رویای تکمیل آزادراه تبریز- بازرگان/ شیب تند۶۴ کیلومتر ابتدایی راه

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

رویای تکمیل آزادراه تبریز- بازرگان/ شیب تند۶۴ کیلومتر ابتدایی راه

 در حالی که تکمیل آزادره تبریز- مرند – بازرگان به رویایی ناتمام تبدیل شده است، ۶۴ کیلومتر ابتدایی این راه با شیب تند در حال احداث است.

ارک خبربه نقل از مهر،   آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به عنوان یکی از مسیرهای احیا کننده جاده ابریشم بخشی از آزادراه تهران – بازرگان به شمار می رود که مسیر میان تهران و مرز بازرگان را کوتاه تر کرده و با اتصال به مرز کشور ترکیه و پس از آن کشورهای اروپایی، شبکه ترانزیتی شرق به غرب را تکمیل می‌کند.

محور تبریز – بازرگان از نظر ترافیک بین‌المللی در مسیر آسیا – اروپا قرار گرفته که از نظر رشد ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا اهمیت زیادی دارد.

اجرای این آزادراه در ابتدای امر بر عهده پیمانکارانی از کشور ترکیه گذاشته شد اما پس از مدتی این توافق به سرانجام نرسیده و همین امر سبب وقفه‌ای در اجرای طرح شد.

تاکید رئیس جمهور در سفر استانی خود به آذربایجان شرقی نیز منجر به اهمیت دادن بیشتر به پروژه از دید مسئولان انجامید تا اینکه پای پیمانکاران جدید به میان آمده و از همان زمان ساخت و تکمیل پروژه روند شتاب داری به خود گرفت و هم اکنون پیمانکاران با جدیت ماشین آلات و نیروی انسانی خود را به پای پروژه آورده اند تا در طی مدت چهار سال، بتوانند به تعهد خود مبنی بر تکمیل ۶۴ کیلومتر ابتدایی راه عمل کنند.

در این راستا، پای صحبت های پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی و علیزاده، مجری طرح نشسته‌ایم تا در خصوص اهمیت این پروژه و روند اجرایی آن توضیحاتی ارائه کنند.

 

تکمیل کریدور ارتباطی آسیا به اروپا

محمد صادق پورمهدی در خصوص اهمیت این پروژه می گوید: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان در ادامه کریدور اتصالی آسیا به اروپا در سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون نیز با جدیت ادامه می یابد که در مجموع ۲۵۶ کیلومتر دیگر تا اتصال به اروپا نیاز به راهسازی داریم.

معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه در چهار سال گذشته به شکل شبانه روزی برای تکمیل این کریدور تلاش شده، می گوید: با تکمیل این مسیر می توان امر ترانزیت کالا و مسافر را در کمترین زمان ممکن انجام داده و ارتباط آسیا و اروپا با تکمیل آن ممکن شود.

وی در خصوص آزادسازی و تملک قسمت بالایی از اراضی این مسیر می افزاید: یکی از مهم ترین مشکلات عمرانی کار تملک اراضی است اما در این پروژه از تبریز تا صوفیان مسافت ۳۷ کیلومتری آزاد شده و پیمانکار توانسته ماشین آلات خود را بر روی کار آورد.

تزریق سهم ۳۵ درصدی دولت به پروژه

پورمهدی ادامه می دهد: در بحث تامین منابع مالی ۳۵ درصد از منابع پروژه از سهم دولت و ۶۵ درصد از سهم سرمایه گذار خواهد بود که تاکنون خوشبختانه دولت سهم ۳۵ درصدی خود را به پروژه تزریق کرده است که نشان از اهمیت ویژه این مسیر برای دولت دارد.

معاون عمرانی استاندار می افزاید: این پروژه برای اجرا و تسریع کار کمترین مانع را دارد و امکانات لازم نیز در اختیار مدیران پروژه قرار گرفته حال باید پیمانکاران تعداد ماشین آلات خود را زیاد کنند تا فاز اول از تبریز تا صوفیان در کمترین زمان ممکن جلو رود.

وی با اشاره ای به دستور حل مشکلات اجرایی پروژه می گوید: برای اجرای پروژه مشکلاتی همچون تامین آب و برق وجود داشت که این امر در کمترین زمان ممکن با هماهنگی ادارات مربوطه حل خواهد شد و مجبور به استفاده از یک چاه موقت و همچنین ایستگاه های برق موقت خواهیم بود.

 

ساخت آزادراه با رعایت آخرین استانداردهای جهانی

پورمهدی ساخت این اتوبان را مطابق با آخرین استانداردهای جهانی دانسته و ادامه می دهد: این اتوبان در شش خط و با رعایت آخرین استانداردها ساخته می شود که در این راستا تمامی دستگاه های اجرایی موظف شده اند که در روند اجرایی پروژه کمک کنند تا فاز به فاز این پروژه به بهره برداری برسد.

وی همچنین بر استفاده از نیروهای محلی هر شهرستان در روند اجرایی پروژه خبر داده و می گوید: به مدیران پروژه تاکید کرده ایم که در تمامی مراحل و فازهای اجرایی از نیروهای محلی آن منطقه استفاده کنند که این امر خود سبب اشتغال زایی برای جوانان قسمت های مختلف استان در طول بازه تکمیل پروژه می شود.

معاون عمرانی استاندار ادامه می دهد: در قطعه اول این آزادراه قریب به هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.

تعریف قطعه اول آزادراه به طول ۶۴ کیلومتر

اروجعلی علیزاده نیز با اشاره ای به جزئیات این پروژه می گوید: پروژه تبریز- مرند- بازرگان سال ۹۴ استارت زده شده و طول کل پروژه ۲۵۳ کیلومتر است.

مجری این پروژه ادامه می دهد: قطعه اول به طول ۶۴ کیلومتر از مبدا تقاطع شهید کسایی با جاده تبریز- آذرشهر به سمت مرند تعریف شده است.

وی می افزاید: ۶۵ درصد از پروژه از سهم سرمایه گذار و ۳۵ درصد از سهم دولت خواهد بود که البته تملک نیز بر عهده دولت است و در این راستا قرارداد مشترک تنظیم شده و انعقاد قرارداد پیمانکار در سازمان برنامه و بودجه آخرین مراحل خود را می گذراند.

 

آورده ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت از محل انتشار اوراق مشارکت

علیزاده با اشاره ای به میزان آورده دولت به این پروژه در طول سال ۹۵ می گوید: در طول سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان سهم دولت از محل انتشار اوراق مشارکت و همچنین هشت میلیارد تومان از محل اسناد خزانه بوده است.

وی ادامه می دهد: طبق برنامه پیش بینی شده در طول چهار سال این ۶۴ کیلومتر باید اجرایی شود.

مجری پروژه آزادراه تبریز- بازرگان در خصوص روند تملک اراضی این پروژه نیز می گوید: از کیلومتر صفر تا ۱۳ که قرار بر شش خطه شدن آن است، تملک در حال انجام بوده و از کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ نیز تملک انجام شده و به عبارتی ۳۷ کیلومتر از این اراضی به شکل کارشناسی شده تملک و تحصیل شده است، ادامه مسیر یعنی از مسیر شبستر به مرند بیشتر اراضی ملی بوده اما مابقی اراضی نیز در حال رایزنی برای تملک است.

اشتغال۶۵ دستگاه و ۸۵ نفر نیروی انسانی در پروژه

علیزاده ادامه می دهد: هم اکنون ۶۵ دستگاه ماشین آلات و ۸۵ نفر نیروی انسانی در این پروژه مشغول کار هستند که فرصت خوبی نیز برای اشتغال زایی ایجاد شده است.

وی همچنین از شناسایی پنج معدن در منطقه برای تامین نیازهای پروژه خبر داده و می گوید: مختصات utm دار این معادن به صنعت و معدن تحویل داده شده است.

واضح است که تکمیل این پروژه به طول ۲۵۶ کیلومتر و فراهم شدن زمینه های اتصال این کریدور از ایران به اروپا نیاز به مدت زمان بسیار زیادی خواهد داشت و حرکت لاک پشتی پروژه در طول سال های گذشته امیدها برای تکمیل آن را از بین برده بود اما به نظر می رسد با روی کار آمدن پیمانکار جدید پروژه می توان چشم‌انتظار اتمام ۶۴ کیلومتر ابتدایی درآینده ای نه چندان دور بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا