اولین روزنشست گروه 20؛ ازاختلافات اعضا با آمریکا تا دیدار ترامپ- پوتین

پایگاه خبری ارک خبر-تهران:

اولین روزنشست گروه 20؛ ازاختلافات اعضا با آمریکا تا دیدار ترامپ- پوتین

تهران-ایرنا- نشست گروه20 دیروز درحالی در میان تدابیر شدید امنیتی درهامبورگ آلمان آغاز شد که اولین روز این نشست تحت تاثیر دیدارهای مهم از جمله دیدار ترامپ و پوتین، اظهارنظرهای مقامات ارشد جهان درمورد مسائل مهم بین المللی واختلافات اعضا با آمریکا برسرتوافقنامه آب وهوایی پاریس و اعتراضات گسترده علیه این نشست قرار گرفت.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا، نشست گروه 20 با حضور مقامات ارشد 19 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا وهمچنین نمایندگان مدعو میهمان از سازمان ها و اتحادیه های بزرگ اقتصادی و سیاسی برگزار می شود.

آغاز رسمی اجلاس
دوازدهمین نشست سران کشورهای صنعتی و نوصنعتی موسوم به نشست ‘گروه 20’ به میزبانی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تحت تدابیر شدید امنیتی در شهر هامبورگ این کشور، آغاز به کار کرد. مرکل صدراعظم آلمان با حضور در محل این نشست، از سران شرکت کننده استقبال رسمی به عمل آورد.
نشست گروه 20 که شامل کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا می باشد، امسال با توجه به سیاست های انزواگرایانه دولت دونالد ترامپ، صحنه اختلافات بی سابقه و همچنین رقابت ها و ائتلاف های جدید برای تعیین سیاست های جهانی است.
گروه بیست یا (G-20) متشکل از 19 اقتصاد برتر جهانی و اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا به عنوان یک مجموعه در این گروه جای گرفته است. البته موضوع عضویت در این گروه صرفا در ارتباط با بزرگی اقتصاد آنها نیست. چون در بین این کشورها، کشورهایی قرار دارند که اقتصاد آنها بزرگ تر از اقتصاد ایران، سوئد، تایوان یا ونزوئلا نیست، اما در اظهارات آنگلا مرکل
مرکل در نهار کاری با سران گروه 20 گفت: باید آماده مصالحه باشیم
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در یک نهار کاری رسما از رهبران کشورهای عضو گروه 20 استقبال کرده و به آنان خوشامد گفت.
مرکل بعد از استقبال از مقامات گروه 20، در سخنانی در نهار کاری خطاب به رهبران شرکت کننده در این نشست تاکید کرد که آنان باید به اختلافات خود آگاه باشند و در عین حال ‘تنها در حالی می توان به راه حل مشکلات دست یافت که آماده مصالحه باشیم.’
وی افزود یقین دارد که هر یک از سران کشورهای عضو گروه 20 تلاش خواهد کرد تا به ‘نتایج خوب’ دست یابد. وی در این خوشامدگویی رسمی گفت میلیون ها نفر امیدوارند که آنها بتوانند مشکلات دنیا را حل کنند.

دیدار مرکل و ترامپ
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه همزمان با آغاز نشست گروه 20در هامبورگ آلمان، با یکدیگر دیدار کردند.
در این دیدار موضوعات آب و هوایی،تجارت آزاد و مسایل مهم سیاسی و اقتصادی جهانی مورد بحث و قرررسی قرار گرفت.

دیدار ترامپ – پوتین
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه عصر روز جمعه در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در هامبورگ دیدار کردند؛ دیداری که در مرکز توجه رسانه های جهان قرار گرفت.
ترامپ در آغاز نشست رسمی دوجانبه با پوتین به خبرنگاران گفت: من و پوتین درباره مسائل مختلفی (در گذشته) بحث کرده ایم و گفت وگوهای خوبی داشته ایم و امروز هم مذاکره می کنیم و این ادامه خواهد یافت .
ترامپ با بیان اینکه ‘نگاه ما به اتفاقات بسیار مثبت برای روسیه و آمریکا و همه طرف های ذینفع است’ ، خطاب به روسیه گفت: بودن با شما مایه افتخار است.
پیشتر سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که در دیدار رئیس جمهوری این کشور و همتای آمریکایی، مساله سوریه و اوکراین در دستور کار قرار دارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیشتر همزمان با آغاز نشست گروه 20 در هامبورگ، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:‌ در انتظار دیدار با پوتین و طرح موضوعات گوناگون برای گفت و گو هستم.
در همین حال ‘ولادیمیر پوتین’ رئیس جمهوری روسیه پس از دیدار طولانی روز جمعه با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در هامبورگ ، گفت که با او درباره مسائل اوکراین ، سوریه ، مبارزه با تروریسم و همچنین امنیت سایبری گفت وگو کرد.
پوتین پس ازپایان دیدار دوساعته با ترامپ افزود: گفت وگویی بسیار طولانی با رئیس جمهوری آمریکا داشتم و مسائل مختلفی مانند اوکراین ، سوریه و سایر مشکلات و برخی مسائل دوجانبه مطرح شد. ما بار دیگر به موضوع های مبارزه با تروریسم و امنیت سایبری نیز بازگشتیم و درباره این مسائل گفت و گو کردیم.
دیدار روز جمعه اولین دیدار رو در روی رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا بود و با توجه به مطالب مطرح شده در ماههای گذشته در خصوص مداخله روسیه در انتخابات آمریکا ، این دیدار مورد توجه خاص رسانه ها قرار گرفت. همچنین برخی رسانه ها به نقل از مقام های آمریکایی از توافق آمریکا و روسیه در مورد آتش بس در سوریه خبر داده اند.

پوتین و درخواست از گروه 20 در مورد مسئله تروریسم
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در آلمان گفت از کشورهای گروه 20 خواهم خواست در مبارزه با تروریسم تلاش های نزدیک تری داشته باشند.
پوتین پس از دیدار با رهبران چین، هند، برزیل وآفریقای جنوبی گفت: روسیه درخواست خواهدکرد تا کشورها’با هم زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ایدئولوژیک گسترش تروریسم را از بین ببرند.’
وی پیش از آغاز دیدار رهبران عضو گروه 20 اظهارداشت: هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی با این پلیدی مقابله کرده و به طور قابل قبولی از شهروندانش حفاظت کند
حمله به ماموران امنیتی هتل محل اقامت پوتین
افراد ناشناس به ماموران امنیتی هتل محل اقامت رئیس جمهوری روسیه و همراهانش در هامبورگ آلمان حمله کردند.
خبرگزاری تاس به نقل از روزنامه ‘ بیلد’ گزارش داد، در حالی که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان به سر می برد، افرادی ناشناس به ماموران امنیتی محل اقامت وی و همراهانش حمله کردند.

هدف اصلی شرکت نخست وزیر انگلیس در اجلاس گروه 20
«ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس بامداد جمعه در هنگام ورود به هامبورگ برای شرکت در نشست گروه 20 عنوان کرد که اصلی‌ترین هدف او از این سفر، ترغیب سران کشورهای جهان به تلاش برای مقابله با حمایت مالی از تروریسم است.
«می» در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: دولت انگلیس از طریق همکاری با بخش‌های مالی، به مسئله حمایت از تروریسم توجه کرده و ما این تجربه را [در جریان این نشست] به دنیا عرضه خواهیم کرد.
وی افزود: در حالی ‌که عرصه را برای تروریست‌ها تنگ کرده‌ایم، باید تلاش کنیم تا اندیشه تروریسم را پیش از آنکه افراد آسیب‌پذیر را هدف قرار دهد، نابود کنیم. ما بایستی از هر زاویه‌ای با تهدید تروریسم مقابله کنیم که این مسئله شامل اقدام علیه حمایت مالی از تروریسم و همچنین نظارت بر پیکارجویانی می شود که از میدان جنگ پراکنده می‌شوند (از عراق و سوریه به کشورهایشان بازمی گردند).
وی همچنین عنوان کرد: چنانچه در این نشست، طرحی مبنی بر تحریم کره شمالی به دلیل آزمایش موشکی اخیر این کشور مطرح شود، از آن حمایت خواهد کرد.

فشارها به ترامپ در مورد توافق نامه آب و هوایی پاریس
سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس گروه 20 در هامبورگ آلمان خواستار تعهد کشورهای عضو این گروه شامل آمریکا برای اجرای توافقنامه آب و هوایی پاریس شدند.
ترزا می نخست وزیرانگلیس نیز گفت: رهبران گروه 20 از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می خواهند این توافقنامه را اجرا کند.
کشورهای برزیل، روسیه، چین و هند که عضو گروه موسوم به ‘بریکس’ هستند در اعلامیه مشترکی از کشورهای گروه 20 خواستند تا به رغم تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس، آن را اجرا کنند.
شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز گفت: توافقنامه پاریس یک اجماع مهم است که به راحتی محقق نخواهد شد و به راحتی نیز نباید از آن صرف نظر کرد.
‘می’ نخست وزیر انگلیس هم گفت: رهبران گروه 20 باید از ترامپ بخواهند در تصمیم خود مبنی بر خروج از این توافقنامه تجدید نظر کند.
وی گفت: ما مذاکرات دوباره درباره توافقنامه پاریس نخواهیم داشت و این توافقنامه به قوت خود باقی می ماند. اما می خواهم ببینم که آمریکا به دنبال یافتن راهی برای پیوستن دوباره به آن است.
ترامپ بارها از توافق آب و هوایی پاریس انتقاد کرده و آن را مانع برنامه های صنعتی خود دانسته است. این توافقنامه از همه 195 کشور امضا کننده می خواهد تا با اجرای طرح های داوطلبانه، برای کاهش گازهای آلاینده کره زمین اقدام کنند
منابع اروپایی گفته اند که اختلافاتی بر سر بیانیه پایانی گروه 20 که بعدا توسط سران این گروه امضا می شود، وجود دارد که مهم ترین موضوع به مسائل آب و هوایی مربوط می شود.

هامبورگ صحنه اعتراض های خشونت آمیز با ده‌ها زخمی
خبرنگار شبکه تلویزیونی دویچه وله مستقر در محل برگزاری نشست گروه 20 در هامبورگ، از زخمی شدن 111 نیروی پلیس و دستگیر شدن 44 نفر از معترضان به این نشست خبر داد.
این خبرنگار افزود: 44 نفر از معترضان توسط ماموران پلیس ضد شورش دستگیر و روانه زندان شده اند.
پلیس ضدشورش آلمان همزمان با برگزاری نشست گروه 20 در شهر هامبورگ، با مخالفان و معترضان خیابانی که در خیابان های این شهر تجمع کرده بودند، درگیر شد.
همچنین تظاهر کنندگان و مخالفان اجلاس سران گروه 20 مانع از حرکت خودروی ملانیا ترامپ همسر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و شرکت وی در یک برنامه مرتبط با همسران مقامات کشورهای شرکت کننده در این نشست شدند.
روزنامه آلمانی ‘برلینر سایتونگ’نوشت:تظاهر کنندگان مخالف اجلاس گروه20 در هامبورگ از شرکت همسر رئیس جمهوری آمریکا در برنامه همسران سران این نشست جلوگیری کردند و وی نتوانست محل اقامت خود را ترک کند.
سخنگوی ملانیا ترامپ به رسانه های آلمان گفت: هیچ نیروی امنیتی برای کمک به وی جهت حرکت به سمت محل برگزاری نشست وجود نداشت.

درخواست رئیس شورای اروپا از سران گروه 20
«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا روز جمعه همزمان با آغاز نشست گروه 20 در هامبورگ در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:‌ سران شرکت کننده در نشست گروه 20 موضوع قاچاق انسان را در اولویت قرار دهند.
توسک افزود:ازهمه رهبران شرکت کننده درنشست گروه 20 می خواهم تا (مجدانه) پیگیر تحریم های سازمان ملل متحد علیه قاچاقچیان (انسان) باشند.
وی درادامه تاکید کرد: این حداقل کاری است که می تواند در سطح جهانی ( برای مقابله با این پدیده شوم) صورت گیرد.

پیام پاپ برای گروه 20
پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها در پیامی خطاب به اجلاس جی 20 در هامبورگ، با تاکید بر اینکه جنگ هرگز یک راه حل نیست از جهان خواست تا به فجایع بیهوده پایان داده و مسابقه تسلیحاتی را متوقف کنند.
پاپ روز جمعه در پیامی خطاب به اجلاس جی 20 افزود: در قلب و ذهن دولتمردان و هرکدام از مراحل اجرای تدابیر سیاسی، نیاز به اولویت دادن به فقرا، پناهجویان ، دردمندان، بی خانمان ها و مستضعفین بدون تبعیض برای کشور، نژاد، مذهب و فرهنگ و رد درگیری ها مسلحانه است.
پاپ گفت: داستان امروز بشریت چشم اندازی گسترده از درگیری های کنونی و یا بالقوه است.جنگ هرگز یک راه حل نیست و من مجبورم که از جهان بخواهم که به این فجایع بیهوده پایان دهد.
وی افزود: هدف جی 20 ، حل مسالمت آمیز اختلافات اقتصادی است اما اگر همه طرفین متعهد به کاهش سطح تعارض ها نشوند و مسابقه تسلیحاتی کنونی را متوقف نکنند، این امر غیر ممکن می شود.

بیانیه اول نشست گروه 20
نشست روز جمعه گروه 20 با بیانیه ای پایان یافت که حول محور مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تامین مالی و گسترش آن از طریق فضای مجازی بود.
سران 19 کشور توسعه یافته و در حال توسعه و اتحادیه اروپا در پایان نشست امروز گروه 20 در هامبورگ آلمان، بیانیه مشترکی را منتشر کردند که پیرامون مبارزه باتروریسم و جلوگیری از تامین مالی و گسترش آن از طریق فضای مجازی بود.
شرکت کنندگان در این نشست با محکوم کردن تمامی حمله های تروریستی در سراسر جهان، بر اتحاد در مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن تاکید کردند و گفتند: هیچ فضای امنی در جهان برای تامین مالی تروریسم نباید وجود داشته باشد.
اعضای گروه 20 تعهد کردند برای پیشگیری از استفاده از فضای مجازی جهت اهداف تروریستی با بخش خصوصی همکاری کنند و محتوایی که محرک تروریسم باشد فیلتر شود.
همچنین دولت ها باید در مقابله با تهدیدی که از بازگشت تروریست های خارجی به کشورهای خودشان ایجاد می شود تبادل اطلاعات کرده و از ایجاد پایگاه توسط آنان در کشورشان پیشگیری کنند.
در این بیانیه همچنین آمده است که کشورها باید در مقابله با تهدیدهای فزاینده و آسیب پذیری های موجود در سیستم امنیتی – هواپیمایی هماهنگی نزدیک داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا