اجرای برنامه‌های ویژه تا تحقق اهداف گردشگری/ قابلیت‌های «تبریز ۲۰۱۸» سکوی توسعه تبریز

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

شهردار تبریز در نشست ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ تشریح کرد؛

اجرای برنامه‌های ویژه تا تحقق اهداف گردشگری/ قابلیت‌های «تبریز ۲۰۱۸» سکوی توسعه تبریز

شهردار تبریز با تشریح اهم اقدامات زیرساختی شهرداری تبریز در خصوص برنامه‌های گردشگری شهر گفت: مدیریت شهری تبریز با همدلی و همراهی مدیریت استان و حمایت، درصدد است تا از موقعیت ارزشمند «تبریز ۲۰۱۸» به عنوان سکوی پیشرفت و توسعه شهر بهره بگیرد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایمنا، شهردار تبریز در سومین نشست ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ با بیان این مطلب اظهار داشت: شهرداری تبریز در سال‌های اخیر، عموم ظرفیت‌های ارتباطی خود را صرف احیای جایگاه ملی و بین‌المللی کلان‌شهر تبریز کرده‌است. عضویت در سازمان های جهانی نظیر اتحادیه کلانشهرهای جهان (متروپلیس)، سازمان پایتخت‌ها و شهرهای اسلامی (OICC)، سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی  (UCLG)، مجمع شهرداران آسیایی(AMF) از جمله عناوینی است که در همین راستا، شهرداری تبریز کسب کرده‌است.

نجفی در ادامه با اشاره به اقدامات عمرانی و زیرساختی شهرداری تبریز گفت: پروژه عظیم پایانه مرکزی تبریز، پس از سه دهه بلاتکلیفی، با تزریق‌های مالی شهرداری تبریز، به بهره‌برداری رسیده‌است. پایانه تبریز، از زیباترین، مجهزترین و بزرگترین مراکز حمل‌و نقل شهری در کشور است که با وسعت ۲۱ هزار مترمربع و با بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان افتتاح شده است.

 

وی ادامه داد: احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز و  بازآفرینی مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا، دو پروژه عظیم شهرداری تبریز است که به زودی، فرصت‌های گردشگری و زیرساخت‌های فرهنگی شهر  را در شرق و شمال شهر متحول خواهد ساخت.

شهردار تبریز احداث پارک‌موزه‌ دفاع مقدس، محوطه‌سازی موزه قاجار و آیتم‌های متعدد تفرجگاه طبیعی عون‌بن‌علی را از دیگر اقداماتی خواند که شهرداری تبریز، به طور ویژه در خصوص مباحث گردشگری تبریز ۲۰۱۸، مد نظر قرار داده است است.

نجفی در ادامه به پروژه عظیم میدان آذربایجان اشاره و خاطرنشان کرد: این اَبَرپروژه به عنوان جراحی ترافیکی تبریز با محوریت دسترسی به چهار مسیر بلوار شهید بابایی، اتوبان پاسداران، بلوار آذربایجان و بلوار ستارخان از طریق خطوط رفت و برگشت در حال اتمام فاز نخست است و  تاکنون ۶۰ میلیارد تومان در اجرای آن هزینه شده است.

وی بازسازی اتوبان پاسداران را از ضرورت‌های ترافیکی شهر در سال‌های اخیر برشمرد و افزود: این پروژه در راستای تحکیم یکی از مسیرهای شریانی کلان‌شهر تبریز و کاهش تلفات و تصادفات با اعبتاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان، پیگیری می‌شود. با توجه به ضرورت اجرای زیرسازی های عمیق، تفکیک مسیر آبهای سطحی و اصلاحات پیچیده هندسی، هزینه اجرای هر کیلومتر طرح، حدود ۲ میلیارد تومان است. پروژه هم‌اکنون در مراحل پایانی است.

شهردار تبریز ارتقای مجموعه عون‌بن‌علی، به جایگاه اکوتوریسم شهری و منطقه‌ای با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان را یادآور شد و افزود: مجموعه عینالی با تملک ۳۰۰ هکتار از اراضی مجاور، اجرای پروژه‌های جنگل‌کاری سالانه، احدث و آبگیری دریاچه ۵۴ هزار مترمکعبی،   ایجاد پارک ۴۰ هکتاری حیات‌وحش،  توسعه منابع آبی مکانیزه، احداث کانال آبروی ۳.۵ کیلومتری، کف‌سازی ۴ کیلومتری، گل‌کاری‌های ماندگار و  فضاسازی‌های طبیعی به یکی از مهم‌ترین کانون‌های گردشگری شمال‌غرب کشور تبدیل شده‌است.

نجفی نوسازی و سامان‌دهی ۱۳۲ پارک‌ و بوستان‌ سطح شهر به همراه جنگل‌کاری‌های ویژه در عباس میرزا به وسعت ۸۰۰  هکتار، آرپادرسی به وسعت ۴۲۰ هکتار، خاوران به وسعت ٣٥ هکتار ، وادی رحمت ۵۰ هکتارو  ائل‌داغی به وسعت ٣٠ هکتاری و همچنین پیشگیری از تغییر کاربری ۳۰۰ هکتار فضای‌سبز را از دیگر اقدامات شهرداری تبریز در حوزه فضای‌سبز خواند.

وی با اشاره به ۱۸۵ سال پایتخت‌نشینی تبریز در طول سه دوره حکومت ایلخانیان، ترکمانان، صفویه اظهار داشت: در این راستا، سامان‌دهی سه مرکز حکومتی در سه محله تاریخی تبریز در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفته است.

 

شهردار تبریز اضافه کرد:  مجموعه تاریخی حسن‌پادشاه و میدان صاحب‌آباد، مهم‌ترین ظرفیت تاریخی در این بخش است که اخیراً طبق تفاهم‌نامه با وزارت راه‌وشهرسازی، استانداری آذربایجان‌شرقی و  اداره‌کل میراث‌فرهنگی، در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفته‌است.

نجفی از خانه‌های تاریخی ختایی، علی‌مسیو و نیکدل، به عنوان خانه‌موزه استاد شهریار، به همراه خانه‌های گردشگرپذیر شهر یاد کرد و افزود: خانه تاریخی کلکته‌چی، سال گذشته توسط شهرداری تبریز تملک شده و هم‌اکنون در مراحل مرمت و احیاست؛ بعلاوه، خانه تاریخی حریری، با حمایت شهرداری تبریز، در حال مرمت بوده و به زودی به عنوان موزه مطبوعات و نگارگری، راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: خانه باغ امامی، از زیباترین خانه‌های قدیمی تبریز، به وسعت ۱۱ هزار مترمربع در محدوده مرکزی شهر واقع شده و سال گذشته از سوی شهرداری تبریز تملک شده‌است. عملیات سامان‌دهی این خانه‌باغ،  با حفظ ساختار بکر و سنتی، در مراحل پایانی است.

شهردار تبریز یادآور شد: تبریز به گواه تاریخ، هشت درب تاریخی از هشت ورودی شهر داشته است. عمده این درب‌ها به مرور زمان فرسوده و از بین رفته‌است. با این حال، درب‌های نوبر، باغمیشه، استانبول و گجیل با استناد به طرح‌های تاریخی، احیا و بازآفرینی شده‌است.

وی با اشاره به این‌که پروژه‌های نورپردازی در سال‌های اخیر، به بخش ثابتی از برنامه‌های زیباسازی شهر تبدیل شده است، گفت: عمارت شهرداری، خانه تاریخی نیکدل، پل قاری، پل سنگی، برج یانقین، دربهای تاریخی تبریز، دربهای بازار تبریز، عمارت استانداری و بازار شیشه‌گرخانه در این راستا نورپردازی شده است؛ بعلاوه در ساخت‌وسازهای معمول نیز، این رویکرد، به خوبی نهادینه شده است.

 نجفی جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی، جشنواره عکس فیروزه، مهم‌ترین رویداد عکاسی شهری و سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه تبریز را از جمله رویدادهای مهم بین‌المللی خواند که در زمینه‌سازی تبریز ۲۰۱۸ نقش موثر داشته است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دیپلماسی شهری تبریز، یادآور شد: تبریز با شهرهای کربلا، غزه، باکو، استانبول، ارزروم، قازان، خجند، گنجه و ماگیلف تفاهم نامه خواهرخواندگی منعقد کرده‌است. شهرهای ووهان و ترابوزان نیز پیمان دوستی و همکاری با تبریز دارند.

شهردار تبریز برگزاری موفق نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفتگوهای همکاری آسیا را نقطه عطفی در تثبیت جایگاه جهانی گردشگری تبریز خواند و گفت: این اجلاس سال گذشته، با پشتیبانی و تدارک ویژه شهرداری تبریز، میزبان ۲۲ کشور عضو بود و طی آن، (بیانیه تبریز) به عنوان دستاورد ارزشمند اجلاس، نقش ارزنده در جلب توجه مسئولان و فعالان گردشگری شهر داشت.

نجفی راه‌اندازی خط هوایی (تبریز – هامبورگ) و سیستم الکترونیکی صدور روادید در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز را از اقدامات مهم تبریز در بخش حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی خواهند.

وی به ظرفیت‌های رسانه‌ای ویژه در شهرداری تبریز اشاره و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، همکاری با رسانه‌های ملی، برون‌مرزی و بین‌المللی، شامل شبکه‌های سراسری سیما، شبکه شما، شبکه‌های المنار لبنان، هابرتورک ترکیه، کانال اولوسال ترکیه، کانال پنج ترکیه، الکوت کویت و همچنین شبکه‌های برون‌مرزی کشورمان از جمله العالم، پرس‌تی‌وی، هیسپان تی‌وی و الکوثر، بخش ثابتی از رویکرد رسانه‌ای و ارتباطی شهرداری تبریز بوده‌است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا