برقی کردن مسیر ریلی مشهد – تهران معطل اعتبار است

سرویس خبری روزنامه ارک- مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: پروژه برقی سازی مسیر ریلی مشهد – تهران آماده اجرا و نیازمند تامین اعتبار و فاینانس است.

محمدهادی ضیایی مهر در گفت و گو با ایرنا کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را دو میلیارد دلار اعلام کرد.

وی افزود: تمام مجوزها برای اجرای این طرح اخذ و قرارداد تجاری آن نیز با کنسرسیوم ایران – چین به سرپرستی شرکت ایرانی منعقد شده لذا فقط منتظر تامین منابع از طریق فاینانس طرف چین هستیم.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: با اجرای این پروژه زمان سیر قطارها در مسیر تهراه – مشهد از 12 ساعت به هشت ساعت و در مرحله نهایی به شش ساعت کاهش می یابد.

وی در ادامه اظهارداشت: مطالعات پایه و تفضیلی پروژه راه آهن گرگان – مشهد به طول 650 کیلومتر نیز انجام شده و از هر لحاظ آماده شروع عملیات اجرایی است.

ضیایی مهر افزود: عملیات زیرسازی 50 کیلومتر از مسیر این خط ریلی در حوزه خراسان شمالی در حال انجام است و امیدواریم با تامین منابع مالی این پروژه از مسیر مشهد نیز شروع شود.

وی اعتبار امسال راه آهن گرگان – مشهد را 33 میلیارد اعلام و بیان کرد: این رقم بسیار ناچیز می باشد زیرا فقط بخشی از مطالعات را پاسخگو است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای ریلی این خطه گفت: پارسال خراسان رضوی با جا به جایی 13 میلیون و 600 هزار مسافر رتبه نخست را این نظر در کشور کسب کرد و با اختلاف یک میلیون نفر از تهران پیشی گرفت.

وی افزود: هم اکنون از 25 شهر و مرکز استان قطار بطور مستقیم به مشهد رفت و آمد می کند و 51 درصد قطارهای مسافربری ایران در مسیر این شهر بکار گرفته شده اند. ضیایی مهر تاکید کرد: این وضعیت بیانگر ضرورت توسعه ریلی این مسیر با توجه به ظرفیتهای بالای خراسان رضوی است.

وی همچنین توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد، افزایش ظرفیت پایانه و ساخت پایانه شماره دو این ایستگاه را با اعتبار چهار هزار و 500 میلیارد ریال جزو اولویتها ذکر و بیان کرد: هم اکنون اقداماتی در این خصوص شروع شده اما نیازمند تامین اعتبارات است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی افزود: مطالعه و آغاز عملیات اجرایی راه آهن مشهد – چابهار نیز به طول هزار و 400 کیلومتر از دیگر طرحهای مهم است.

وی گفت: عملیات زیرسازی 300 کیلومتر این مسیر از چابهار به سمت ایرانشهر در حال انجام است.

ضیایی مهر گفت: مطالعات پایه بقیه این مسیر از زاهدان به سمت مشهد شروع شده و به محض تامین منابع، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

پنج قطعه پرنده شکاری در مهاباد

به دامان طبیعت بازگشتند

سرویس خبری روزنامه ارک- پنج قطعه پرنده شکاری مجروح که توسط دوستداران حیات وحش به اداره حفاظت محیط زیست مهاباد تحویل داده شده بودند، پس از مداوا و بهبودی روز سه شنبه به دامان طبیعت بازگردانده شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید این مطلب افزود: این پرندگان شکاری شامل دو قطعه سارگپه، دو قطعه عقاب طلایی و یک کرکس مصری مجروح و ناتوان از پرواز بودند که توسط دوستداران محیط زیست به این اداره تحویل داده شده بودند.
کامران حسینی گفت: این پنج قطعه پرنده شکاری به مدت 10 روز در این اداره مداوا و نگهداری شده و پس از مداوا و اطمینان از سلامتی آنها در مناطق کوهستانی این شهرستان که از زیستگاههای اصلی این گونه پرندگان است، رها سازی شدند.

وی گفت: یک قطعه از این پرندگان از نوع کرکس مصری است که جزو گونه های کمیاب و بسیار نادر است که در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) به عنوان یک گونه در معرض خطر طبقه بندی شده است.

وی با قدردانی از مشارکت دوستداران محیط زیست در جمع آوری پرندگان مجروح از طبیعت و تحویل آن به اداره محیط زیست اظهار کرد: بازگشت دوباره این پرندگان به طبیعت می تواند در حفظ بقای این گونه های نادر در منطقه مفید باشد.
وی ادامه داد: هفته گذشته نیز دو قطعه پرنده شکاری شامل یک قطعه سارگپه و یک قطعه عقاب طلایی که توسط دوستداران محیط زیست تحویل این اداره داده شده بودند، در دامن طبیعت مهاباد رهاسازی شدند.

حسینی گفت: با نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست در این شهرستان موجی از رهاسازی پرندگان و پشیمانی از شکار در این منطقه ایجاد شده به طوری که در سال گذشته بیش از 100 قطعه پرنده شکاری و زینتی در مهاباد رهاسازی شد و 60 شکارچی این شهرستان نیز با دست کشیدن از شکار به دوستداران محیط زیست پیوستند.

سارگپه با نام انگلیسی (Long-legged Buzzard)، نام علمی (butte ruinous) از راسته شاهین سانان و تیره عقابیان بوده که طول 60 تا 65 سانتیمتر و رنگ پر و بال بسیار متنوع از قهوه ای مایل به خرمائی پررنگ با سطح شکمی کرم رنگ و رگه رگه تا تقریبا سیاه با سطح شکمی قهوه ای خیلی پررنگ، سر پرنده بالغ معمولا کمرنگ، دم اغلب دارچینی و بدن راه راه عرضی دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا