استفاده 300 هزار اصفهانی از خدمات بهزیستی/ایجاد پنج هزار و ۳۴ فرصت شغلی برای افراد تحت پوشش بهزیستی اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان خبر داد
استفاده 300 هزار اصفهانی از خدمات بهزیستی
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان 300 هزار نفر به صورت مستقیم از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند، این تعداد غیر از کسانی هستند که خدمات مشاوره‌ای و … می‌گیرند.

به گزارش ارک خبر، سعید صادقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت این هفته اظهار داشت: شعار هفته بهزیستی(24 تا 30 تیرماه) در سال جاری «بهزیستی محور مسؤولیت و سلامت اجتماعی» تعیین شده است.

وی افزود: در سال جاری 3 راهبرد اساسی برای سازمان بهزیستی تعریف شده که توانمندسازی گروه‌های هدف به ویژه زنان سرپرست خانوار، معلولان و کودکان بی‌سرپرست ترخیص شده از بهزیستی به عنوان نخستین راهبرد است؛ همچنین پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و مشارکت مردم به سمت همراهی در فعالیت‌های بهزیستی نیز از دیگر راهبردهای اساسی بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان 300 هزار نفر به صورت مستقیم از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند، این تعداد غیر از کسانی هستند که خدمات مشاوره‌ای و … می‌گیرند.

وی در ادامه اذعان داشت: امروز دغدغه تهیه ویلچر برای معلولان و تهیه عصا برای نابینایان نداریم بلکه دغدغه اصلی استفاده از توان‌خواهان از امکانات شهری است؛ همچنین بهزیستی نسبت به اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار نیز دغدغه داشته و نگرانی آن سکونت افراد در مراکز غیررسمی است که اگر وضعیت آن‌ها بهبود پیدا نکند، آسیب‌های اجتماعی آنان را فرا می‌گیرد.

صادقی با بیان این که 13 مرکز اورژانس فوریت‌های اجتماعی در حال فعالیت هستند، گفت: مرکز اورژانس فوریت‌های اجتماعی در شهرستان تیران و کرون، سمیرم و شهر جدید بهارستان در هفته بهزیستی همزمان با 150 مرکز در کل کشور افتتاح خواهد شد.

وی با بیان این که در حال حاضر 450 هزار سالمند در اصفهان زندگی می‌کنند، تصریح کرد: اگر برای این افراد که بالای 60 سال سن دارند، برنامه‌ریزی نداشته باشیم در آینده دچار چالش خواهیم شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت بهزیستی در اسناد بالادستی عنوان داشت: در قانوان برنامه ششم بیش از 20 بار از بهزیستی نام برده شده است و تلاش کرده‌ایم بهزیستی را در داخل خانه‌ها و خانواده‌ها وارد کنیم و اعتقاد دارم هر خانه می‌تواند محلی برای آموزش‌های مختلف باشد.

وی اضافه کرد: در تلاشیم تا با غربال‌گری شنوایی و بینایی کودکان نقص‌ عضو را شناسایی کنیم؛ سالیانه 25 تا 30 هزار معلول در کشور به دنیا می‌آیند یا فرد دچار معلولیت می‌شود، با برنامه‌هایی که برای معلولیت‌های ژنتیکی داریم این بخش از معلولیت‌ها را کاهش می‌دهیم.

وی با اشاره به بهبود پرداختی به افراد زیر پوشش بهزیستی عنوان کرد: مستمری که در گذشته 53 هزار تومان بوده از ابتدای سال جاری به 192 هزار تومان افزایش پیدا کرده و طبق برنامه ششم، باید حداقل 20 درصد حقوق پایه ادار کار را دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان این که 192 طرح در سطح استان اصفهان با اعتبار 25 میلیارد تومان افتتاح می‌شود، یادآور شد: قوانین در بحث مناسب‌سازی وجود دارد اما مجری و ضمانت آن را نمی‌بینیم؛ طبق تفاهمنامه‌های صورت گرفته قرار است اصفهان به شهرها دوستدار سالمند بپیوندد.

وی با اشاره به کمک‌های مردمی و اولویت‌های بهزیستی اظهار داشت: مراجعات هفتگی زیادی از طرف خیران برای احداث و راه‌اندازی خانه سالمندان در بهزیستی وجود دارد اما اولویت‌های دیگری از جمله مرکز اعصاب و روان در استان اصفهان وجود دارد که از خیرین تقاضامندیم تا به حوزه‌های دیگر نیز ورود کنند.

صادقی با اشاره به تفاوت واژه کودک خیابانی با کودک کار متذکر شد: کودک خیابانی کودکی است که هم کار می‌کند و هم در خیابان زندگی می‌کند اما کودکان کار کودکان کمتر از 15 سالی هستند که در جامعه کار می‌کنند.

 معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان با بیان اینکه در حوزه اجتماعی طلاق و کودک آزاری در صدر معضلات اجتماعی اصفهان است، گفت: ۱۲ خط ۱۲۳ آماده خدمات رسانی به مردم اصفهان است.

 مرضیه فرشاد با اشاره به اینکه عمده فعالیت ما در حوزه زنان و کودکان است، اظهار داشت: بر این اساس چهار دفتر تخصصی در این زمینه در استان اصفهان فعال است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل بهزیستی استان اصفهان بر فعالیت ۹۰۰ مهد کودک نظارت می‌کند، تصریح کرد: صدور مجوز برای ۵۰ مهد کودک جدید نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۴۰ هزار کودک در استان اصفهان از خدمات مهدهای کودک استفاده می‌کنند، افزود: از این تعداد مهدکودک ۱۵۱ مورد در روستاها وجود دارد ضمن اینکه ۵۱ آدینه مهد نیز در استان اصفهان فعال هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند، اضافه کرد: بر این اساس با در نظر گرفتن جمعیت چهار نفری برای هر خانواده ۴۰ هزار نفر که سه هزار و ۵۰۰ نفر از آنها نیز دانش آموزان و دانشجویان هستند از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند.

فرشاد با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱ کلینیک مددکاری در حوزه زنان در استان اصفهان فعالیت داشت، افزود: در سال جاری نیز مطابق نیاز سنجی صورت گرفته ۲۴ مرکز به تعداد این مراکز افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۷ خانه کودک و نوجوان در اصفهان تحت نظر  بهزیستی در استان اصفهان فعالیت دارند، گفت: تنها یکی از این مراکز دولتی و مابقی خیریه ای هستند که ۴۵۰ کودک و نوجوان در این خانه ها نگهداری می شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه یک سوم کودکان و نوجوانان موجود در مراکز بهزیستی معلول هستند، ابراز داشت: ۵۳۸ کودک نیز توسط بستگان نگهداری می شوند.

وی با تأکید بر اینکه بهزیستی در حوزه درمان و نگهداری کودکان و نوجوانان دچار مشکل مالی است، افزود : در این راستا باید یادآور شوم که حضور خیرین در این بخش نیز ضروری است چرا که بهزیستی مبالغ زیادی را به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بدهکار است و ضروری است که جایگاه کودکان بی سرپرست در طرح تحول سلامت دیده شود.

فرشاد با اشاره به اینکه ۱۲۷ گروه خدمات مالی خودرویی در سطح استان اصفهان فعالیت دارند، اضافه کرد: در سال گذشته این گروه‌های خدماتی به یک هزار و ۹۵۴ خانوار خدمات رسانی کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه اجتماعی، طلاق و کودک آزاری در صدر معضلات اجتماعی استان اصفهان است، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که ۱۲ خط ۱۲۳ در طول روز آماده خدمات رسانی به مردم استان اصفهان است که خط اصفهان به صورت ۲۴ ساعته و خطوط شهرستان‌ها در ساعات اداری پاسخگو است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۳ کودک به مراکز مراقبت از کودکان و نوجوانان ارجاع داده شد، افزود: ۴۳ مورد از این بچه ها از مراکز خارج شدند که ۲۴ نفر به صورت فرزند خوانده بودند و مابقی نیز به به صورت امین موقت واگذار شده‌اند.

فرشاد با اشاره به اینکه در حال حاضر دو هزار زوج در صف انتظار دریافت فرزند هستند، ابراز داشت: همه این زوج‌ها درخواست فرزند دختر دارند که موجودی کمی در این زمینه داریم.

وی در خصوص جمع آوری کودکان خیابانی نیز گفت: کودک کار و کودک خیابانی زباله نیست که جمع آوری شود بلکه کودکی است که متاسفانه بنابر دلایل مشخصی در خیابان‌ها برای تامین مایحتاج زندگی خود و یال خانواده‌اش کار می‌کند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه کودکان کار اغلب در مغازه‌ها و محیط‌های امن برای کار پذیرفته نمی‌شوند و به همین دلیل در خیابان‌ها فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: ما نسبت به هویت این کودکان توجهی نداریم بلکه همه اهداف و برنامه ریزی‌ها ما بر کاهش ورود آسیب به این افراد و ساماندهی آنها معطوف شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۴۹ کودک کار و خیابانی در شهر اصفهان شناسایی شده است، ابراز داشت: از این تعداد ۲۱۳ نفر تبعه غیر ایرانی بودند.

اصغر فیاض با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان اصفهان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از خدمات بهزیستی در بخش‌های مختلف خدمات دریافت می‌کنند، اظهار داشت: همچنین باید توجه داشته باشیم که از ۱۲ سال گذشته تاکنون بخش مزمن بیماران اعصاب و روان نیز به بهزیستی واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه توانبخشی استان اصفهان دارای سه دفتر فعال است، افزود: معلولان، سالمندان و بیماران اعصاب و روان از این دفاتر خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم تخت‌های معلولان و سالمندان در مراکز نگهداری و مراقبت بهزیستی استان اصفهان خالی است، اضافه کرد: این امر بیانگر موفقیت بهزیستی در ارائه خدمات مطلوب درون خانه به افراد تحت پوشش خود است.

وی همچنین از وجود ۷۰۰ کودک و سالمند مجهول‌الهویه در استان اصفهان خبر داد و افزود: این افراد در مراکز توسط مددکاران بهزیستی همه خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

فیاض با بیان اینکه واگذاری فعالیت‌های بهزیستی در بخش توانبخشی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تاکنون ۱۱ درصد از پرونده‌های این بخش برون سپاری شده است که عملکرد خوبی را نیز در این بخش شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مددکاران بهزیستی استان اصفهان نسبت به پرونده‌های موجود بسیار کم است، افزود: به ازای هر یک هزار و ۵۰۰ پرونده یک نیروی مددکار وجود دارد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حوزه مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان و سالمندان عملکرد خوبی را نداشته‌ایم، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که امروز باید بر اساس قانون ۱۲۰ درصد رشد مناسب سازی داشته باشیم و این در حالی است که هنوز به نرخ ۳۰ درصد هم نرسیده‌ایم.

وی افزود: استانداردسازی‌های صورت گرفته نیز مطلوب نیست و برای مثال رمپی که باید تنها پنج درصد شیب داشته باشد در حال حاضر با شیب ۴۵ درصد راه‌اندازی شده است که برای تردد افراد سالم نیز مناسب نیست.

مجتبی ناجی  با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۸ هزار زوج برای غربالگری اختلالات ژنتیکی به مراکز بهزیستی مراجعه کردند، اظهار داشت: همچنین به منظور پیشگیری‌های لازم در سال گذشته دو هزار دختر دبیرستانی در نجف آباد مورد غربالگری اختلالات ژنتیکی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد دختران دبیرستانی در نجف‌آباد زمینه‌های اختلال ژنتیکی داشتند، افزود: از این رو ضروری است که طرح غربالگری در همه مدارس استان اصفهان اجرایی شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه شنوایی سنجی نوزادان نیز مورد توجه قرار گرفته است، ابراز داشت: بر این اساس برای همه شهرهای استان اصفهان دستگاه شنوایی سنجی موجود است و می‌توان کودکان یک و دو روزه را نیز غربالگری کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۸۵ هزار نوزاد شنوایی سنجی شدند، افزود: از این تعداد ۵۰۰ نوزاد مشکل شنوایی داشتند.

ناجی با بیان اینکه در سال گذشته پنج هزار کودک سه تا شش سال در حوزه بینایی سنجی نیز غربالگری شدند، اضافه کرد: این غربالگری‌ها در حوزه پیشگیری تاثیرات بسزایی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان اصفهان ۹.۳ درصد طلاق‌ها در یک سال اول زندگی اتفاق می‌افتد، گفت: همچنین ۴۵ تا ۵۰ درصد طلاق‌ها نیز در پنج سال اول زندگی مشترک اتفاق می‌افتد که این امر بیانگر نیاز به تقویت آموزش‌های قبل از ازدواج در حوزه همسر داری و فرزند پروری است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به کاهش شیوع سه درصدی اعتیاد در استان اصفهان اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که این کاهش نتیجه درمان‌ها و مشاوره‌های مناسب است که باید بیش از گذشته تقویت شود.

وی تصریح کرد: همچنین یادآور می‌شوم که ایجاد اشتغال برای دو هزار و ۵۰۰ معتاد بهبود یافته نیز در کاهش آمار شیوع اعتیاد تاثیر بسزایی دارد.

علی اصغر شاهزیدی  با اشاره به اینکه بهزیستی استان اصفهان در سال گذشته تعهد ایجاد پنج هزار و ۱۳۳ فرصت شغلی برای افراد تحت پوشش خود را داشت، اظهار داشت: پنج هزار و ۳۴ مورد از این تعهد محقق شد.

وی با بیان اینکه ما وظیفه جلب مشارکت مردم برای انجام فعالیت‌های اجتماعی را عهده دار هستیم، اضافه کرد: در سال گذشته به واسطه خیران و کمک‌های نقدی و غیر نقدی ۴۵ میلیارد تومان مشارکت جلب شده است.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان اصفهان ۸۲ مجتمع خدمات رسانی روستایی و ۲۱ مجتمع خدمات رسانی غیر دولتی فعال شده است، ابراز داشت: فعالیت این مجتمع‌ها در تسریع خدمات رسانی قابل توجه بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته برای یک هزار و ۲۹۸ خانوار دارای حداقل دو معلول ۵.۵ میلیارد تومان اعتبار برای تامین مسکن این خانوار هزینه شده است، افزود: برای خانوارهای روستایی ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۸ میلیون تومان وام بانکی و برای خانوارهای شهری نیز ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا