حاضر بیش از ۴۸ ایستگاه ثابت دوچرخه در این شهر وجود دارد که شهروندان می‌توانند با مراجعه به این ایستگاه‌ها دوچرخه به امانت بگیرند و استفاده کنند و دوباره به همان ایستگاه تحویل دهند.
طرح هر هفته چند افتتاح نوار خدمت به مردم اصفهان را پررونق و فاصله بین مناطق محروم و برخوردار در تأمین خدمات سرانه شهری را کمتر می‌کند چراکه هدف آن از بین بردن چهره محرومیت شهر است.
وقتی به زحمت هایی که شهرداردلسوز اصفهان برای نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری همشهریانش می کشید فکر می کنم که برا ترقیب همکاران و همشهریانش صبح ها با دوچرخه به محله کار می رفت همیشه در دل او را تحسین می کردم چرا که بعد از جلسات بسیار و برنامه های فشرده طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو را در غالب پویش ترافیکی با عنوان “هوای اصفهان راداریم” در پنج گام آغازکرد ومی توان با افتخار گفت در حال حاضر الگویی برای تمام استان‌های کشور شده است.
اصفهان از سال ۹۴پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه پروژه های عمرانی  داشته و با وجود شهرداری همچون جمالی نژاد تا  سال ۱۴۰۰ می تواند با ارائه برنامه ها ی کاربردی و جامع ، با حداقل هزینه و بهره وری بالا اصفهانی خلاق ، دانش‌محور و الکترونیک را برای همشهریانش رقم بزند.

طراحی طرح داور ترافیک، پایش رفتار عابران پیاده، طراحی طرح‌های ارتقای سلامت عابران پیاده، طراحی بسته چندرسانه‌ای پویش مردمی، طراحی چالش جهانی شهرداران دوچرخه‌سوار، طراحی پویش مردمی یکشنبه‌های اتوبوسی، انعقاد تفاهم‌نامه با چندین دانشگاه، طراحی بسته بین‌المللی پویش مردمی برای یونسکو و سازمان ملل متحد و… گوشه‌ای از طرح‌های عظیم شهردار شهر گنبدهای فیروزه‌ای است.
از سوی دیگر پروژه‌های بی‌شمار عمرانی که باهدف رفع مشکلات مردم و ساماندهی معضلات شهری ارائه و به بهره‌برداری رسیده درنهایت می‌توان با اطمینان خاطر گفت حال شهرمان به لطف شهردار باتدبیرمان خوب است.
انجام فعالیت‌های عمرانی با چشم اندازاصفهان باید به صورت برنامه محور باشد و همین شهردار با انگیزه و پویا با ارائه ایده های ناب و کارآمد خود اصفهان را به سوی هدف اصلی هدایت کند.
اصفهان به‌خودی‌خود زیباست اما شهرداری طی این دو سال در کنار تمام اقداماتی انجام‌شده زیباسازی فضای سبزو حفظ آثار باستانی را دراولیت کار خود قرار داده تا باغ شهر قدیمی اصفهان اصالت و قدمت خود را حفظ کند و از سوی دیگر با گرایش به شیوه های مدرن دیپلماسی شهری، ایجاد گفت‌وگو، بهبود روابط و تفاهم و اعتماد میان شهرها و ملت‌ها را برقرار کند؛ دیپلماسی فعال شهری ابزار نفوذ میان سایر ملت‌ها و معرفی اصفهان و ایران به سایر ملل دنیا است.
رویکرد اخلاق مدارانه همراه باصداقت شهردار اصفهان در برخورد با کارمندان، کارکنان، مدیران و مردم و همچنین شخصیت مردم‌دوست و گرم وصمیمی او در دیدارهای گاه و بی گاه مردمی که ساعت‌ها وقتش را برای شنیدن درد و دل شهروندان صرف می گیرد جای تحسین تقدیر دارد که به دور از هر جناح و سمت و سوی سیاسی و صرفا با هدف بهره وری و کارایی و عملیاتی کردن اهداف و ایده ها ی نو در حال فعالیت و تلاش و کوشش است.
شهردار با تدبیر اصفهان هم‌اینک با حوزه اقتدار، محکم و استوار در حوزه عمرانی ورود پیدا کرده و روزهای دشواری را در تنهایی می‌گذراندبه امید آنکه سال ۱۴۰۰ اصفهانی متفاوت را به همشریانش تقدیم کند.
او در توجیه و بسط گفتمان مدیریتی خود آن‌چنان تنهاست که خود از هر میز خطابه که فرصت کند، به تشریح گفتمان شهر خلاق و دانش‌محور می‌پردازد و بیش از همه واقف است که بدنه شهرداری توان حرکت پا به‌پای او را ندارد چرا که اتاق فکری در کار نیست که به تولید محتوا و مقاوم‌سازی و پشتیبانی برای شهرداری بپردازد و هیچ نیرویی به پویایی و عملگرایی جمالی نژادی نیست که خود زاده ی اصفهان است و برای آبادانی و پیشرفت شهرش دلسوزانه تلاش می کند.

او امیدوار است در آینده شهردار تنها با نظر و رأی مردم انتخاب شود نه با سیاست های متناقض شوراهای شهر چرا که باطن شهردار با تدبیر اصفهان هم‌اکنون کاملاً شبیه شهر اصفهان شده،  شهری با ساختار سنتی، تفکر پست‌مدرن و رونمای مدرن از اندیشه شهر سازی نو و متفاوت.

خبرنگاروانتشار دهنده:علیرضاهژبری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا