70 میلیارد ریال خسارت آتش سوزی در اسکله کنگان بوشهر

پایگاه خبری ارک خبر-بوشهر:

70 میلیارد ریال خسارت آتش سوزی در اسکله کنگان بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: خسارت آتش سوزی شناورها در اسکله بندر کنگان این استان که روز گذشته رخ داد، 70 میلیارد ریال برآورد شده است.

 ارک خبربه نقل ازایرنا:محمدمهدی بنچاری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در این حادثه که علت آن هنوز بطور دقیق مشخص نشده است 13 فروند لنج در آتش سوخت و 12 فروند قایق صیادی و تفریحی نیز غرق شد.

وی اضافه کرد: براساس بررسی های اولیه 80 درصد این حادثه مربوط به موضوع انضباطی است و برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی توجه به موارد ایمنی و دقت نظر در نگهداری از شناورها ضروری است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: علت احتمالی وقوع حادثه آتش سوزی شناورها در اسکله کنگان در روز جمعه گذشته روشن ماندن پمپ تخلیه آب در موتورخانه یکی شناورها بوده است که باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی شده است.
بنچاری ادامه داد: با این وجود بررسی های دقیق در زمینه مشخص شدن علت وقوع حادثه در دست پیگیری است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: براساس مصوبه شورای تامین استان بوشهر از یکسال پیش به تمام تعاونیهای لنجداران و شناورها ابلاغ شده هیچ شناوری نباید بدون حضور نیروی انسانی در اسکله رها شود.
وی بیان کرد: اسکله های پهلوگیری شناورهای تجاری در استان بوشهر مجهز به سیستم آتش نشانی هستند و در حادثه روز گذشته در اسکله بندر کنگان پس از وقوع آتش سوزی شناور حادثه دیده از اسکله رها و در محدوده سیستم های آتش نشانی اداره بنادر و دریانوردی قرار می گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: به محض وقوع حادثه 2 شناورناجی از بندرهای دیر و عسلویه به محل حادثه اعزام شدند و افزون براین شرکتهای وابسته به نفت و شهرداری نیز اقدام به اعزام آتش نشانی کردند.
وی بیان کرد: این حادثه تلفات جانی نداشت و به تاسیسات بندری موجود در شهرستان کنگان صدمه ای وارد نشد.
بنچاری یادآورشد: همچنین با توجه به مصوبه شورای تامین استان بوشهر هیچ شناوری بدون داشتن بیمه در این استان حق فعالیت ندارد که دراین حادثه 12 شناور بیمه و تنها یک فروند که فعالیت خاصی نداشته بیمه نبوده است.
وی در باره تجهیز اسکله های استان بوشهر به شناورهای آتش خوار گفت: این استان به شناورهایی نیاز دارد که در عمق کم بتوانند عملیات آتش خواری را انجام دهند و متناسب با وضعیت عمق آب اسکله های استان درخواست این شناورها به سازمان ارایه شده است.
وی تاکید کرد: در این ارتباط خرید 10 شناور چند منظوره در دستور کار قرار گرفته است.
بنچاری افزود: در زمان حاضر یک فروند شناور مجهز به سیستم آتش نشانی در بندر گناوه استان بوشهر وجود دارد که از اول سال جاری تاکنون توانسته سه مورد آتش سوزی در این بندر را با کمترین خسارت مهار کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: به محض نهایی شدن بررسی ها، اگر کوتاهی در حادثه اسکله بندر کنگان ثابت شود عاملان به مراجع قضایی معرفی می شوند.
وی یادآور شد: بنادر استان بوشهر از سمت خشکی به دریا از نظر امکانات ایمنی کامل هستند و مشکلی ندارند ولی ازطرف دریا نیازمند امکانات بیشتری برای کنترل آتش هستیم که تامین شناورهای چند منظوره برای بندرهای این استان ضروری است.
فرماندار کنگان نیز با اشاره به برگزاری کمیته هماهنگی مدیریت بحران در این شهرستان گفت: یک دستگاه خودرو آتش نشانی از سال 94 برای بندر کنگان خریداری و وارد بوشهر شده است ولی به دلیل نداشتن نیرو به این شهرستان منتقل نشده است.
عبدالنبی یوسفی افزود: با توجه به شرایط خاص این شهرستان باید زمینه انتقال این خودرو از بوشهر به کنگان فراهم شود.
وی اضافه کرد: نبود شناور آتش خوار در بندر کنگان از جمله دیگر مشکلات این اسکله است که مسئولان اداره بنادر و دریانوردی استان وعده تامین یک فروند شناور چند منظوره را داده اند.
یوسفی گفت: جابه جایی جایگاه سوخت در اسکله کنگان از جمله دیگر مصوبه های این نشست بود.
وی بیان کرد: متولی این جایگاه سوخت تعاونی صیادان است که سوخت گازوئیل و بنزین شناورها را تامین می کند به دلیل استقرار نیافتن در مکان مناسب در زمان بروز حادثه احتمال انفجار دارد.
وی تاکید کرد: در حادثه آتش سوزی روز گذشته اسکله کنگان تمام تلاش نیروهای امدادی جلوگیری از آتش گرفتن جایگاه سوخت یاد شده بود.
فرماندار کنگان گفت: نبود اسکله مناسب از جمله مشکلات مهم این بندر است.
وی افزود: شهرستان کنگان تنها یک اسکله با فضای محدود برای شناورهای صیادی، سفاری و امدادی دارد که به دلیل محدودیت فضا گنجایش این همه شناور را ندارد.
یوسفی بیان کرد: به دلیل تراکم شناورها جدایی آنها در زمان وقوع حادثه کار بسیار مشکلی است.
وی بیان کرد: با توجه به شدت حادثه تمام تلاش نیروهای امدادی و مسئولان این بود که این حادثه بیشتر از این خسارتی نداشته باشد.
یوسفی گفت: ساخت اسکله جدید از جمله خواسته ها و نیازهای شهرستان کنگان است که باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.
وی یادآور شد: تلاش شده کارشناسان بیمه هرچه زودتر کار بررسی خسارت ها را انجام و نسبت به برآورد و جبران آن اقدام کنند.
براثر آتش سوزی که ساعت 13:45روز جمعه در اسکله چند منظور صیادی و سفاری بندر کنگان در 200 کیلومتری جنوب بوشهر رخ داد و به چند ساعت ادامه داشت 13 فروند موتور لنج بطور کامل سوخت و 12 فروند قایق صیادی و تفریحی نیز در دریا غرق شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا